Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Eftersom jag är minst sagt slö av mig, så händer det att jag inte orkar ta tag i olika förfrågningar. Och när festivalen Umeå Open hörde av sig, hände inte särskilt mycket från min sida. Men nu visar det sig, att de bokat Times New Viking - en fin bokning!".

Gorillan tillägger: "Jag har lyssnat en del på Dominant Legs den senaste tiden och från och med i dag kan ni hitta en schysst version av "Loving Now" på The Fader - se och lyssna! (just nu är de som sagt ute på turné med Girls)".

Tom Waits



Gorillan säger: "Live-skivor kan vara sjukligt ointressanta, får se huruvida Tom Waits nya album "Glitter and Dome" kan tillföra något. Det rör sig trots allt om självaste Tom Waits (Spotify). Här har ni annars "Ol' 55", som är en av mina favoriter - lyssna! (men studioversionen är bättre)".

Ruby Winters "Sweetheart Things"

Gorillan säger: "Få textförfattare har varit så begåvade låtskrivare såsom Eddie Hinton, utan att få den uppmärksamhet de förtjänar, och här har ni Ruby Winters "Sweetheart Things" - lyssna! En låt som är suverän i all sin enkelhet".

Gram Parsons "Wheel of Fortune"

Gorillan säger: "Det är tydligt att Parsons inte funnit sitt sanna artistiska uttryck vid inspelningen av den här låten, men den gör mig på gott humör - en sinnesstämning som emellertid infinner sig ganska naturligt för tillfället. Nog sagt. (Spotify)".

Korallreven "Loved-Up (Cosimo's Paradise Remix)"

Gorillan säger: "Här har ni ytterligare en remix av Korallrevens "Loved-Up" - lyssna! Och detta är en version som skiljer sig ganska mycket från originalet".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Magnetic Fields som ger ut kommande skivan "Realism" i januari nästa år, är klara för en spelning i Filadelfiakyrkan/Stockholm den 24 mars".

96-95



Gorillan säger: "På 96:e plats över de 100 bästa 80-talslåtarna hittas Ann Peebles fina "Mon Belle - Amour" från 1981- lyssna! En soulklassiker signerad Homer Banks och Chuck Brooks, och detta är en låt som får mig att känna sann glädje. På 95:e plats placerade sig The Jams sjua "Going Underground", som är en av få låtar av nämnda band som inte känns småtrist (Spotify)".

The Jams MySpace

Dog för 35 år sedan i dag...



Nick Drake (1948 -1974)


Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Ariel Pink's Haunted Graffiti ska ge ut ett nytt album på 4AD i början av nästa år, och redan i nuläget går det konstatera att stundande musikår ser ut att arta sig - ska förresten bli intressant att se hur MGMT tacklar sina enorma framgångar".

[ingenting] "Dina händer är fulla av blommor"



[ingenting] - Dina händer är fulla av blommor

 


En rolig slump...



Gorillan säger: "Tidigare i dag fick jag reda på att Sade ska släppa nya albumet "Soldier of Love" nästa år, och detta fick jag reda på samtidigt som jag lyssnade på ett par av hennes b-sidor från 80-talet, som kan bli aktuella inför kommande topplista över de 100 bästa b-sidorna (releasen har satts till den 8 februari)".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "I nuläget ser det tyvärr ut som att Karin Dreijer lägger ned sitt hyllade och framgångsrika soloprojekt Fever Ray - egentligen ganska väntat om så skulle vara fallet (vi kan emellertid alltid se fram emot nytt material med The Knife)".

Yeasayer

Gorillan säger: "Anser fortfarande att Yeasayers nya singel "Ambling Alp" kunde ha varit bättre, men här har ni hursomhelst videon - se och lyssna! (ser dock fram emot "Odd Blood")".

Yeasayers MySpace

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Nu är det bekräftat att Baltimore-baserade Beach House besöker Gbg och Pustervik/Woody West den 2 mars - kan nog bli något!".

En levande legend...


Small Black

Gorillan säger: "Det tog ett tag, men i detta nu är Small Black en av mina främsta favoriter, och här har ni en annorlunda version av "Pleasent Experience" för magasinet The Tripwire - se och lyssna! Och har ni inte gjort det än, bör ni kolla upp The Tripwire".

