Intervju med Jörgen Johansson...

Gorillan säger: "För en tid sedan frågade jag Jörgen Johansson bakom "Fading Yellow", om han ville besvara några frågor - och det hade han inga problem med. Och klickar ni på länken, hittar ni information om hans stundande utgåvor. Vill ni ha ytterligare bakgrundsfakta, så bör ni besöka Throw Me Away".

G: Inledningsvis vill jag passa på att tacka för alla YouTube-klipp som du skickat mig de senaste åren. Kan inte vara mer tacksam. Men hur började detta sökande. Och hur har responsen varit? Vet att Lisa Milberg tackat dig på sin blogg vid flera tillfällen.
J: Jag startade min firma Tracks on Wax 1982, där jag framför allt sålde udda singlar, mestadels 60-tals beat/freakbeat/US garage, men även punk/New-Wave, och då hade man ju radarn uppe och fångade in dessa obskyra singlar. Letandet efter dessa "NON-HIT-WONDERS" har fortsatt och fortsätter...och Fading Yellow serien är ett bra exempel på detta. Vet att folk uppskattar mina YouTube-klippfynd, men ibland får jag lite, bara lite, ångest över mängden jag skickar. Andres Lokko och Lisa Milberg har fått mina FY volymer alltsedan starten 2002, och detta radarpar tillhör FY´s fanbase.

G: Och vad är det som driver dig att ständigt leta ny musik, och samtidigt dela med sig.
J: Måste ha fått det med modersmjölken, mitt motto är "if you have it share it".

G: Så vitt jag vet, växte du upp i Lidköping. Precis som jag för övrigt. Hur lyckades du utveckla ditt musikintresse i en del av landet där det mesta kretsar kring olika former av dansband.
J: Born and bred här i "Lich". När jag hade mitt skivbolag, Tracks on Wax, mellan 1984-88 så var det en intervju med mig i en Skövde-tidning 1985 där rubriken på framsidan var "Garagerockens Bert Karlsson" - undrar om han satte morgonkaffet i vrångstrupen. Jo, du har nog rätt att den här stan inte har den bästa grogrunden för den musik jag gillar, men jag har alltid gått mina egna vägar, och drivs man av en passion och nyfikenhet plus är född med bra smak(!) så ger sig det mesta. Artister på mitt skivbolag var Watermelon Men, Wayward Souls, Back Door Men, Creeps (gav ut deras första LP ´86, innan de slog igenom), Problem, Legendary Lovers, Playmates.

G: Nämn några band/artister som präglar ditt musiklyssnande.
J: Första Lp:n som jag köpte för egna pengar, var en samlinsskiva med Mamas & the Papas 1968, sedan måste jag nämna Beatles förstås, gick ju inte att missa deras otroliga utveckling. Tom Rush är en husgud, då hans magiska lugnare låtar, ´68-70. "The Circle game"-plattan från 1968 är ett måste. Under tidiga 70-talet lyssnade jag myckett på Roxy Music, Cockney Rebels, Sparks etc, och när jag fick "LARM" nr. 3 i min hand 1976 (legendarisk tidning, som startades av Lennart Persson R.I.P.), som handlade om Amerikansk garagerock från 60-talet, så var det som att hitta hem, kan ej förklara dragningskraften men jag var fast. Vid detta tillfälle, ´76, så jobbade jag i skivaffären Tempo-Ton här i stan och vi fick in en massa så kallade cut-outs, dvs. amerikanska LP-skivor från 60-talet som utgått, och däribland fanns en mängd skivor som Lennart skrev om i LARM. Till det facila priset av 4:95/st köpte jag en trave. Jobbade i samma skivaffär mellan 1974-1981. Sedan så kom ju punken, dock var jag mer inne på Elvis Costello, Nick Lowe, Powerpop, med band som Shoes, dB´s etc. etc. Men hade även en fling med Joy Division, Suicide etc.

G: Vad anser du för övrigt om dagens lättillgänglighet? Antar att processen såg annorlunda ut när du inledde sammanställningen av ”Fading Yellow”-serien.
J: Samtliga "Fading Yellow" finns för nedladdning på olika sajter, vilket är helt ok, bara jag kan sälja de 1000 ex. av varje volym som de pressas i. Första FY kom 2002 och var ju banbrytande och nu har det gått så långt, att när folk säljer singlar och även LP-skivor på ebay genom att skriva "Fading Yellow" i rubriken - då vet alla som gillar FY-soundet vad som gäller.

G: Hur tog du det första steget? Det är sällan idéer förverkligas.
J: 1995 så släpptes "Fading Yellow" på vinyl, 330 ex. - och där lades grogrunden till FY. Vol. l släpptes först på cd 7 år senare. Hade under dessa år samlat på mig en mängd FY-vänliga singlar och på den vägen är det.

G: Är det så att allt material på samlingsskivorna tillhör din egen skivsamling?
J: I princip, en del kommer från vänner med samma musiksmak som de skickat på en cdr.

