Dessa kontroverser...



Gorillan säger: "De flesta känner säkert till att David Bowies skiva "Diamond Dogs" baseras på George Orwells roman "1984" och att Bowie nekades till rättigheterna. Men skivan är även känd för sitt omslag, som till mångas stora förtret uppvisade de mest vitala delarna. Men med tanke på Bowies extremtighta "piratbrallor", känns kontroversen minst sagt löjlig - se och lyssna!".

Mattias Alkberg "Jag är en Antenn"

Gorillan säger. "Är något sen gällande denna singel, men för ett par dagar sedan släppte Mattias Alkberg sjuan "Jag är en Antenn", som ett smakprov inför kommande skiva "Nerverna". Alkberg nämner bl.a. Alan Vegas tidiga soloalbum, samt Modern Lovers som huvudsakliga influenser, vilket får ses som ett bra utgångsläge. Ladda ner låten från Ny Vågs hemsida".

Best Coast "Sun Was High (So Was I)"

Gorillan säger: "Lo-fi-bandet Best Coast har fått en hel del fin uppmärksamhet den senaste tiden och här har ni en fanvideo tillägnad duons mest omtalade låt "Sun Was High (So Was I)" - se och lyssna! (kommande releaser för bl.a. Art Fag och Group Tightener)".


Prince Nico Mbarga "Nnwa di mma"

Gorillan säger: "Prince Nico Mbarga nådde störst framgång med 1976 års "Sweet Mother", som till dagens datum sålt över 13 miljoner ex. Men jag väljer emellertid att lyfta fram underskattade "Nnwa di mma" - lyssna! Mbarga dog för övrigt i en motorcyckelolycka 1997".

Bob Dylan "Ballad of a Thin Man"

Gorillan säger: "Jag har valt att ge ytterligare några tips med litteraturkopplingar innan det bär av till Arvika på onsdag, och först ut denna vecka får bli Bob Dylans "Ballad of a Thin Man", där F. Scott Fitzgerald omnämns, och ni som sett "Benjamin Buttons otroliga liv" med bl.a. Brad Pitt, har indirekt läst en av hans noveller" (Spotify)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Enligt GP är Laakso klara för Way Out West, och i höst går de även in i studion för att spela in nytt material".

Cardinal Rex Jim Lawson "Bere Bote"

Gorillan säger: "Nigeria-födde Cardinal Rex Jim Lawson är en sann highlife-legend, och därför bör han givetvis uppmärksammas, så här har ni bl.a. underbara "Bere Bote" - lyssna!".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Tydligen ska australiensiska Summer Cats ge ut sitt debutalbum "Songs for Tuesdays" på Slumberland den 14 juli; i fel händer kan indiepop bli alltför intetsägande, men i rätt händer krossande bra - det lutar åt det senare! (albumet finns på skivbolagets hemsida)".

En tydlig influens...



Gorillan säger: "1973 såddes fröet till den grupp som skulle bli The Patti Smith Group; detta år sammanstrålade nämligen Lenny Kaye och Patti Smith i en ambitiös föreställning tillägnad den franske 1800-talspoeten Arthur Rimbaud; denne författare ska dessutom ha influerat Smiths låt "Rock n' Roll Nigger" genom sitt sätt att beskriva artisten såsom en outsider, dvs. "un nigre". Och i "Land of Thousand Dances" nämns t.o.m. Rimbaud i refrängen (Spotify)".

Harmonia "Monza (Rauf und Runter)"



Gorillan säger: "Jag känner ett starkt behov av att tipsa om Harmonias mästerliga "Monza (Rauf und Runter)" från 1975 års skiva "De Luxe", som till en början trevar sig fram, för att sedan bryta ut i en Neu!-liknande krautexplosion (Spotify)

Skriet "Världens sista kväll"

Gorillan säger: "Skriet publicerade just precis instrumentala "Världens sista kväll" på MySpace - lyssna! Och här rör det sig om atmosfärisk kraut i samma anda som exempelvis Hans-Joachim Roedelius soloutflykter. Men jag väljer att lyfta fram "Ho Renomo" från Clusters fina samarbete med Brian Eno, där Roedelius givetvis spelade en avgörande roll (Spotify)".