Small Blacks MySpace


Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "För ett tag sedan skrev jag att Panda Bear höll på att förbereda ett nytt soloalbum, och nu kan ni läsa mer på Pedestrian".

98-97



Gorillan säger: "På plats 98 över de 100 bästa 80-talslåtarna hittas Dead Kennedys "Holiday in Cambodia" och enligt min mening har Jello Biafra aldrig varit bättre än just här (Spotify). På 97:e plats återfinns Dexy's Midnight Runners megahit "Come on Elieen", och det är en låt som är svår att värja sig emot - se och lyssna! (detsamma gäller videon)".

Dead Kennedys MySpace


The Four Tops "I Can't Help Myself (Suger Pie, Honey Bunch)"



Gorillan säger: "The Four Tops soulhit "I Cant Help Myself (Suger Pie, Honey Bunch)" tillhör inte mina absoluta favoriter med gruppen, men det säger desto mer om gruppen - se och lyssna!".

Slår ytterligare ett slag för Joy Orbison...

Gorillan säger: "Att ta namnet Joy Orbison är inget annat än genialt, och "BRKLN CLLN" talar för sig själv - lyssna!".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Det är sedan en tid tillbaka klart att Beach House besöker Stockholm i februari, men nu ryktas det även om Göteborg i mars. Och jag har inte kunnat låta bli att lyssna på "Teen Dream" - planen var att vänta!".

Hästpojken "Gitarrer & bas, trummor & hat"

Gorillan säger: "Kan inte bry mig mindre om Hästpojken, men gruppens nya singel bör höras på grund av tokflirten med svenskt 70-tal - lyssna!".

Det var länge sedan jag brydde mig om Beck...



Charlotte Gainsbourg & Beck - Heaven Can Wait

 


Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Det är flera i min omgivning som pratat om Box Elders debut "Alice and Friends", och nu när de ger två konserter i Sverige, så får jag ge dem en chans (Spotify). Först ut är Vieille Montagne i Stockholm den 27 november, dagen därefter spelar de på Truckstop Alaska i Göteborg".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Toronto-baserade Free Kisses har lagt upp två nya låtar på MySpace, varav stillsamma "Old Friends (Where Have Ya Been)" kan ses som en begåvad viskning, och där "Tired Tires" kan uppfattas som mer otyglad - lyssna!".

Prince "Dirty Mind"



Gorillan säger: "Mycket av Prince 80-talskatalog är skapat av ett musikaliskt underbarn, å andra sidan känns stora delar fast förankrat i ett tidevarv av smaklöshet och kall produktion. Men det är hursomhelst imponerande att Prince uppnått soundet redan 1980 (Spotify)".


En sargad själ...



Gorillan säger: "Ärligt talat, så vet jag faktiskt inte hur många gånger jag sett mötet mellan Felts sångare/låtskrivare Lawrence Hayward och Girls, men Haywards trasiga konstnärssjäl går inte att skaka av sig - att framångarna med Felt uteblev, känns i hjärtat. Den låt jag valt med nämnda band, är "The World Is As Soft As Lace" - lyssna!".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Enligt Slumberland ska de släppa en ny skiva med Black Tambourine i början av nästa år - kan alltid hoppas att det rör sig om helt nytt låtmaterial! Bandet ligger ändå bakom några av 90-talets bästa indiepoplåtar, eller vad tycker ni om "Throw Aggi of the Bridge" - lyssna!".

Summer Camp "Summer Camp"

Gorillan säger: "Efter en mycket trevlig vernissagekväll på Fjärde Långgatan, känns det bra att kunna upptäcka en helt ny låt med svenska Summer Camp - lyssna! (men jag anser emellertid att fler borde upptäcka detta band)".

Gorillan tillägger: "Gary War kan förmodligen vara raka motsatsen till Summer Camps pop, men i ärlighetens namn har jag ingen bra koll på detta projekt; gillade dock singeln "Highspeed Drift" - se och lyssna! Och nu finns dessutom stundande Sacred Bones-sjuan "Reality Protest"/"Hollow Futures" på MySpace - lyssna!".

