The Morning Paper "Always Real"



The Morning Paper - Always Real


Crystal Antlers "Andrew"



Gorillan säger: "Förutom nedanstående EP lyssnade jag dessutom en hel del på Crystal Antlers självbetitlade tolva under förra året, och nu är de aktuella med nya låten "Andrew" - lyssna! Den kommer att finnas med på debutalbumet "Tentacles" som släpps senare i år".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "I maj släpps Passion Pits albumdebut "Manners", och efter EP:n "Chunk of Change" är mina förväntningar höga (men flera som sett dem live är tveksamma inför det nya materialet). Ta gärna del av listan över 2008 års bästa EP-skivor".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Längst uppe till vänster ser du en strängt limiterad tolva som endast ges ut i tre exemplar på nätaktionen eBay. Duon kallas för The Embassy och singelns namn är "You Tend to Forget" (och du har nio dagar på dig att bjuda). Mer information hos Service".

A Mountain of One



Gorillan säger: "För tillfället lyssnar jag på brittiska A Mountain of One, och deras nya "Institute of Joy EP", vilket naturligtvis även ni borde göra - lyssna! Är de fortfarande relevanta?!".

A Mountain of Ones MySpace

Harvey Milk



Gorillan säger: "Planerar att se amerikanske regissören Gus Van Sants senaste film "Milk", som porträtterar den homosexuella politikern Harvey Milk -gestaltad utav Sean Penn- som sköts till döds 1978; sorgligt nog är förmodligen Penn för mycket Penn för filmens bästa, men ska trots allt ge den en chans (om än bara för att upptäcka att filmatiseringen står sig slätt gentemot 1984 års Milk-dokumentär). Och för att inte tappa den musikaliska kopplingen, så passar jag på att nämna det amerikanska "college-bandet" Harvey Milk, som förra året släppte "Life... The Best Game in Town" (men de har gett ut skivor sedan mitten av 90-talet) Här har ni "Death Goes to the Winner" - lyssna! Öppningsspåret från senaste albumet".

Woods "The Dark"



Gorillan säger: "Ett av alla kommande album som jag ser fram emot allra mest är Woods "Songs of Shame", som förhoppningsvis ges ut någon gång under det närmaste halvåret; tidigare tipsade jag om suveräna albumspåret "Military Madness" från nämnda skiva, men denna gång passar jag på att uppmärksamma oemotståndliga och catchiga b-sidan "The Dark" - lyssna! (singelns a-sida "Sunlit" bör ni givetvis också införskaffa)".

Boktips!


(författad av James Sullivan: Gotham 2009)

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Det berättas lite varstans att min gamle hjälte Ian Svenonius från bl.a. Nation of Ulysses och Make Up, har en ny bandkonstellation på gång i form av Chain and the Gang. Men med tanke på det bleka intryck som hans senaste projekt Weird War gjorde, så är inte förväntningarna högt ställda. Debutalbumet släpps på K Records i början av april, och på tal om K Records, så tycks Calvin Johnsons nya band The Hive Dwellers dela gruppmedlemmar med Svenonius (men så har de varit vänner sedan slutet av 80-talet)".

Young Governor "Virginia Creeper"



Gorillan säger: "Young Governor, dvs. Ben Cook från band som Fucked Up, No Warning och The Bitters, har utöver nämnda åtaganden även ett lovande soloprojekt på gång; hittills har han endast gett ut singeln "Virginia Creeper", och här rör det sig om studsande och popifierad punk - lyssna! (inom kort släpps dock debut-EP:n "Hidden Love", samt andra sjuan "English Tim"). Men för er som inte är de största fans av powerpop, höjer jag emellertid ett varningens finger".

Donna Summer "I Feel Love"

Gorillan säger: "Jag dröjer mig kvar vid 70-talet, för att tipsa om detta mäktiga liveframträdande av discodrottningen Donna Summer, där hon framför sin hit "I Feel Love" - se och lyssna! Och i detta sammanhang bör givetvis inte Giorgio Moroder glömmas bort".

12-11



Gorillan säger: "På 12:e plats över de 100 bästa 70-talslåtarna hittas Brian Eno, som var en av de allra första artister som jag laddade ner någon gång i slutet av 90-talet; om jag inte minns fel, så var det "Baby's on Fire" - lyssna! Men mitt val föll på "Third Uncle" - lyssna! Båda låtarna släpptes under samma år, dvs. 1974, och redan här blir det uppenbart att Enos musikaliska och innovativa förmåga var något utöver det vanliga. På 11:e plats återfinns krautbandet Amon Düül II, vars "Sandoz in the Rain" tillhör den delen av krautrocken som tagnerar brittiska folkmusik".

Brian Enos MySpace

Mugshots #5


Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "För den som är nyfiken på Olle Ljungströms comeback-album, så finns hela skivan på MySpace. Är han fortfarande relevant, eller har en ny generation tagit hans plats. Avgör själva - lyssna! (albumet släpps den 3 mars)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Det blev Siestafestivalen och inte Way Out West för Phoenix, och med dem följer även Sonic Youth, som likt förstnämnda band är på gång med ett nytt album; till Arvika beger sig sedan Fleet Foxes, som enligt förhandstipsen kommer att ge festivalpubliken ett eller annat smakprov inför framtida skivsläpp".

Gorillan Predikar (låttips)

  Dinosaur Jr. - I Don't Wanna Go There
Kan de upprepa 2007 års succé...   
  Fat Tulips - Ferensway

Från 1991 års EP med samma namn - lyssna!

  Tiger Trap - Supreme Nothing

Ytterligare ett indiepop-band från 90-talet - lyssna!
  Real Estate - Green River
Ny sjua - lyssna!
  Fred Williams - Tell Her
Från Numero Groups kommande samling "Smart's Palace"
  Marvin Gaye & Kim Weston - It Takes Two
Underbar singel från 1966...
  Freda Payne - Band of Gold
En sann soulklassiker - lyssna!
  Eddie Parker - Love You Baby
Klassisk northern soul...
   


Little Girls "Tambourine"

Gorillan säger: "Glada nyheter för alla som gillar lo-fi-pop, vilket ni redan förstått att jag gör, och bakom dagens lo-fi-fynd står Little Girls, och deras nya låt "Tambourine" - lyssna!".