Bibio "Jealous of Roses"



Gorillan säger: "Ibland går en artist från att synas lite här och där, för att i nästföljande ögonblick vara på allas läppar, och ditåt rör sig Bibio; hans nya skiva "Ambivalence Avenue" hyllas av alla, och jag är beredd att hålla med. Eller vad tycker ni exempelvis om "Jealous of Roses" - lyssna!".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Den 8 augusti spelar Austin-bandet The Strange Boys på klubb Frit'z Corner i Stockholm/Debaser och har ni inte hört detta garagepopband tidigare, så kan ni börja med fullängdsdebuten "And Girls Club" (gavs ut på In the Red i mars). Personligen blev jag dock något besviken".


Dinosaur Jr. "Over It"



Gorillan säger: "Avgudar omslaget till Dinosaur Jr:s nya fullängdsalbum "Farm", och förmodligen har ni redan tröttnat på att höra om detta album, men jag vill även slå ett slag för fågelkonvolutet till singeln "Over It" (Spotify)".

Soft Machine "Moon in June"



Gorillan säger: "Brittiska experimentalisterna Soft Machine, tog sitt bandnamn efter William S. Burroughs roman samma namn, som för övrigt var den första delen i hans inflytelserika "Nova"-trilogi (cutuptrilogi). Och tycker du att Soft Machine kan vara svårlyssnade, är det inget mot att ta sig an Burroughs litterära formspråk (Spotify)".

The Mars Volta



Gorillan säger: "På onsdag bär det av till Arvika, och ett av banden som jag ska se är The Mars Volta - frågan är om de lyckats vända sin nedåtgående formkurva med nya "Octahedron"! Jag är tveksam (Spotify)". Ni kan även spana in videon till singeln "Since We'we Been Wrong" - se och lyssna!".

The Mars Voltas MySpace

Ducktales "Lets Rock the Beach"



Gorillan säger: "Som jag berättat tidigare, är Ducktales aktuell med samlingsskivan "Backyard", och göteborgsbaserade RTB Records bjuder på "Lets Rock the Beach" - lyssna!".

Japan x3



Gorillan säger: "Japan/Tokyo har en alldeles speciell plats i mitt pophjärta och därför lystrar jag lite extra till duon OneOne som består av Tenniscoats ena halva Saya Takashi, samt Satomi Matsuzaki från amerikanska Deerhoof - lyssna! Om inte detta vore tillräckligt, så är dessutom förstnämnda band på gång med ett nytt samarbete med The Pastels, och tillsammans ger de ut skivan "Two Sunsets" under nästa månad. Slutligen kan jag även berätta om Reiko Kudo & Tori Kudos nya studioalbum "From Now on" (den sistnämnde är för övrigt främst känd som portalfigur i Maher Shalal Hash Baz)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Den 3 september spelar Passion PitDebaser i Stockholm, men de kommer att få jobba för att övertyga mig live. Potentialen borde dock finnas där".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Michael Jackson har tydligen förts till sjukhus och det ryktas t.o.m. om hans död. Hursomhelst ser det inte bra ut för den gamle popikonen".

Gorillan tillägger: "Det råder inga tvivel om att Jacksons död skakat om västvärlden, och trots att han endast gav ut två album under 80-talets glansdagar, har han redan nått ikonstatus. Och som de flesta andra, kan jag inte motstå "Billie Jeans" basgångar - se och lyssna!".


Sommarlåtar x3



Gorillan säger: "Jag är på jakt efter det perfekta soundtracket till sommaren, och en låt som jj:s "From Africa to Málaga" har växt till sig, även om jag inte är helt övertygad (men det ryktas om en skiva, så tiden får utvisa min slutgiltig bedömning). Detta inlägg är emellertid vigt åt två andra låtar, som också tenderar att vara lämpade för sommaren; först ut är Museum of Bellas Artes tolkning av The Sapphires "Who Do You Love" - lyssna! (Force Majeures senaste släpp). Den andra låten är The Pheromoans nya "Neurotic Sunbeams" - lyssna! Och jag gillar som sagt lite oljud".

