The Paper Merchants vs. The Morning Paper



Gorillan säger: "Ovanstående svenska indieband har tagit sin inspiration från brittiskt 80-tal; The Paper Merchants går tillbaks ända tills 1981, medan The Morning Paper vänder sig till 1984. Men är vi i behov av ännu ett "manodepressivt" band med svårartat Joy Division-komplex, eller ett band som sveper in sin musik drömlika shoegaze-element. Och sedan jag inledde arbetet med detta inlägg, har flertalet skribenter svarat jakande; men personligen ser jag inte samma storhet, även om The Paper Merchants nya singel "I Don't Care" ger mersmak - lyssna! (ges för övrigt ut av nystartade skivbolaget Den mänskliga motsvarigheten). Det stora problemet är emellertid att jag börjar fingra på "originalen". The Morning Papers shoegaze ger samma känsla, men en låt som "Always Real" är dock alldeles för vacker för att negligera (videon finns nedan)". Utifrån mitt synsätt blir det dött lopp, medan båda utklassar ett band som brittiska White Lies".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0