Atlas Sound "Attic Lights"



Atlas Sound - Attic Lights

 


Imperial State Electric "Lord Knows I Know That It Ain't Right"



Gorillan säger: "Nicke Andersson forsätter med powerpoppen från Hellacopters sista år, eller går det att tolka "Lord Knows I Know That It Ain't Right" på något annat sätt - lyssna!".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Den 10 december kommer vi att kunna tina upp till tonerna av The Very BestSvanen/Jazzhuset i Göteborg (dagen innan spelar de på Babel i Malmö och därefter på Debaser Slussen i Stockholm)".

Nya Animal Collective-spår...



Gorillan säger: "Här har ni två smakprov från Animal Collectives kommande EP "Fall Be Kind"; först ut är "What Would I Want Sky" - lyssna! Och här har ni även "Graze" - lyssna!".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "I mars kommer San Francisco-bandet Girls tillbaka till Sverige för att spela på Pustervik i Göteborg den 10 mars, dagen därefter uppträder de på Debaser Slussen i Stockholm".

100-99



Gorillan säger: "På plats 100 över de 100 bästa 80-talslåtarna återfinns Bruce Springsteen, och detta är en person som inte behöver någon närmare presentation - för vissa betyder han allt, men för mig betyder han inte speciellt mycket. Gillar dock tanken på att Springsteen snöade in på Suicide innan "Nebraska", vilket emellertid inte hörs särskilt mycket på "Atlantic City" (Spotify). På plats 99 hamnade houselegenderna Fingers Inc, som anses ligga bakom det första helgjutna housealbumet, tillika bandets enda fullängdsskiva "Another Side" från 1988. Därifrån har jag tagit "Never No More Lonely" - lyssna!".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Med nära kopplingar till Ducktails och Real Estate utgör Alex Bleeker & the Freaks kommande albumdebut på Underwater Peoples Records ett måste (släpps den 27 november)".

Mark Sultan "Nobody But You"

Gorillan säger: "För allra första gången har jag blivit något besviken på ett albumsläpp med King Khan & BBQ Show, men nya "Invisible Girl", är tyvär inte lika bra som tidigare skivor. Kan dock tipsa om Mark Sultans nya sololåt "Nobody But You" som lovar gott - lyssna! (planeras att ges ut nästa år på In the Red). Och vem kunde tro att nämnda duo höll på med droger - ofattbart!".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Nu är det klart att Local Natives gör två spelningar i Sverige, och först ut är Göteborg/Pustervik den 30 januari, följt av Stockholm/Debaser Slussen tätt inpå".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Jag är ett stort fan av New York-baserade Olde English Spelling Bee, och härnäst tycks de släppa Forest Swords kommande EP "Dagger Paths" (inplanerad till denna månad)".


Beach House "Norway"



Gorillan säger: "I stort gillar jag Beach House nya låt "Norway", som kommer att finnas med på duons kommande fullängdsskiva "Teen Dream" - men jag kunde ha varit utan vissa element. Och för att ladda ner låten, kan ni besöka bandets hemsida".


Imperial State Electric

Gorillan säger: "Undra huruvida Nicke Andersson känner press vid omstarten. Jag har i alla fall höga förväntningar på Imperial State Electric".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "För bara några dagar sedan sedan fick jag nys om Yetis kommande och åttonde utgåva, och nu kan ni förbeställa detta utmärka magasin på hemsidan".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "På Gorilla vs. Bear kan ni lyssna på Girls outgivna låt "Heartbreaker". En fin ballad i sann Girls-anda, och detta är nog raka motsattsen till Dylans hysteriska julvideo - men jag älskar motsatspar".

Dylan som excentrisk tomte...

Gorillan säger: "Kan inte bli annat än glad av Bob Dylans nya julvideo "Must Be Santa" - se och lyssna!".

Nattliga sömnproblem...

Gorillan säger: "När jag inte kan sova, finns inget bättre T.Rex. Jag behöver varken fundera över texternas djup eller känna mig träffad. John Cales "Ski Patrol" har förresten exakt samma effekt (Spotify)".

Best Coast "Feeling of Love"



Gorillan säger: "Pålitliga bloggen Weekly Tape Deck bjuder i dag på b-sidan till Best Coast fina Group Tightner-sjua "Make You Mine" (och håll utkik efter en kommande sjua)".