Boktips!


(författad av Kay Bozick Owens & Lynn Owens: Soft Skull Press 2009)

Phoenix "1901"



Gorillan säger: "Den mest omtalade låten för tillfället är utan tvekan Phoenix nya singel "1901" - lyssna! Och detta är den första aptitretaren inför kommande "Wolfgang Amadeus Phoenix", som ges ut i slutet av maj; och rent spontant känns det endast som en tidsfråga innan Way Out West bokar detta band till Slottsskogen (men jag kan tycka att det låter aningen profillöst)".

El Perro del Mar



Gorillan säger: "El Perro del Mar har under den senaste tiden varit ständigt återkommande, och det är väl ingen som kunnat missa att hennes nya minialbum "Love is Not Pop" släpps den 1 april. Och nu har fina singeln "Change of Heart" även fått ett utseende, vilket ni kan se uppe till vänster (omslagsbilden hämtade jag från Lisa Milbergs Rodeo-blogg)".

El Perro del Mars MySpace

The Mayfair Set "Junked!"



Gorillan säger: "The Mayfair Set fortsätter att posta fina låtar till sin MySpace, och denna gång i form av "Junked!" - lyssna! Och nu talas det om ett helt album för Captured Tracks (men än så länge rör det sig mest om spekulationer)".


Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Kan meddela att jag håller på att sammanställa en lista över de 8 bästa duettparen, och på tal om duettpartners, så kan jag passa på att nämna kommande nyutgåva av Serge Gainsbourgs "Historie de Melody Nelson" (ges ut av Light in the Attic)".


The Tram Sessions

Gorillan säger: "De flesta av er har antagligen full koll på brittiska Black Cab Sessions, där mer eller mindre kända artister/band uppträder i en helt vanlig taxi, och vi svenskar måste givetvis ta efter; men i den försvenskade och göteborgska versionen har taxibilen bytts ut mot en spårvagn, vilket givetvis gett upphov till The Tram Sessions. Projektet har nyligen startat, och än så länge är det bara Detektivbyrån och Tilde som uppträtt. Och om jag inte ser fel, så är "Tilde" samma person som jobbar på ett välkänt café i Göteborg - jag håller givetvis tummarna för att musiken lönar sig!".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Den rockinjektion som Jack Yarber/Oblivian gav upphov till under 90-talet genom Oblivians och The Compulsive Gamblers har satt sina spår på dagens punkrock - inte minst i hemstaden Memphis! Eller fråga Jay Reatard! Det ska med andra ord bli intressant att se vad hans kommande studioalbum "The Disco Outlaw" har att erbjuda (släpps under epitetet Jack O. & the Tearjerkers)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Det ser ut som att Patrick Wolf gett upp idén med ett dubbelalbum, för att i stället endast släppa enkelalbumet "Bachelor" i början av juni; följs sedan upp vid ett senare tillfälle (båda skivorna kan emellertid komma att ges ut som ett dubbelalbum nästa år). Men kan dock inte påstå att jag har särskilt högt ställda förväntningar".

14-13



Gorillan säger: "På 14:e plats över de 100 bästa 70-talslåtarna hittas Gram Parsons "She" från 1973 års solodebut "G.P." - lyssna! (samma år som Emmylou Harris och Parsons sjöng in denna fina version av "Sin City" - se och lyssna!). Och det är väl ingen som missat att Parsons var en del av The Byrds omvandling till countryrock-band, vilket resulterade i 1968 års utmärkta "Sweetheart of the Rodeo". På 13:e plats återfinns Suicide, vars båda första album tillhör några av mina absoluta favoriter, och att välja låt var inte lätt, men tillslut bestämde jag mig för "Ghost Rider" från 1977 års debut - lyssna!".

Suicides MySpace


The Byrds "I'll Feel a Whole Lot Better"



Gorillan säger: "The Byrds var likt övriga pop- eller rockband som kom fram i mitten av 60-talet omgärdade av högljudda fans, men den stora publiken försvann ganska fort (även om flertalet av deras senare album räknas som milstolpar). Men vid detta framförande av Gene Clarks "I'll Feel a Whole Lot Better" fanns publiken kvar - se och lyssna!".

Way Out West

Gorillan säger: "På tal om festivaler, så har Göteborg börjat rusta för en tredje Way Out West-festival i mitten av augusti; än har inga band/artister offentliggjorts, men jag hoppas på en brokig skara; det talas bl.a. om Calexico, men det är en bokning som inte känns alltför spännande. För tillfället lyssnar jag en hel del på kanadensiska lo-fi-bandet The Bitters, som bl.a. består av Ben Cook från hardcore-favoriterna Fucked Up, men detta känns inte som en trolig bokning för Way Out West (The Bitters har för övrigt precis postat nya "Caves" till sin MySpace - lyssna!)".

Depeche Mode "Wrong"

Gorillan säger: "I sommar ska jag och min flickvän som sagt till Arvika för att se hennes största idoler Depeche Mode, och därför känns det passande att publicera gruppens debutframträdande av nya singeln "Wrong" - se och lyssna! (live at Echo Awards)".

Tenniscoats (recording session)



Gorillan säger: "Blev mer eller mindre tagen på sängen rörande Tenniscoats aktuella skivsläpp "Temporacha", men för att kompensera detta publicerar jag en video där duon spelar in material inför nämnda album - se och lyssna! (inspelat i Australien)".

Tenniscoats MySpace

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Det är alltid kul när ett favoritband dyker upp med något nytt, och denna gång är det japanska Tenniscoats som släpper nya minialbumet "Temporacha". Mer information på Room 40:s hemsida - läs! Och detta fynd tackar jag Pinhead för".

Pete Doherty "Last of the English Roses"

Gorillan säger: "Nästa månad släpps Pete Dohertys första soloalbum "Grace/Wastelands", men här och nu ger jag er videon till debutsingeln "Last of the English Roses" - se och lyssna!".


The Mayfair Set "Cease to Be"



Gorillan säger: "Det är mycket lo-fi för stunden, och nu blir det mer, för The Mayfair Sets nya låt "Cease to Be" får inte passera obemärkt - lyssna!".