Bert Jansch "Fresh as a Sweet Sunday Morning"



Gorillan säger: "Bert Jansch är en av de allra största inom brittisk folkmusik och nu släpps hans förbisedda album "L.A. Turnaround" från 1974 på nytt; av ett stort antal hyllas nu skivan som ett bortglömt mästerverk, men personligen håller jag emellertid andra av hans album högre. Men en låt som "Fresh as a Sweet Sunday Morning" går dock inte att förneka. Och skivan är producerad av ingen mindre än Mike Nesmith från The Monkees" (Spotify)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "I början av 80-talet spelade Robert Wyatt in ett flertal låtar för italiensk radio, men först nu ges sändningen ut av Rai Trade; albumet är dock lättast att få tag på genom brittiska Cargo Records (har ännu inte hört skivan själv)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Har tidigare tipsat om ett par låtar med legendariska The Seeds; nu har dock den excentriske frontmannnen Sky Saxon avlidit. En sorglig dag för oss garageälskare".

Pere Ubu "Heart of Darkness"



Gorillan säger: "Rudyard Kipling och Joseph Conrad gav inte en likartad bild av imperialismen i sina mest kända verk; den sistnämndes klassiker "Heart of Darkness" skildrar Belgiska Kongo på ett minst sagt nattsvart sätt, tillskillnad från Kipling, som ger en långt mer romantiserande bild av Indien i "Djungelboken". Conrads helvetiska galenskap har dessutom inspirerat Pere Ubu till låten med samma namn. Och denna b-sida från 1975, har däröver placerat sig på topplistan över de 100 bästa b-sidorna" (Spotify)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Nu är det nästintill klart att The Radio Depts. försenade album "Clinging to a Scheme" ges ut i höst. Men än finns inget exakt releasedatum".

jj "From Africa to Málaga"



Gorillan säger: "I dag släpper hemlighetsfulla enmansprojektet jj, alt. Jules et Jim andra singeln "From Africa to Málaga" på Sincerely Yours, vilket får ses som en trevlig överraskning".

Saint Etienne "London Belongs to Me"

Gorillan säger: "Har lyssnat en hel del på Saint Etienne sedan nyutgivningen av deras älskvärda debutskiva "Foxbase Alpha", och när jag skrev det förra inlägget kom jag att tänka på kopplingen mellan "Are You Ready to Be Heartbroken?" och Camera Obscuras fina singel "Lloyd, I'm Ready to Be Heartbroken". Men känns inte Air France release "Gbg Belongs to Us" besläktad med Saint Etiennes "London Belongs to Me"? Fler måste gjort denna koppling (Spotify)".

Ett klassiskt rim...

Gorillan säger: "Under 80-talet blev Lloyd Cole en av poppens intellektuella galjonsfigurer, vilket framför allt skedde genom debutskivan "Rattlesnakes", och i "Are You Ready to Be Heartbroken?" rimmar Cole t.o.m. Norman Mailer med tailor, vilket fått popvärldens alla akademiker att gråta ända sedan albumets utgivning 1984 (Spotify)".

Kate Bush "Wuthering Heights"



Gorillan säger: "Mitt första tips rörande denna veckas litteraturinspirerade tema är Kate Bush hit "Wuthering Heights" från 1978, som fått sitt namn efter Emily Brontës roman med exakt samma namn; en invecklad kärlekshistoria som fängslat och förundrat ett stort antal läsare under årens lopp, och ni känner säkert till hennes än mer framgångsrika syster Charlotte, som bl.a. gjort sig ett namn genom "Jane Eyre". Emilys tredje syster Anne blev också författarinna, men nådde inte samma succé. Förstnämnda roman publicerades 1847, och ses i dag som den mest fulländade av systrarnas gemensamma utgivning. Men ni som förväntar er en kärlekshistoria i rakt nedstigande led från Jane Austen misstar er (Spotify)".