Alex Bleeker and the Freaks "Never Goin' Back"

Gorillan säger: "Gillar The Tripwires Hotbox-serie, och i dag passar jag på att lyfta fram Alex Bleeker and the Freaks "Never Goin' Back" - se och lyssna!".

Boktips!

(författad av Johan Kugelberg: Rizzoli 2009)


Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Real Estate är på gång med sin albumdebut på Woodsist, men jag har beklagat mig över albumets brist på nyinspelat låtmaterial; lägligt nog kommer dock nyheten om Mexican Summers kommande "Reality"-EP. Och ni kan hitta låten "Younger Than Yesterday" på Pitchfork (bandet släpper även en kommande sjua på True Panther Sounds)".

Korallreven "Loved-Up (Nhessingtons remix)"

Gorillan säger: "Har ni läst denna blogg, är ni bekanta med både Korallreven och Nhessington - lyssna!".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Captured Tracks-signade Dignan Porch har lagt upp två helt nya låtar på sin MySpace - lyssna! Gillar "The Game We Made" bäst, men jag anser dock att de har mer att bevisa (kommande sjua och fullängdsdebut på nämnda skivbolag)".

Coyote "Ayahausca (Nhessington remix)"

Gorillan säger: "Det har blivit flera Force Majeure-relaterade tips den senaste tiden och tidigare kunde jag tipsa om Nhessingtons remix av El Perro del Mars "Let me In". Men redan nu är de tillbaka med en remix av Coyotes "Ayahausca" - lyssna! Klarar de att mäta sig med Studio?!".

Yeasayer "Ambling Alp (Memory Tapes remix)"



Gorillan säger: "Kan inte påstå att jag fallit handlöst för Yeasayers nya "Ambling Alp", får se om Memory Tapes version liknar originalet (ni hittar remixen på Hawks blogg)".

Blank Dogs "Goes By"

Gorillan säger: "Blank Dogs har lagt upp outgivna "Goes By" på MySpace - lyssna! (nytt album nästa år). Och så tycks Sniper ha börjat spela live igen".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Gorilla vs. Bear har fått upp ögonen för Force Majeures Museum of Bellas Artes, så har ni inte laddat ner nedanstående låt ännu, rekommenderar jag att ni gör det (nämnda blogg tipsar dessutom om nya släpp med Sun Araw och Atlas Sound. Kan personligen påminna om Sun Araws kommande sjua "Sun Ark")".

Gorillan tillägger: "Kan inte låta bli att nämna Joy Orbisons utmärkta remix av Four Tets "Love Cry", som i dag tillgängliggjorts genom Discoattack".

Memory Tapes m.m.



Gorillan säger: "Det kommer att bli sisådär med uppdateringen den närmaste tiden, men jag kan givetvis inte hålla mig borta helt och hållet. I dag har bl.a. Sincerely Yours fortsatt sin lansering av jj-videor, och denna gång handlar det om en fin tolkning av Lorenz M. Sakarias "Baby" - se och lyssna! (men det finns fler nyheter på hemsidan). Family Portrait som är aktuella med en splitsingel tillsammans med Andrew Cedermark, har även postat nya "Dentist" på Myspace - lyssna! Och så har Memory Tapes lagt upp nya "Graphics"/"Easy Pert Mom" på sin blogg".

Gorillan tillägger: "Kan även meddela att Museum of Bellas Artes publicerat "Who Do You Love (Handsomboy Technique remix) på MySpace - lyssna! Får väl dessutom ge Hot Chips nya spår "Take It In" en chans (kommande albumet "One Life Stand" släpps den 9 februari)".

Joel Alme "You Will Only Get it Once"



Gorillan säger: "Absolut Noise publicerade nyligen Joel Almes kommande singel "You Will Only Get it Once", som släpps först den 2 december på Razzia. Men pratade inte Alme ett nytt sound?! (b-sida är för övrigt "When You Got It, Don't Leave it"). Låten finns även på YouTube - lyssna!".


The Bitters "Warriors"

Gorillan säger: "Kan komplettera nedanstående framträdande med ett mer aktuellt och det får bli The Bitters tre dagar gamla live version av "Warriors" från Market Hotel i New York - se och lyssna! Aerin Fogel är suverän".

David Bowie "Stay"



Gorillan säger: "För ögonblicket är detta liveklipp det enda jag behöver - se och lyssna! Det var ett genidrag att gå från Ziggy Stardust till The Thin White Duke".