Gorillan tillägger: "Kan även tipsa om Soul Jazz finfina återutgåva av Nathan Davis klassiska album "If" från 1976, som Andres Lokko har den goda smaken att nämna i SvD - läs! Och jag ger er "New Orleans" - lyssna! Och ovanstående bulletin kom för övrigt från pålitlige Max".

Ganglains

Gorillan säger: "Förutom en kommande EP på Woodsist och en aktuell splitt-singel tillsammans med Eat Skull, har Ganglians den goda smaken att använda ett foto av Pippi Långstrump på sin MySpace (även om dess ursprungliga form känns aningen förvanskad)".


Ganglians MySpace


The Tripwire

Gorillan säger: "På tal om New York-baserade The Tripwire, så kan jag tipsa om deras intervju med Karin Dreijer - läs! (samt en recension av WAVVES nya album "WAVVVES" - läs!)"

Shugo Tokumaru



Gorillan säger: "En av mina absoluta favoriter inom japansk pop är utan tvekan suveräne Shugo Tokumaro, vars senaste soloalbum "Exit" fått alltför lite uppmärksamhet här hemma i Sverige, så i samband med nya videon "Clocca", passar jag på att publicera en intervju för The Tripwire från december förra året - se och lyssna! Videon premiärvisades av Stereogum i går - se och lyssna!".

Shugo Tokumarus MySpace

Elenette "Jag hatar män"



Gorillan säger: "Personligen älskar jag homoerotiska band, och därför kan jag inte låta bli att gilla Elenettes storartade och söta singel "Jag hatar män" - se och lyssna! Och visst är "kuken tung att bära"; men förutom denna livsnödvändiga information, kan jag dessutom meddela att bandets debut är färdiginspelad för Meta Rekords (låten finns även med på EP:n "Maskulinitet EP").

Arvikafestivalen



Gorillan säger: "I början av juli ska jag på min första Arvikafestival, vilket främst beror på att min flickvän är ett Depeche Mode-fan av kolossala mått, och enligt henne är demoversionen av kommande albumspåret "Fragile Tension" ett mycket gott livstecken. Själv kan jag konstatera att de gjort verklighet av sina intentioner att skapa en mer primitiv ljudbild, och detta med bibehållen känsla för det atmosfäriska. Men själv har jag ingen favoritbokning än, även om det är tillräckligt att få se "Depeche" tillsammans med sitt livs kärlek, och på så sätt få uppleva hennes lycka".

Vivian Girls "Lake House"

Gorillan säger: "Så vitt jag vet finns inte Vivian Girls "Lake House" utgiven på skiva, men låten har dock cirkulerat som "live-session" sedan slutet av förra året - lyssna! (nu ska den i vilket fall som helt ges ut på Almost Ready Records nya "World's Lousy With Ideas vol. 8"). Men det sägs dessutom att de ska släppas en helt ny sjua för For Us Records".

Ziggy Stardust



Gorillan säger: "De flesta har en favoritartist, en artist som de beskyddar mot alla odds, mot alla tidsangrepp; och som beskyddare av David Bowie har man fått utstå en hel del usla album, och en hel del remixer; de som inte är bekanta med ziggyremixed.com, kan jag meddela det är ett projekt för mer eller mindre lyckade versioner av låtar från "The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars". Och för att följa rådande soultrend på bloggen kan jag passa på att nämna sammanslagningen mellan The Suprems superhit "Baby Love" och "Moonage Daydream" - lyssna! Eller varför inte en funk-version av "Starman" - eller inte!".

16-15



Gorillan säger: "På plats 16 över de 100 bästa 70-talslåtarna hittas Al Greens soulklassiker "Here I Am (Come and Take Me)" från 1973 års suveräna album "Call Me". Men jag kan inte låta bli att nämna en underbar liveversion av "Tired of Being Alone" från samma år - se och lyssna! På 15:e plats återfinns en av de mest karismatiska personerna inom modern popmusik, nämligen multibegåvade Robert Wyatt, och valet föll fåga överraskande på mäktiga "Sea Song" - se och lyssna!".


Al Greens MySpace


Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Enligt Pitchfork ska amerikanska indiebolaget Touch and Go lägga ner sin verksamhet, vilket egentligen inte kom som en överraskning".

The Four Tops



Gorillan säger: "En av mina absoluta favoritgrupper i Motowns musikkatalog är The Four Tops, och det var med andra ord motigt att ta emot nyheten om Levi Stubbs död i slutet av förra året; för att friska upp minnet, kan det därför vara värt att leta reda på DVD:n "Reach Out: Definitive Performances 1965-1973". Bland alla favoritlåtar hittas bl.a. "Baby, I Need Your Lovin'" - se och lyssna! (en singel som hamnade precis utanför listan över de 100 bästa soullåtarna)".

The Four Tops MySpace

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "För den intresserade, så går det att lyssna på Jenny Wilsons nya album "Hardships!" på MySpace - hyllar svenska kritiker för att det är bra, eller gör de en "Mammuth"?! Avgör själva - lyssna!".

Skansros "Vårsol/Solljus"

Gorillan säger: "På tal om vårkänslor, så kan du nu köpa eller lyssna på Skansros nya dubbla a-sida "Vårsol/Solljus" på Luxurys hemsida - lyssna! Låtarna kompleterar varandra bra, även om jag tilltalas mest av "Solljus" (men det är bara en första känsla)".

The Mayfair Set



Gorillan säger: "Jag har under lång tid blivit blivit uppmanad att lyssna på Blank Dogs, men det jag hört har inte riktigt fallit i smaken; men nu har detta band inlett ett nytt samarbete med egna favoriten Dum Dum Girls, som varit ett återkommande inslag på denna blogg under en längre period. Det nya projektet går under namnet The Mayfair Set, och det återstår att se ifall de kan bli något för framtiden. De har lagt ut två låtar på MySpace, varav "Desert Fun" är favoriten".

The Mayfair Sets MySpace

Dundertåget vs. Hellacopters

Gorillan säger: "Jag vet inte, men Dundertåget får mig att längta efter Hellacopters ännu mer, eller hur förhåller ni er till senaste smakprovet "Ifrån mej själv"?! - se och lyssna! "Strängens" svenskspråkiga albumdebut "Skaffa ny frisyr" släpps för övrigt i morgon, men skivan finns i sin helhet på MySpace - lyssna! Och för er som glömt Hellacopters, publicerar jag hårtslående och svårt energiska "(Gotta Get Some Action) Now!" - se och lyssna!".