Girls at Our Best

Gorillan säger: "I min strävan efter den perfekta listan över 80-talets bästa låtar, har jag bl.a. lyssnat på Leeds-bördiga Girls at Our Best, och även om de inte når ovanstående lista, kan jag nämna låtar som "Getting Nowhere Fast, "Pleasure" och "Waterbed Babies". Bandets enda album "Pleasure" från 1981 återlanseras för övrigt av Cherry Red, och kan bäst beskrivas som klassisk new wave, men ljudbilden tenderar tyvärr att bli ansträngt trallvänlig".
 
Girls at Our Bests MySpace

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela "Ett projekt som jag ser fram emot är Kyp Malones - vanligtvis medlem i Tv on the Radio - som är på gång med soloprojektet Rain Machine, men störst förhoppningar har jag dock på The Almighty Defenders, som kretsar kring Black Lips, King Khan och Mark Sultan".

[ingenting] "Halleluja"

Gorillan säger: "Dagspressen har de senaste dagarna noterat att [ingenting] är på gång med en ny skiva, vilket bevisar att de nått en viss popularitet; Christopher Sanders aktuella soloalbum överraskade mig positivt - första singeln "Halleluja" känns emellertid inte lika modig, och Sander sjunger på klassiskt svenskt indiemanér (albumet Tomhet, idel Tomhet" släpps i september)". 

Gorillan tillägger: "För att göra en egen utvärdering av ovanstående singel, kan ni besöka Skiva, som streamar låten på sin hemsida (på Sanders MySpace går det även hitta flera nya smakprov från hans aktuella soloskiva - lyssna!)"

Västkustoffensiv...



Gorillan säger: "Min sköna helg vid västkustens strand smittar av sig även på bloggen; vänner av Air France har förmodligen inte undgått deras nya göteborgsvänliga hemsida, eller duons nya låt "Gbg Belongs to Us" - lyssna! Men förutom nytt med Air France, så verkar även Studio vara på gång i höst, vilket jag naturligtvis ser fram emot (för att inte glömma Fontän). I kölvattnet av Air France/Lissvik kan jag även nämna Hanna Lovisa, vars låt "Substitute" det surrats om ett tag - lyssna! (första singeln "Can't Wait to See You" släpps i augusti). Har dock svårt för hennes småtråkiga röst. Och det vore försmädligt att inte beröra Roos i detta sammanhang - lyssna!".

Ingmar Bergman

Gorillan säger: "Kan inte påstå att jag är något större fan av L.A.-duon Sparks, och det återstår att se huruvida min inställning står fast efter deras Ingmar Bergman-musikal "The Seduction of Ingmar Bergman". Detta enligt Sveriges Radio, som planerar att sända projektet i augusti. Och nu ska jag ge "Kimono My House" från 1974 en ny chans (Spotify)".

Let's Wrestle "We Are the Men You'll Grow to Love"

Gorillan säger: "Här är videon till Let's Wrestles underbara "We Are the Men You'll Grow to Love - se och lyssna! Och denna låt kommer endast att finnas som digital singel (men finns självfallet med på bandets kommande album)

Fever Ray "Triangle Walks"



Gorillan säger: "De som sett Fever Rays scenshow, har i de flesta fall varit nöjda, så jag hoppas således på en bra Arvika-spelning; nu är inte Dreijer endast aktuell som festivaldragplåster, för nyligen publicerade även Stereogum videon till nya singeln "Triangle Walks" - se och lyssna!".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "För en tid sedan eftersökte jag nytt studiomaterial med Harlem - i stället för deras trötta coverprojekt - och nu har de skrivit på för Matador".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "I morgon spelar tydligen tyska krautbandet Amon Düül II på Musikens Hus här i Gbg (får lyssna på skivorna i stället). Jag har tack och lov mer framförhållning rörande Dinosaur Jr:s spelning på KB i Malmö den 28 augusti, vilket jag får tacka Madeleine för".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Hemlighetsfulla enmansakten Nobunny planerar att ge ut sin kommande skiva via Jay Reatards skivbolag Shattered Records (förlagd till början av nästa år)".