Pearl Harbor "California Shakedown"

Gorillan säger: "För ett par dagar sedan publicerade Pearl Harbor information om sin fyraspårs-EP "Wish We Were Here" på MySpace och nu finns även två spår tillgängliga - lyssna! (får tacka Gorilla vs. Bear för upplysningen)".

Gorillan tillägger: "På Black Iris hemsida kan ni även ladda ner Best Coast aktuella sjua "When I'm With You", samt lyssna på b-sidan "This is Real" (som för övrigt är riktigt bra)".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Nu kan ni passa på att förbeställa Animal Collectives femspårs-EP "Fall Be Kind" via Domino (släpps den 15 december)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Vill att ryktet angående nytt material med Days ska vara sant - antar att ni också vill det?! Har vi inte väntat länge nog?! Utgångspunkten tycks vara Shelflife nästa år".

The Strange Boys "Be Brave"

Gorillan säger: "The Strange Boys debutalbum "The Strange Boys and Girls Club" från tidigare i år hade sin stunder, men blev ändå ingen storfavorit; bandets nya låt "Be Brave" låvar emellertid gott - lyssna! (håll ögonen öppna för nytt material på Rough Trade)".

Beach Fossils "Daydream"



Gorillan säger: "Beach Fossils framförde en mycket fin version av "Daydream" på Tripwire för ett par dagar sedan - lyssna!".

Krautdokumentär...

 


The Mantles m.m.



Gorillan säger: "The Mantles har fått en hel del positiv respons, så jag bestämde mig för att mig en närmare titt på deras självbetitlade debutalbum (Spotify). Ett band som emellertid är helt nytt för mig, är Sunn Dagger, vars låt "Running Wild" spelats flitigt i dag - lyssna! Avslutningsvis bör ni köpa Soundway Records nya och utmärkta samling "Ghana Special" (liksom Analog Africas "Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou vol. 2", som jag nämnt tidigare)".




 

Sea Lions "I Wish I Was Lou Reed"

Gorillan säger: "Att döpa en låt till "I Wish I Was Lou Reed" känns vågat och Sea Lions väljer att göra en trallvänlig indiebagatell - lyssna! (bandets andra nya låt "I Loved Her So Much", kan nog vara ett starkare kort)".

The Bobby Fuller Four "Let Her Dance"

Gorillan säger: "Jag kan inte sluta lyssna på The Bobby Fuller Fours smått fantastiska "Let Her Dance". Hur ska jag gå till väga?! (Spotify). Och är det möjligt att skriva liknande hits i dag?! Jag bockar och bugar inför Bobby Fuller".

Donna Summer "Sunset People"



Gorillan säger: "I går var jag på ett minst sagt givmilt humör, när jag gav bort Donna Summers "Bad Girls" i inflyttningspresent. Är mycket svag för "Sunset People" (Spotify)".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Fördriver de första fredagstimmarna med att lyssna på Wes Andersons nya soundtrack till "Fantastic Mr. Fox" (Spotify)".

Ett oväntat samarbete...

Gorillan säger: "Ett duettsamarbete mellan Melody Club och Anna Järvinen stod inte högst upp på min önskelista, men här har ni hursomhelst deras julsingel "I Don't Belive in Angels" - lyssna! Och så vill jag påpeka att Sambassaduers nya singel "Days", låter exakt som skotska Camera Obscura (ni kan ladda ner låten här)".