Gorillan Predikar (låttips)

  Black Lips - I Saw God
På gränsen till genialt...
  The Meanest Boys - I'll Take Whatever It Takes
Suggestiv indierock - lyssna!
  Skansros - Vårsol
I väntan på den analkande våren...
  13th Floor Elevators - Fire Engine
Live-version från 1966 - lyssna! (stäng av spelaren i kommentatorsfältet)
  Woods - Military Madness
Från kommande albumet "Songs of Shame" - lyssna!
  Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow the Sun)
En odödlig klassiker - lyssna!
  Ty Segall - Skin
Ny finfin poppunk-sjua...
  The Gories - Detroit Breakdown
Ett band som jag alltid återkommer till...

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Det har blivt alltför få indieuniformer det senaste halvåret, men det är hursomhelst glädjande att Beyond Retro öppnar i Gbg inom kort".

Lichtenstein "Everything's For Sale"

Gorillan säger: "Med tanke på den senaste topplistan över 80-talets 100 bästa indiepoplåtar, kan jag passa på att nämna göteborgsbandet Lichtensteins nya singel "Everything's For Sale" - lyssna! (klassisk indiepop, som dock inte tillför något nytt)".


Elliott Smith



Elliott Smith (1969-2003)


Fever Ray "When I Grow Up"



Fever Ray - When I Grow Up

The Mo-dettes



Gorillan säger: "Nu när The Mo-dettes enda fullängdsalbum "The Story So Far" från 1981 ges ut på nytt av Cherry Red, kan jag passa på att nämna listan över de 8 bästa coverlåtarna, där deras cover av The Rolling Stones "Paint It, Black" placerade sig på 7:e plats (och detta borde vara något för dig Max)".

Gorillan tillägger: "På tal om väl genomförda covers, så har Dum Dum Girls lagt ut en ny låt på sin MySpace, och det är en fin version av Sonny & Chairs hit "Baby Don't Go" - lyssna!".

The Mo-dettes MySpace


Elliott Smith



Gorillan säger: "Hur många vill höra "nytt" material från Elliott Smith?! Kan tänka mig det. Nu är det så att det läckt en massa låtar, som inte kom med på albumet "From a Basemant on the Hill", och för mer informatiom kan ni vända er till utmärkta bloggen Rawkblog - läs!".

Elliott Smiths MySpace

El Perro del Mar "Change of Heart"



Gorillan säger: "För ett par veckor sedan berättade jag att El Perro del Mar skulle släppa nya minialbumet "Love Is Not Pop" i slutet av mars, men datumet är ändrat till den 1 april. Och vill ni höra ett smakprov, ta del av nya albumspåret "Change of Heart" - lyssna! (och visst hörs det att Rasmus Hägg producerar)".

Dennis Wilson



Dennis Wilson (1944-1983)


Graffiti Island "Bad Potion"

Gorillan säger: "I dessa dagar av sorg efter Lux Interiors död, kan det vara lämpligt att trösta sig med Graffiti Islands nya låt "Bad Potion" - lyssna! (med på kommande EP:n för Captured Tracks)". 

* vet inte med säkerhet att låten kommer att vara med på nämnda EP

Little Girls



Gorillan säger: "Toronto-baserade Little Girls har jag endast nämnt i förbifarten, men nu är det dags för att presentera dem på allvar; denna hemlighetsfulla grupp är som ni förmodligen redan vet, ett av alla lo-fi-band, vars absolut största mål är att sprida småskalig poppunk - något som verkar vara ett vinnande koncept för tillfället! Fråga bara Nathan Williams, aka. WAVVES. Little Girls är bl.a. aktuella med kommande singeln "Youth Tunes/Venom" för Captured Tracks, samt kommande EP:n "Thrills" för Mexican Summer - lyssna! Återkommer med mer information".

Little Girls MySpace


Dennis Wilson and Rumbo "Sound of Free"



Gorillan säger: "Så vitt jag vet har jag aldrig nämnt Dennis Wilsons debutsingel "Sound of Free" från 1969 på denna blogg tidigare, vilket måste åtgärdas med detsamma; detta är en singel som gavs ut under namnet Dennis Wilson and Rumbo; a-sidan doftar klassisk Beach Boys, medan "Lady", som utgör singelns b-sida, påminner om de melankoliska stämningar som karakteriserar hans senare solomaterial - lyssna!".

18-17



Gorillan säger: "På 18:e plats över de 100 bästa 70-talslåtarna hittas "River Song" av Dennis Wilson, som i stark konkurrens med "Thoughts of You" är min absoluta favorit från Wilsons enda soloalbum "Pacific Ocean Blue" från 1977 (på topplistan över de senaste femtio årens bästa låtar listade jag sistnämnda låt). Personligen berörs jag främst av Wilsons enorma inlevelse, han menar vartenda ord, och det kännetecknar även hans fåtal låtar för The Beach Boys. På 17:e plats hittas ytterligare en stor favorit, nämligen Jonathan Richman, och i detta fall The Modern Lovers underbara "Hospital" - lyssna!".

  

The Modern Lovers MySpace


Vince Taylor

Gorillan säger: "Jag har alltid haft ett gott öga åt Vince Taylor, som påstås vara David Bowies största inspirationskälla vid skapandet av Ziggy Stardust, och nu släpps äntligen en heltäckande samling i form av gedigna "Jet Black Leather Machine: The Vince Taylor Story". Men varför denna titel?! Det räcker egentligen att titta på ett klipp så förstår ni, men för enkelhetens skull väljer jag Taylors version av "What'd I Say" - se och lyssna! (en låt som inte är med på skivan, tillskillnad från Taylors originalversion av "Brand New Cadillac", som förenar Hep Stars och The Clash)".