Bobb Trimble "One Mile from Heaven"

Gorillan säger: "Mexican Summer har den förträffliga smaken att återutge Bobb Trimble, som tillhör skaran udda amerikanska sångare, vars rykte endast nått de närmast sörjande. Och ni kan hitta "One Mile from Heaven" på skivbolagets MySpace - lyssna! (återfinns på fullängdsdebuten "Iron Curtain Innocense" från 1980). Kan även meddela att Mexican Summer kommer att släppa nytt material med Real Estate inom en överskådlig framtid".

Beach Fossils m.m.

Gorillan säger: "Just nu väntar jag bl.a. på Beach Fossils första officiella release för Woodsist, men jag behövde dock inte vänta alltför länge på nytt från Pearl Harbour, som redan för ett par timmar sedan publicerade "Lost @ Sea" på MySpace - lyssna! I övrigt ser jag framemot Woven Bones debutskiva för Hozac Records, men än så länge har de inte överträffat "With You Alone" - lyssna! Sist men inte minst, så är Woods på gång med en ny singel (släpps av Sacred Bones Records). Och det förutom aktuella "To Clean", vars video jag tipsade om tidigare".

The Housemartins "Happy Hour"



Gorillan säger: "Nu lanserar Universal en deluxeversion av The Housemartins klassiska debut "London O Hull 4" från 1986, och för alla uppmärksamma läsare, så listade jag "Happy Hour" som nummer 98 över 80-talets 100 bästa indiepoplåtar. Och här har ni nämnda låt (Spotify)".

Pearl Harbour "Sunburn"

Gorillan säger: "Jag gör vad som helst för att locka till mig högsommaren och för att komma i rätt sinnesstämning använder jag mig av Pearl Harbours "Sunburn" - lyssna!".

Ty Segall "Cents"



Gorillan säger: "Ty Segall är på gång med en ny skiva för Goner Records, och först ut är låten "Cents" - lyssna! Segall är bl.a. även aktuell med singeln "Universal Momma" för True Panther Sounds, samt en kommande splittskiva tillsammans med garagebandet Black Time, som ges ut av Telephone Explosion Records den 24 juni; angående Goner-sjuan, så tycks han ha lämnat den frenetiska punkpoprocken bakom sig, vilket jag ställer mig tvekande inför".

Woods "To Clean"



Gorillan säger: "Woods nya album "Songs of Shame" är en självklar favorit från första halvan av året, och nu är de aktuella med videon till "To Clean" - se och lyssna! Jag förmodar att ni laddat hem singeln "Sunlit/The Dark", som inte finns med på albumet?!". 

Memory Tapes "Bicycle"



Gorillan säger: "Memory Cassette och Weird Tapes blir helt logiskt Memory Tapes; redan nu går första smakprovet "Bicycle" att ladda ner från We're Tapes (debutalbum i september)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Eftersom jag ska bort över midsommar, skjuter jag upp temaveckan tills nästa måndag. Den 22 juni ger jag således det första litteraturrelaterade musiktipset".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "I detta nu går det att hitta Dinosaur Jr:s kommande och utmärkta skiva "Farm" på MySpace - lyssna! Mycket nöje".

Dirty



Gorillan säger: "Jag har tidigare tipsat om franska bloggen alainfinkielkrautrock, som drivs av dj:duon Clovis Goux och Guillaume Sorge, dvs. Dirty Sound System. Nu är de aktuella med samlingsalbumet "Dirty French Psychedelics", som i korta drag består av magnifik 70-talspop som du aldrig hört (släpps givetvis via duons skivbolag Dirty, men hittas bl.a. via iTunes)".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Jay Reatard och Thee Oh Sees inledde i torsdags en gemensam turné, vilket de firar med att släppa en ny splittsingel; sjuan är strängt begränsad, men låtarna kommer att finnas tillgängliga på Reatards hemsida".