Welcome to the 80's


De 100 bästa 80-talslåtarna

100 BRUCE SPRINGSTEEN – ATLANTIC CITY
 99 FINGERS INC. – NEVER NO MORE LONELY
 98 DEAD KENNEDYS – HOLIDAY IN CAMBODIA
 97 DEXY’S MIDNIGHT RUNNERS – COME ON EILEEN
 96 ANN PEEBLES – MON BELLE - AMOUR
 95 THE JAM – GOING UNDERGROUND
 94 PREFAB SPROUT – FARON YOUNG
 93 DEAD MOON – DEAD MOON NIGHT
 92 MORRISSEY – EVERYDAY IS LIKE SUNDAY
 91 LILIPUT – EISIGER WIND
 90 FELT – MY FACE IS ON FIRE
 89 DANIEL JOHNSTON – WALKING THE COW
 88 CRASS – BERKERTEX BRIBE
 87 SUICIDE – SHADAZZ
 86 THE CHILLS – PINK FROST
 85 THE LOFT – UP THE HILL DOWN THE SLOPE
 84 AZTEC CAMERA – OBLIVIOUS
 83 THE AU-PAIRS – IT’S OBVIOUS   
 82 SHOP ASSISTANTS – I DON’T WANT TO BE FRIENDS WITH YOU
 81 HALL & OATES – I CAN’T GO FOR THAT (NO CAN DO)
 80 EVERYTHING BUT THE GIRL – I DON’T WANT TO TALK ABOUT IT
 79 TELEVISION PERSONALITIES – PAINTING BY NUMBERS
 78 ROBYN HITCHCOCK – I USED TO SAY I LOVE YOU 
 77 DINOSAUR L. - #5 (GO BANG!)
 76 SWELL MAPS – THE HELICOPTER SPIES
 75 LLOYD COLE AND THE COMMOTIONS – RATTLESNAKES
 74 MEAT WHIPLASH – DON'T SLIP UP
 73 MAURO SCOCCO – SARAH
 72 THE FEELIES – ORIGINAL LOVE
 71 THE WAKE – CRUSH THE FLOWERS
 70 23 SKIDOO – LAST WORDS
 69 THE WEDDING PRESENT – YOU SHOULD ALWAYS KEEP IN TOUCH WITH YOUR FRIENDS
 68 THEE HEADCOATS – ROUND EVERY CORNER
 67 THROBBING GRISTLE – DISTANT DREAMS (PART TWO) 
 66 THE VASELINES – SON OF A GUN
 65 WAYNE JARRETT – BUBBLE UP
 64 THE STYLE COUNCIL – LONG HOT SUMMER
 63 COCTEAU TWINS – LORELAI
 62 ECHO AND THE BUNNYMEN – SILVER 
 61 VIOLENT FEMMES – KISS OFF
 60 RICK JAMES – FIRE AND DESIRE
 59 THE REPLACEMENTS – ANDROGYNOUS
 58 BEAT HAPPENING - LOOK AROUND 
 57 THE MILKSHAKES – OUT OF CONTROL 
 56 ARTHUR RUSSELL – LUCKY CLOUD
 55 HÜSKER DÜ – NEVER TALKING TO YOU AGAIN
 54 DREAM SYNDICATE – SURE THING 
 53 FRANKIE KNUCKLES – BAD BOY
 52 BIFF BANG POW! – SHE PAINTS
 51 BLACK FLAG – RISE ABOVE
 50 JOHN CALE – (I KEEP A) CLOSE WATCH
 49 ROCKY ERICKSON – CREATURE WITH THE ATOM BRAIN 
 48 THEE MIGHTY CEASERS – YOU MAKE ME DIE
 47 YOUNG MARBLE GIANTS – BRAND-NEW-LIFE
 46 SPACEMEN 3 – REVOLUTION 
 45 SLY & ROBBIE – UNMETERED TAXI
 44 THE PASTELS – BABY HONEY (ALBUM VERSION)
 43 GRANDMASTER FLASH AND THE FURIOUS FIVE – WHITE LINES
 42 TALULAH GOSH – TESTCARD GIRL
 41 PAUL SIMON – THE BOY IN THE BUBBLE
 40 PYLON – DUB
 39 THE BATS – BLOCK OF WOOD
 38 MISSION OF BURMA – THAT’S WHEN I REACH FOR MY REVOLVER 
 37 FIRE ENGINES – EVERYTHING’S ROSES
 36 LIQUID LIQUID – OPTIMO
 35 BRIAN ENO – AN ENDING (ASCENT)
 34 THE SMITHS – THERE IS A LIGHT THAT NEVER GOES OUT
 33 MANUEL GÖTTSCHING – QUIET NERVOUSNESS
 32 ANOTHER SUNNY DAY – YOU SHOULD ALL BE MURDED
 31 ROBERT WYATT – SHIPBUILDING
 30 PIXIES – BONE MACHINE 
 29 THE FIELD MICE – SENSITIVE
 28 SONIC YOUTH – TOTAL TRASH
 27 THE FALL – TOTALLY WIRED
 26 BAD BRAINS – PAY TO CUM!
 25 PUBLIC ENEMY – BRING THE NOISE
 24 TALKING HEADS – BORN UNDER PUNCHES
 23 MY BLOODY VALENTINE – YOU MADE ME REALISE
 22 MACCARTHY – KEEP AN OPEN MIND OR ELSE
 21 BARBARA MASON DON’T I EVER CROSS YOUR MIND
 20 TOM WAITS – SWORDFISHTROMBONE
 19 THE CRAMPS – SUNGLASSES AFTER DARK
 18 THE JESUS AND MARY CHAIN – JUST LIKE HONEY
 17 THE GO-BETWEENS - WAS THERE ANYTHING I COULD DO?
 16 THE ORCHIDS – BLUE LIGHT 
 15 TAANA GARDNER – HEARTBEAT (PARTY MIX)
 14 PRINCE – IF I WAS YOUR GIRLFRIEND
 13 SUGAR MINOTT – HARD TIME PRESSURE
 12 NEW ORDER - RUN
 11 N.W.A. – STRAIGHT OUTTA COMPTON
 10 GUN CLUB – SHE’S LIKE HEROIN TO ME 
  9 DAVID BOWIE – ASHES TO ASHES
  8 KATE BUSH – RUNNING UP THAT HILL (A DEAL WITH GOD)
  7 DINOSAUR JR. – LITTLE FURY THINGS
  6 MICHAEL JACKSON – BILLIE JEAN
  5 HORACE ANDY – SPYING GLASS
  4 LOOSE JOINTS – IS IT ALL OVER MY FACE? (FEMALE VERSION)
  3 ORANGE JUICE – FALLING AND LAUGHING
  2 JOSEF K – SORRY FOR LAUGHING
  1 JOY DIVISION – LOVE WILL TEAR US APART