Vince Taylors MySpace

The Love Language "Lalita"



Gorillan säger: "Det är mycket lo-fi-punk för tillfället, så varför inte koppla av med en mer poppig variant i form av amerikanska The Love Language. Ta "Lalita" som exempel - lyssna! Men det finns åtsklilligt mer att hämta på bandets självbetitlade debut, bl.a. "Stars" och "Nocturne" (skivan släpps för övrigt nästa månad, och borde bli ett bra komplement till M. Wards kommande album "Hold Time".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Den 26 maj släpps Grizzly Bears "Veckatimest", som blir uppföljaren till 2006 års tokhyllade "Yellow House". Ta gärna del av kommande albumspåret "While You Wait For the Others" - lyssna! (men leta även reda på övriga liveupptagningar från Jonathan Richmans omsjugna "Museum of Fine Arts", som gick av stapeln i Boston förra året)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Det glädjer mig att slutligen hamna på en lista, inte bara vara upphov till dem - läs! Jag bockar och buggar inför Digfi".

Estelle Bennett är död...



Gorillan säger: "Egentligen är det ingen större musikalisk förlust att The Ronettes-medlemmen Estelle Bennett dött, men i min bok var de kanske den bästa gruppen i sin genre när det begav sig under första skedet av 60-talet, eller vad sägs om singeln "Be My Baby" - se och lyssna!".

Au Pairs



Gorillan säger: "I senaste numret av ettnollett finns en fin artikel om brittiska postpunk-bandet Au Pairs, som endast släppte två album mellan åren 1981-82, nämligen "Playing with a Different Sex" och "Sense and Sensuality", samt ett par obligatoriska sjuor, bl.a. debutsingeln "You" från 1979 - lyssna! Och från albumdebuten ger jag er kontroversiella "Armagh" - lyssna! (en politisk låt rörande sexuellt och felaktigt fängslade irländska kvinnor). Denna musik har lite att göra med solstänkt indiepop, där sockersöta melodier ska få lyssnaren på gott humör, utan här rör det sig om musik som vill ta strypgrepp; kommande lista över de 100 bästa 80-talslåtarna kommer med andra ord inte att bli en enhetlig historia (vilket inte borde vara överraskande)".

Au Pairs MySpace

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "I kväll ska jag och min strålande flickvän se livespelningen "Johnny Cash at Folsom Prison" på Svt - börjar klockan 20:00! Och det bör naturligtvis även ni göra".

Jenny Wilson "The Wooden Chair"

Gorillan säger: "Har inte lyssnat tillräckligt på Jenny Wilsons kommande album "Hardships!" för att kunna göra en rättvis och korrekt bedömning, men här har ni i alla fall videon till singeln "The Wooden Chair" - se och lyssna!".

Gorillan tillägger: "När jag ändå är inne på svenska artister, kan jag passa på att nämna Markus Krunegårds nya singel "Livet är människans bästa tid" - lyssna!".

Fina återutgåvor...

Gorillan säger: "Den närmaste tiden kommer Soft Machines två första album att ges ut på nytt, och om detta har något att göra med Dominos återutgivning av Robert Wyatts soloskivor låter jag vara osagt (men det har med största säkerhet haft viss betydelse). Förutom dessa klassiska album, släpps dessutom Tim Hardins fina debut på nytt, och samtliga skivor har det gemensamt att albumtitlarna syftar på deras utgivningsordning". 

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Nedan finner ni mitt storstilade och arbetskrävande listprojekt över 80-talets 100 bästa indiepoplåtar, som i indiekretsar blivit mer av en myt, än verklighet, men nu är arbetet som sagt klart. Och jag tänker inte vara blygsam eller ödmjuk - detta är de 100 bästa indiepoplåtarna från 80-talet! (även om vissa låtar är mer indie än andra, men låt dem vara det). Det har dessutom varit ett minst sagt tidskrävande arbete, men jag tänker inte ligga på latsidan för det; framöver kan ni nämligen se framemot både de 100 bästa 80-talslåtarna och de 100 bästa b-sidorna".

Gorillan tillägger: "Framöver kommer jag även att skriva på bloggen last 50 orders, där jag och ett flertal andra listar de 50 bästa albumen genom tiderna (men tyvärr har jag inte kommit igång än)".