Pascal/Skriet

Gorillan säger: "Det borde vara på sin plats att göra ett seriöst rösttest. Hur nära varandra ligger Pascal-Isak och Olle Ljungström?! Antingen bygger ni provresultatet på Pascals två nya låtar - lyssna! (kommande fullängdare ges ut i januari). Eller så använder ni er av hans andra projekt Skriet - lyssna! Exakta uppgifter är det enda som räknas". 

Portrait Painter(s) "A Future Crime"



Gorillan säger: "Skrev ett halvdissigt inlägg angående Portrait Painter(s) kommande singel "A Future Crime" - läs! Avgör själva om det stämmer - lyssna!".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Tidigare i år släppte brittiska Misophone albumet "Be Glad You Are Only Human" på Kning Disk, men redan nu går det att köpa nya "I Sit at Open Windows" via Another Records (det finns två smakprov på skivbolagets MySpace - lyssna!). Förra albumet var lite av en besvikelse, men denna känns mer inspirerande. Tackar Indiepassion för upplysningen".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Nu går det att beställa Ducktales samlingsskiva "Backyard", som består av material från de senaste två åren (kassettsinspelningar m.m.)".

The Beach Boys "I Get Around"



Gorillan säger: "Under en period i sextonårsåldern identifierade jag mig med Beach Boys till den grad, att jag nästintill lämnade Sverige för att flytta till soliga kalifornien. Och "I Get Around" var en av orsakerna - se och lyssna!".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Numero Group skämmer bort oss ännu en gång med samlingen "Light: On the South Side", som presenterars tillsammans med en bok med samma namn; denna trailer beskriver bäst vad det rör sig om - se och lyssna! (ges ut i november)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Jag har tidigare berättat om The Knifes medverkan i danska Hotel Pro Formas Darwin-opera "Tomorrow, in a Year", och här är ett smakprov - se och lyssna!".

A Mountain of One "Bones"

Gorillan säger: "Brittiska A Mountain of One har hängt med sedan 2006, ändå har de inte släppt sitt debutalbum; nu är de emellertid på gång med albumet "Institute of Joy", och därifrån har jag hämtat "Bones" - lyssna! (släpps i september). Det återstår dock att se om intresset för gruppen är intakt".


Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "I helgen blir det bl.a. Proust, Turgenjev och Joyce, vilket får ses som en uppladning inför nästa veckas litteraturtema - läs! I övrigt har jag iaktagit att Lokko/Milberg tenderar att skriva om exakt samma artister/band, vid ungefär samma tidpunkt; den stora frågan är - var börjar Milberg, och var slutar Lokko?! (senast tipsar båda exempelvis om Yr Vancouver - lyssna! Men listan kan göras lång)".

Highlife

Gorillan säger: "Redan på idéstadiet förra året pratades det en massa om nya projektet Highlife, dvs bandet, och i praktiken talas det självfallet än mer; personligen kan jag inte låta bli att tänka på Animal Collective, som lyckats komma undan med sin imperialistiska plundring av afrikansk musik - å andra sidan stjäl de det med stort hjärta, och detsamma gäller Highlife!".

Highlifes MySpace

Lake Heartbeat "Golden Chain"



Gorillan säger: "Kan inte påstå att jag golvats av Lake Heartbeats tidigare låtar, men här har ni hursomhelst "Golden Chain" - lyssna! Lissvik gör sitt bästa för att göra min popsommar".

The Crêpes "Cassette"

Gorillan säger: "Nu kan ni ta del av albumspåret "Cassette" från The Crêpes debut "What Else?" på MySpace - lyssna! (släpps på vinyl 17 juni). Läs mer på Digfi".

Gorillan tillägger: "Vill ni förresten se Lindson/Lissvik bör ni beger er till Styrbord Babord den 1 juni. Vi kanske ses?!".