Hideous Men

Gorillan säger: "Transparent tipsar i dag om Denver-baserade Hideous Men, som till och från låter riktigt bra. Ge dem en chans".

Hideous Mens MySpace

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Redan i dag kan ni köpa Makthaverskans självbetitlade albumdebut på klicktrack. Ni kan åtminstone lyssna på skivan".

Gorillan tillägger: "Magic Kids publicerade i dag sin officiella version av "Superball" på MySpace - lyssna! Och denna låt är som tidigare nämnts hämtad från bandets splitsingel tillsammans med The Smith Westerns".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Har efter många om och men sammanställt listan över de 100 bästa 80-talslåtarna och kommer att publicera den snarast. Likt föregående decenniumlistor, rör det sig om en låt per artist/band, även om vissa personer kan förekomma i olika konstellationer; i vanlig ordning kommer jag även att presentera samtliga låtar från sista till första plats (men som ni vet, sker inte detta förrän jag publicerat själva listan). Kan dessutom berätta att 80-talslistan utgör ett komplement till de senaste femtio årens bästa låtar".

Local Natives



Gorillan säger: "Jag har inte haft lust att upptäcka ett nytt Fleet Foxes, men vänner i min närhet fortsätter att prata om Local Natives (Spotify)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Vänner av Midlake har förmodligen inte missat att bandet ger ut sin nya och tredje fullängdare "The Courage of Others" i februari. Nu är de även inbokade för en spelning på Debaser Slussen i Stockholm den 7 februari".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Enligt ett pålitligt tycks Liars vara på gång med nytt material, men än så länge är mitt intresse måttligt. Ni kan i vilket fall som helst hitta Julian Casablancas kommande soloskiva "Phrazes for the Young" på Spinner (håll även utkik efter Casablancas julsingel "I Wish It Was Christmas Today")".

Gorillan tillägger: "Casablancas aktuella solodebut finns även på Spotify. Och så tycks dessutom ryktet om Liars nya skiva vara bekräftat"

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Stockholms-baserade Bandjo utgör förband till A Mountain of OneDebaser Medis i Stockhom den 18 november. Gillar Bandjo".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "New Yersey-grundade Alex Bleeker and the Freaks rör sig i samma vatten som Real Estate/Ducktails, och inom en överskådlig framtid släpps deras fullängdsdebut på Underwater Peoples Records. Men redan nu kan ni hitta tre nya spår på bandets MySpace - lyssna!".


RSS 2.0