80-talets 100 bästa indiepoplåtar

100 THE LA'S - THERE SHE GOES
  99 GALAXIE 500 - WHEN WILL YOU COME HOME
  98 THE HOUSEMARTINS - HAPPY HOUR
  97 TALULAH GOSH - BRINGING UP BABY 
  96 THE PASTELS - COMIN' THROUGH  
  95 TELEVISION PERSONALITIES - SMASHING TIME 
  94 THE MOTORCYCLE BOY - BIG ROCK CANDY MOUNTAIN
  93 PALE FOUNTAINS - JEAN'S NOT HAPPENING
  92 WEDDING PRESENT - THIS BOY CAN WAIT (A BIT LONGER)
  91 THE CLEAN - TALLY HO
  90 THE GO-BETWEENS - THE HOUSE THAT JACK KEROUACK BUILT 
  89 JUNE BRIDES - EVERY CONVERSATION 
  88 THE CURE - CLOSE TO ME
  87 THE CLEAN - ANYTHING COULD HAPPEN 
  86 THE STONE ROSES - I WANNA BE ADORED
  85 14 ICED BEARS - COME GET ME
  84 THE CHILLS - LEATHER JACKET   
  83 SNEAKY FEELINGS - HUSBAND HOUSE 
  82 TALULAH GOSH - TALULAH GOSH  
  81 RAIN PARADE - I LOOK AROUND  
  80 BIFF BANG POW! - THERE MUST BE A BETTER LIFE   
  79 YO LA TENGO - THE WAY SOME PEOPLE DIE
  78 THE FEELIES - ORIGINAL LOVE
  77 BEAT HAPPENING - CAT WALK 
  76 THE MONOCHROME SET - JET SET JUNTA 
  75 FELT - BALLAD OF THE BAND 
  74 PALE SAINTS - SIGHT OF YOU (EP VERSION)
  73 MY BLOODY VALENTINE - STRAWBERRY WINE 
  72 MARINE GIRLS - A PLACE IN THE SUN
  71 SHOP ASSISTANS - ALL DAY LONG  
  70 THE ORCHIDS - WHAT WILL WE DO NEXT
  69 THE PASTELS - UP FOR A BIT 
  68 POPGUNS - WAITING FOR THE WINTER
  67 MARINE GRILS - LAZY DAYS
  66 BIFF BANG POW! - SHE'S GOT DIAMONDS IN HER HAIR 
  65 FELT - MY FACE IS ON FIRE 
  64 THE CHILLS - PINK FROST 
  63 FIRE ENGINES - MEAT WHIPLASH
  62 THE SMITHS - GIRLFRIEND IN A COMA
  61 THE LOFT - UP THE HILL AND DOWN THE SLOOPE 
  60 AZTEC CAMERA - OBLIVIUS 
  59 THE GO-BETWEENS - SPRING RAIN   
  58 FIRE ENGINES - CANDYSKIN 
  57 SHOP ASSISTANTS - I DON'T WANT TO BE FRIENDS WITH YOU 
  56 TELEVISION PERSONALITIES - PAINTING BY NUMBERS
  55 ORANGE JUICE - LOVESICK 
  54 NEW ORDER - LOVE LESS 
  53 BEAT HAPPENING - OUR SECRET 
  52 THE GO-BETWEENS - CATTLE AND CANE
  51 THE WEDDING PRESENT - MY FAVOURITE DRESS
  50 THE SMITHS - PANIC
  49 LLOYD COLE AND THE COMMOTIONS - RATTLESNAKES 
  48 MEAT WHIPLASH - DON'T SLIP UP 
  47 THE VASELINES - JESUS WANTS ME FOR A SUNBEAM
  46 THE SEA URCHINS - PRISTINE CHRISTINE
  45 THE BATS - MADE UP IN BLUE 
  44 THE WAKE - CRUSH THE FLOWERS
  43 THE FIELD MICE - EVERYTHING ABOUT YOU
  42 NEW ORDER - BLUE MONDAY
  41 MCCARTHY - CELESTIAL CITY
  40 YOUNG MARBLE GIANTS - N.I.T.A.
  39 THE VASELINES - SON OF A GUN 
  38 THE WEDDING PRESENT - YOU SHOULD ALWAYS KEEP IN TOUCH WITH YOUR FRIENDS 
  37 COCTEAU TWINS - LORELEI 
  36 NEW ORDER - AGE OF CONSENT 
  35 THE FIELD MICE - COULDN'T FEEL SAFER 
  34 ECHO AND THE BUNNYMAN - SILVER 
  33 DREAM SYNDICATE - SURE THING
  32 MY BLOODY VALENTINE - NOTHING MUCH TO LOSE
  31 BEAT HAPPENING - LOOK AROUND  
  30 ANOTHER SUNNY DAY - ANORAK CITY
  29 THE SMITHS - CEMETRY GATES
  28 THE PASTELS - NOTHING TO BE DONE 
  27 BIFF BANG POW! - SHE PAINTS
  26 YOUNG MARBLE GIANTS - BRAND-NEW-LIFE 
  25 JOSEF K - IT'S KINDA FUNNY 
  24 MCCARTHY - RED SLEEPING BEAUTY
  23 THE PASTELS - BABY HONEY (ALBUM VERSION) 
  22 JOSEF K - CHANCE MEETING
  21 THE BATS - NORTH BY NORTH
  20 THE SMITHS - THIS CHARMING MAN
  18 THE JESUS AND MARY CHAIN - YOU TRIP ME UP 
  19 ORANGE JUICE- SIMPLY THRILLED HONEY 
  17 THE FIELD MICE - EMMA'S HOUSE
  16 ORANGE JUICE - (TO PUT IT IN A) NUTSHELL
  15 TALULAH GOSH - TESTCARD GIRL
  14 THE BATS - BLOCK OF WOOD
  13 THE SMITHS - THERE IS A LIGHT THAT NEVER GOES OUT 
  12 ANOTHER SUNNY DAY - YOU SHOULD ALL BE MURDED
  11 ORANGE JUICE - BLUE BOY 
  10 LLOYD COLE AND THE COMMOTIONS - ARE YOU READY TO BE HEARTBROKEN?
    9 THE FIELD MICE - SENSITIVE 
    8 MY BLOODY VALENTINE - YOU MADE ME REALISE 
    7 MCCARTHY - KEEP AN OPEN MIND OR ELSE 
    6 THE JESUS AND MARY CHAIN - JUST LIKE HONEY
    5 THE GO-BETWEENS - WAS THERE ANYTHING I COULD DO? 
    4 THE ORCHIDS - BLUE LIGHT 
    3 NEW ORDER - RUN    
    2 ORANGE JUICE - FALLING AND LAUGHING 
    1 JOSEF K - SORRY FOR LAUGHING

 

Förutsättningar...

Gorillan säger: "Jag har valt att utgå från ett relativt brett perspektiv, när jag sammanställt listan 80-talets 100 bästa indiepoplåtar, vilket givit resultatet att jag varit minst sagt generös i min bedömning av indiepop som genre; på listan hittas således allt från shoegaze/dreampop, jangle-pop, tweepop, noisepop, och däröver är gränsen till postpunk och new wave ganska flytande. Jag har även valt att inkludera en scen som amerikanska The Paisly Underground, som vanligtvis förknippas med indierock, men som innehåller lika väl valda delar utsökt indiepop. Och likt övriga genrelistor, kan varje artist/band representeras med ett obegänsat antal låtar".

Marley Marl & Roxanné Shante "Wack Itt"

Gorillan säger: "Dagens Old School-tips blir Marley Marl & Roxanné Shantes underbara disslåt "Wack Itt" - lyssna! (finns med på Marley Marls singelsamling "In Control, vol. 1" från 1988)".

White Antelope

Gorillan säger: "När jag ändå är inne på hyllade Fleet Foxes kan jag passa på att nämna White Antelop, som ser ut att vara ett slags vattenhål för Robin Pecknold. Jag har inte hört något om ett eventuellt soloalbum, men ni bör hursomhelst leta reda på Pecknolds tolkning av Bob Dylans "It Ain't Me Babe".

White Antelopes MySpace

20-19



Gorillan säger: "På 20:e plats över de 100 bästa 70-talslåtarna hittas Pere Ubus magnifika "The Modern Dance" från 1978 års maniska debut med samma namn, och att Alfred Jarrys pjäs "Kung Ubu" fått stå som modell till gruppens namn indikerar bara den galenskap som återfinns på albumet (och som skulle utvecklas ytterligare vid efterföljande skivsläpp). På 19:e plats hamnade sorgligt underskattade Judee Sill, vars låt "The Donor" är ett mässande och storslaget folkepos - lyssna! (tyvärr satte drogproblem stopp för en lyckad karriär). Och det känns för övrigt naturligt att Fleet Foxes valt att göra en version av Sills "Crayon Angels" - se och lyssna!".