Real Estate "Basement"

Gorillan säger: "New Yersey-bandet Real Estate har lagt upp nya "Basement" på sin MySpace - lyssna! Och vem kan motstå dessa drömska och söderhavsklingande tongångar (ser framemot albumdebuten)".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "För en tid framöver går det att hitta City Centers fina fullängdsdebut på MySpace - lyssna! Och i mina öron är det en skiva som blivit bättre med tiden".

Bättre lycka denna gång...

Gorillan säger: "I samband med att jag totaldissade Ian Svenonius nya projekt Chain and the Gang, nämnde jag hans kommande och fortsatta samarbete med Sebastian Thomson, och nu finns ett antal smakprov på MySpace - lyssna! (däribland singeln "Momma/Stone Age)".

Major Lazer ft. Mr. Evil and Mapei "Mary Jane"

Gorillan säger: "Nämnde för ett tag sedan att Mapei var med på Major Lazers kommande skiva "Guns Don't Kill People, Lazers Do", och så här blev resultatet - lyssna!".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Dinosaur Jr:s nya skiva "Farm" är inget annat än ett styrkebesked, och de har gjort klokt i att förädla sitt redan patenterade sound; på MySpace har de förresten postat två nya smakprov i form av "Pieces" och "I Don't Wanna Go There" - lyssna! Och albumet släpps som nämnts den 23 juni".

No-fi

Gorillan säger: "Begreppet no-fi används allt oftare, och ett av banden som fått symbolisera dess innebörd är Vivian Girls, som i skrivande stund är aktuella med nya sjuan "Moped Girls/Death" - lyssna! (b-sidan finns för tillfället på MySpace). Frågan är dock om begreppet är relevant?!".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Jag mötte Jeff Hanson vid en spelning för en massa år sedan, och även om han aldrig nådde några större kommersiella framgångar, berörde han de flesta som besökte hans konserter - se och lyssna! Det är ingen ålder att dö vid 31".

The Drums "Let's Go Surfing"



Gorillan säger: "Florida-duon The Drums nämner både TTA och The Embassy som betydande förebilder, och även om de inte når upp till sina svenska förebilder, så finns det flera intressanta spår på deras kommande debut-EP "Summertime" (släpps 4 augusti). Hittiga "Let's Go Surfing" är nog den låt som sätter sig allra snabbast - lyssna! Och på bandets hemsida finns ytterligare ett par smakprov; ena halvan som utgörs av Jacob Graham var för övrigt i Sverige med sin andra duo Horse Shoes tidigare i våras".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Om ni är nyfikna på Kleerups och Krunegårds omtalade samarbete, så finns EP:n "Lead Singer Syndrome" på Spotify".

Gorillan Hissar (Analog Africa)



Gorillan säger: "För ett par dagar sedan satt jag och en bekant från östafrika och diskuterade Sir Viktor Uwaifo och Analog Africa; nu visar det sig att sistnämnda skivetikett helt nyligen släppt den välpaketerade samlingen "Legends of Benin" (samtliga spår finns som smakprov, plus att tre låtar finns i sin helhet på MySpace). Och på tal om mitt samtal, så är afrobeat/highlife minst sagt levande i länder såsom Nigeria och Benin - och visst är det ett arv att hedra! (just nu är det nog denna etikett, samt Numero Group, som ger ut de mest intressanta återutgåvorna)".

Analog Africas MySpace


Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "The Bitters är bl.a. på gång med sin albumdebut för Woodsist, men de är även på gång med nytt material för både Captured Tracks och True Panther Sounds. Kan dessutom tipsa om att Fucked Up - som Ben Cook också är medlem i - planerar att släppa nya sjuan "David's Baby" inom en överskådlig framtid".


The Crêpes

Gorillan säger: "Jag har hört Crêpes vid ett antal tillfällen, och varje gång tror jag att det är The Embassy, men det rör sig alltså om Lindson/Lissvik, dvs. Crêpes; och angående ovetskap, så visste jag inte att Sincerely Yours är med och lanserar Memory Cassettes kommande debut-EP "Call & Response" (har ni inte hört låtarna, så finns de på MySpace - lyssna!)"