Judee Sills MySpace

Jeremy Jay



Gorillan säger: "Jag har stött på Jeremy Jays namn ett bra tag, och jag har t.o.m. lyssnat en hel del, men har ändå inte fastnat. Men så läser jag ett blogginlägg, där skribenten kastar nytt ljus över Jays extremtorra och sparsmakade elektroniska popfunk; i ett svep omvärderas min syn på låtar såsom "Love Everlasting" och "Slow Dance" - lyssna! (men frågan är om jag är i behov av fler låtar än de jag redan nämnt). I vilket fall som helst, är Jeremy Jay aktuell med hyllade tolvan "Love Everlasting", samt kommande fullängdaren "Slow Dance". Och hade Juvelen varit bra på riktigt, skulle han ha hetat Jeremy Jay, men nu heter han Jonas Petterson".

Gorillan tillägger: "Ta er gärna en titt på Jays nya video till låten "Lite Beam" från ovanstående EP - se och lyssna! Kan även nämna att det är K Records som ger ut allt material".

Jeremy Jays MySpace

M.C. Shan "The Bridge"

Gorillan säger: "Har Gorillan blivit Old School-hip hopare, eller har han undanhållit något?! En fråga som inte är alldeles obefogad, men inte heller särskilt relevant. Visst lyssnar jag på hip hop emellanåt, och gör jag det blir det alltid Old School. Och det finns ingen bättre plats än att börja med Marley Marl och M.C. Shan - lyssna!".

The Sound of Young Scotland...



Gorillan säger: "Glasgow-baserade Postcard Records går inte att negligera vid framväxten av brittisk indiepop, och tillsammans med 70-talets DIY-scen, kan Postcard mer rätta beskrivas som C86-rörelsens huvudinfluens (föregicks av NME:s C81, som bl.a. innehöll låtar av Orange Juice och Aztec Camera). Fast denna minimala översikt var inte syftet med detta inlägg, utan det var att nämna den kommande dokumentären "The Sound of Young Scotland", vars målsättning är att redogöra för nämnda skivbolag, men även för Fast Product Records - se och lyssna! Hitintills finns emellertid inget releasedatum (så vitt jag vet). Men på fredag publicerar jag däremot listan över 80-talets 100 bästa indiepoplåtar".

Brigitte Bardot & Serge Gainsbourg "Bonnie and Clyde"

Gorillan säger: "I dag är det en passande dag för Brigitte Bardot & Serge Gainsbourgs softa "Bonnie and Clyde" - se och lyssna! Och jag vill inte bli ifrågasatt".

Gorillan Predikar (låttips)

  The Sea Urchins- Pristine Christine
Nådde inte ända fram...
  The Dentists - I Had An Excellent Dream
Hamnade precis utanför...
  My Bloody Valentine - Strawberry Wine
Men denna placerade sig - lyssna!
  The Triffids - Beatiful Waste
Det sista frågetecknet - lyssna!
  Ducktales - White House with Green Shutters
Nytt för Arbor...
  Camera Obscura - My Maudlin Career
Nytt inför kommande album - lyssna!
  Roxanne Shanté - Have a Nice Day
Klassisk hip-hop från 80-talet - lyssna!
  Grizzly Bear - Fine For Now
Låter lovande...


Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "För er som gillar indiepop med barnasinnet i behåll, kan jag meddela att The Wave Pictures kommer att ge ut uppföljaren till "Instant Coffee Baby" i början av april; det nya albumet kommer att heta "If You Leave It Alone" och släpps precis som genombrottsskivan på London-baserade skivbolaget Moshi Moshi".

22-21



Gorillan säger: "På 22:a plats över de 100 bästa 70-talslåtarna placerade sig Joy Divisions singel "Transmission" från 1979 - se och lyssna! Och för egen del hade jag klarat mig utan Hot Chips nyinspelning (om någon vill lätta på hjärtat, går det bra att göra det i kommentatorsfältet). På 21:a plats hittas Roxy Music, som måste ha varit en fantastisk skådespelsplats när Eno och Ferry stred om utrymme - i det stora hela vann givetvis Eno! Men det går inte att undvika Ferrys unika röst, som dock inte är lika framträdande i suggestiva "The Bogus Man" från 1973 års album "For Your Pleasure".

Roxy Musics MySpace

Boktips!


(författad av Simon Reynolds: Faber & Faber 2009)

The Bats "By Night"

Gorillan säger: "The Bats är ett av mina absoluta favoritband på Nya Zeeländska skivbolaget Flying Nun; debuten skedde 1984 genom EP:n "By Night", vars titellåt spelades in som gruppens allra första video - se och lyssna! Men detta är endast första steget i bandets historia, som i min musikaliska historiebok kröns genom 1987 års fullängdsdebut "Daddy's Highway".

Bill Callahan (again)



Gorillan säger: "Bloggen Michrophones in the Trees presenterade i torsdags tre nya låtar från Bill Callahans kommande album "Sometimes I Wish We Were An Eagle" (låtarna är "Jim Cain", "My Friend" och "The Wind and the Dove")".

Wake the President - Miss Tierney



Gorillan säger: "Band som Close Lobsters, Primal Scream, Bluebells och BMX Bandits har ratats när jag sammanställt 80-talets 100 bästa indiepoplåtar, vilket är ytterligare ett bevis för den skotska indiescenens storhet; ett av banden som med all säkerhet låtit sig inspireras av sitt förflutna, är Wake the President, som släpper sitt debutalbum "You Can't Change That Boy" i början av mars. Mitt andra tips för dagen blir således albumets singel "Miss Tierney" - lyssna! (ges ut som splittsingel tillsammans med Je Suis Animal den 6 april)":
  
 

Reading Rainbow

Gorillan säger: "I väntan på Vivian Girls kommande uppföljare till den hyllade debuten, kan ni fördriva tiden med Philadelphia-duon Reading Rainbow. Och bland favoritlåtarna hittas bl.a. "Great Sky Bear", "New Safety" och "Feral Kids". Inom kort är det tänkt att bandet ska släppa en splittsingel tillsammans med Fungi Girls, som nyligen uppmärksammades av Gorilla vs. Bear (kan dock tycka att deras inspelningar plågas alltför mycket av lo-fi-hysterin; hursomhelst har de lagt upp en helt ny låt på sin MySpace - lyssna! Och visst låter introt som Broder Daniel)".