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Den 7 juni spelar Shugo TokumaruStrand i Stockholm, och i min värld kan det inte bli bättre. Men nu ska jag ladda ner Yo La Tengos nya låt "Periodically Double or Triple" från Matadors hemsida (albumet "Popular Songs" släpps den 8 september)".

Jenny Wilson "Like a Fading Rainbow"

Gorillan säger: "Jag är inte ett av Jenny Wilsons största fan, men jag förstår att hon behövs för svenskt musikliv, så här är hennes nya video till "Like a Fading Rainbow" - se och lyssna!".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Lite varstans tipsas det om The Bear Quartets fyra nya låtar som finns på Adrian Recordings hemsida. Det är bara att tacka och ta emot (och som jag redan avslöjat, spelar de på Strand den 10 juni)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Det hade varit roligare att publicera nytt låtmaterial med The Embassy, men göteborgsduons video till aktuella singeln "You Tend to Forget" får duga - se och lyssna!".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Portrait Painter(s) har skjutit fram sin andra release "A Future Crime" för tredje gången, och nu släpps nämnda singel den 15 juni. Men föreställ er ett göterborgssound karakteriserat av yvig sång, stråkar och stora gester, så har ni ringat in Alexander Gustafsson bakom bandnamnet. Nu vill jag höra nytt från Days".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Sonic Youths kommande album "The Eternal" finns i sin helhet på iLike - lyssna!" (ett stort tack till Pitchfork)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Nu är även Peter BroderickEl Perro del Mar, Hajen, Andrew Bird, Final Fantasy och The Irrepressibles bokade för sommarens Way Out West. Och de spelar i Anndedalskyrkan".

Gorillan tillägger: "Aftonbladet avslöjar att även hyllade New York-bandet Vampire Weekend är klara för nämnda festival".


Ganglians "Lost Words"



Gorillan säger: "Woodsist bjuder också på en teaser från Ganglians aktuella skivsläpp "Monster Head Room" - lyssna! Och gruppens nya infallsvinkel tycks ligga mer i linje med Woods senaste och hyllade album "Songs of Shame". Eller är ni av en annan åsikt?!".

Nobunny "Oh Cody"

Gorillan säger: "Har en crush på poppiga, akustiska och somriga handklappslåtar, och Nobunnys "Oh Cody" från nya Burger Records-kassetten "Raw Romance" ger mig allt detta - lyssna!".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Satt just och skrev ett inlägg huruvuda Nathan Williams skulle ställa in sina kommande WAVVES-spelningar i Sverige, men Poppony gav mig svaret - läs! Nu återstår det att se ifall Dave Gahan orkar ta sig till Arvika-skogarna nästa månad".

Big Star "Lovely Day"



Gorillan säger: "I dessa dagar väntar sannolikt alla hårdhudade Neil Young-fans på "Archives"-boxen, men för er med än mindre budget, kan jag rekommendera Big Stars motsvarighet "Keep an Eye on the Sky", som förra veckan fick relesadaumet 15 september. Och på Rhinos hemsida går det att ta del av "Lovely Day" - lyssna! Om inte detta vore nog, så kommer även skivbolaget att ge ut en deluxeutgåva av Chris Bells "I am the Cosmos".

Spectrals "Leave Me Be"

Gorillan säger: "Vid det här laget, har vi lärt oss att känna igen ljudet av Captured Tracks, och Spectrals kommande singel "Leave Me Be" följer utstakad riktning - lyssna! (detta är för övrigt endast en av tre nya låtar på skivbolagets MySpace). Kan även nämna några kommande skivor, som jag ser framemot extra mycket; naturligtvis hoppas jag mycket på Crystal Stilts nya tolva, samt efterlängtade releaser med The Bitters och Graffiti Island (för att inte glömma liveskivan med Woods Family)".

RSS 2.0