Reading Rainbows MySpace

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Nämnde redan förra året att El Perro del Mar skulle ge ut nytt material i början av detta år, och i nuläget ser det ut som att Assbrings nya minialbum "Love Is Not Pop" släpps kommande månad. Och som producent står ingen mindre än Rasmus Hägg från Studio".

Caroline Peyton



Gorillan säger: "Amerikanska Numero Group är ett av mina favoritskivbolag när det rör sig om återutgivningar av bortglömd musik, även om jag inte gick i gång på samlingsskivan över Titan! Records - har nämligen svårt för power pop! Men så fångade de återigen mitt intresse genom att plocka fram Caroline Peytons vackra album "Mock Up" från 1972, och ni som gillade Numeros föregående utgåvor i "Wayfaring Stangers"-serien kommer med största sannolikhet att älska den här skivan. Och smakprov finns på Numeros hemsida - lyssna!".

Numero Groups MySpace

The Cramps "I Was a Teenage Werewolf"

Gorillan säger: "Lux Interior och Poison Ivy var ett perfekt par på scenen, men huruvida detta återspeglade deras privatliv har jag ingen aning om; i vilket fall som helst, kan jag inte låta bli att publicera magnifika "I Was a Teenage Werewolf" - se och lyssna!".

Lux Interior har dött...



Gorillan säger: "I går avled The Cramps fronthjälte Lux Interior på grund av hjärtproblem, och som "ansvarig" för tillkomsten av psychobilly har han för alltid en plats i musikhistorien - en sann punkikon har med andra ord gått ur tiden!".

Gorillan tillägger: "Ovanstående inlägg kom till under knapp tid, men för att läsa en mer utförlig artikel kan ni vända er till The Daily Swarm - läs!

24-23



Gorillan säger: "På 24:e plats över de 100 bästa 70-talslåtarna hittas postpunks-pionjärerna Gang of Four och deras legendariska andra singel "At Home He's a Tourist" från 1979 - lyssna! (samma år som debutalbumet "Entertainment!" gavs ut). Läs mer under kategorin klassiker. På 23:e plats återfinns titellåten till Kraftwerks album "Trans-Europe-Express" från 1977 - se och lyssna! Men de behöver väl ingen närmare presentation, utan kan nog karakteriseras som ett av Tysklands mest känd band". Val av låt stod för övrigt främst mellan "Trans-Europe-Express" och "Showroom Dumies", fast att namedroppa Iggy Pop och David Bowie avgjorde ändå saken".

Kraftwerks MySpace

Gorillan Hissar (Svarte Greiner)



Gorillan säger: "För att skingra tankarna från all 80-talspop för en kort stund, tänkte jag tipsa om norrmannen Erik K. Skodvin, som under det talande namnet Svarte Greiner gör minimalistisk och ödesmättad instrumentalmusik; för tillfället är han dubbelt aktuell med både fullängdsalbumet "Kappe", samt tolvan "Man Bird Dress". Det är svårt att sätta fingret på hans storhet, men det är mer eller mindre omöjligt att inte hänföras av den starkt apokalyptiska stämning som frammanas genom hans musik; ett typexempel är "Man" från "Man Bird Dress", som ger en känsla av att se en svartkornig, japansk 50-talsfilm - lyssna! För att finna något liknande i Sverige, bör ni vända era blickar mot Smycken, vars självbetitlade album bl.a. består av krautdoftande "Waterworld", som likt "Man" hämtat inspiration från asien - lyssna!".

Svarte Greiners MySpace

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "För den intresserade, så har turnéaktuelle WAVVES lagt ut en ny sjua på sin MySpace - lyssna! (ingår i en singelserie för Fader). Och de som vill se honom live på våra breddgrader, kan vända sig till Hornstull Strand i Stockholm den 8 mars".

Another Sunny Day "I'm in Love With a Girl..."

Gorillan säger: "Harvey Williams kan beskrivas som en smått melodramisk indieprofil, eller vad sägs om singeln "I'm in Love With a Girl Who Doesn't Know I Exist" - lyssna!".

Pete and the Pirates x2

Gorillan säger: "När jag för första gången hörde Pete and the Pirates nya singel, tillika dubbla a-sida "Jennifer/Blood Gets Thin" förra året blev jag inte alls imponerad, och jag är fortfarande inte överväldigad, men måste ändå erkänna att "Jennifer" begåvats med en relativt medryckande och snärtig indierefräng - se och lyssna! "Blood Gets Thin" känns fortfarande oinspirererad och relativt trist, men å andra sidan kan det bero på att jag inte klarar av helvitt - se och lyssna!". Båda låtarna är för övrigt med på en helt ny EP, men jag skulle sätta mina Stolen Recordings-slantar på Let's Wrestle", som håller på att spela in sin fullängdsdebut".


Shop Assistans "All Day Long"

Gorillan säger: "Den skotska indiescenen har mer eller mindre skämt bort övriga världen med en massa förstklassig indiepop, och huvudstaden Edinburgh utgör inget som helst undantag; och i dessa tider av förväntan och spänning inför listan över 80-talets 100 bästa indiepoplåtar, ger jag er Shop Assistans "All Day Long" - lyssna!".

26-25



Gorillan säger: "På 26:e plats över de 100 bästa 70-talslåtarna hittas "Cosmic Dancer" av T-Rex, som innehåller en av musikhistoriens mer intima textrader, där den forne folkhippien Bolan ger sin alldeles personliga syn på födseln - se och lyssna! På 25:e plats återfinns Bob Dylans "Idiot Wind" från 1975 års "Blood on the Tracks" - lyssna! Och enligt mig är detta album Dylans sista stora stund, sedan dess har det mesta skett på ren rutin (även om senare års skivor hyllats som i fornstora dagar)".

Bob Dylans MySpace

RSS 2.0