G: Har du aldrig haft tillgång till mastertejper?
J: Kruxet när man skall ge ut dessa udda och i de flesta fall enda släpp med en grupp/artist, är att få tag på dito, även i dessa googlande tider så är detta mycket svårt.



Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Best Coast gjorde ett halvhärtat framträdande på Jazzhuset i Gbg för en tid sedan - får hoppas att kommande fullängdaren "Crazy for You" blir något helt annat (ges ut den 27 juli på Mexican Summer)".

Mountain Man


Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "I morgon publicerar jag min utlovade intervju med Jörgen Johansson - kreatören bakom samlingsserien "Fading Yellow". Det bör ni självfallet inte missa".

Släpptes visst tidigare än väntat...

ceo - Come with Me

Stockholmsspelning...

Gorillan säger: "Sitter i en charmig etta på söder och dricker vin. Snart blir det Built to Spill och Dinosaur Jr. I morgon Pet Sounds. Ingen har väl förresten missat att bl.a. Iggy Pop är bokad till Way Out West - måste dock påpeka att årets lineup främst består av band som gör sin andra runda i Sverige".

Gorillan tillägger: "Kan förresten meddela att ceo kommer att släppa sin debutsingel "Come with Me" i juni".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Hot Chip är klara för Popaganda. Inte ögonbrynshöjande, men jag ska dit".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Som ni säkert redan listat ut, så kommer blogginläggen att bli färre över sommaren. Men ni överlever med största sannolikhet detta. På tal om något helt annat - ni bör se Noah Baumbachs underbara film "Greenberg". Sevärd på alla sätt".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Har tidigare nämnt att The Bear Quartet ska släppa en ny skiva senare i år, och nu kan jag avslöja att skivan döpts till "Monty Python". Ni hittar fyra låtar här".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Det har viskats om nytt med David Bowie, och nu talas det mer öppet".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "I kväll blir det garagerockfest på Sticky Fingers med Black Lips, King Khan & BBQ Show, samt The Almighty Defenders. I går var det grevebröllop".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Här hittar ni Robyns nya video "Dancing On My Own" (antar att vissa av er är intresserade i alla fall)".

Ikväll blir det förmodligen Best Coast på Svanen...


Sun Araw på The Smell...

 


Toro Y Moi "Leave Everywhere"



Gorillan säger: "Nu ska vi se hur Toro Y Mois musik ter sig utan elektroniska inslag - Pitchfork har svaret".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Avslutar kvällen med att lyssna på Imperial State Electrics stundande debutalbum - lyssna!".

Boktips!

(författad av John Einarson: Jawbone 2010)

Jaw Lesson

Gorillan säger: "Jag har alltid haft oerhört svårt för artister, vars röst och sångteknik omedelbart ger sken av en mer etablerad artist. Jaw Lesson är en sådan sångerska och därför har jag svårt att beröras, trots habilt låtbygge. Eller vad säger ni om hennes två nya låtar - lyssna!".

Jaw Lessons MySpace

Nu måste jag sova...


Ariel Pink's Haunted Graffiti "Menopause Man"

Ariel Pink's Haunted Graffiti - Menopaus Man

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Pitchfork presenterar i dag en 4AD Session med Ariel Pink - här kan ni även förbeställa "Before Today" (samt tjuvlyssna lite på låtarna)".

Sena jobbnätter...

Gorillan säger: "Det blir sena jobbnätter dessa dagar och lite tid över för att hitta nya musik. Men innan jag går och lägger mig ska jag lyssna på Sleigh Bells albumdebut "Treats" på NPR, Band of Horses "Infinite Arms" på bandets hemsida, samt Woven Bones fullängdsdebut "In and Out and Back Again" på Soundcloud (och så tycks M.I.A. skjuta upp sin albumrelease)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Den 20 juli släpps Toro Y Mois/Chaz Bundicks kommande sjua "Leave Everywhere" på Carpark Records".

Ganglians "My House"



Gorillan säger: "Ganglians är på gång med nytt material och på MySpace finns en demo av "My House" - lyssna! (och så spelar de på Pustervik den 9 juni)".


The Drums "Forever & Ever Amen"

Gorillan säger: "Brooklyn-bandet The Drums är som tidigare nämnts klara för Way Out West i augusti, så varför inte tipsa om deras nya video - se och lyssna! Men det lutar tyvärr alltmer åt att jag ser deras debut-EP, som en lyckoträff - kan dock förhasta mig! (innan jag somnar, ska jag även ge Coastings debutsjua "The One We Both Like/Pussybow/Kids" en chans)".


Frankie Rose and the Outs kommande album...


Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Nu kan ni förbeställa Robyns kommande skiva "Body Talk Pt.1", eller så nöjer ni med den läckta versionen. Läs mer på hennes hemsida".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Jag rekommenderar att ni omedelbart besöker Dan Lissviks MySpace - lyssna!. Och så får vi hoppas att detta förverkligas (ta även vägen förbi Kino i Göteborg den 28 maj)".

The Fall "Bury"

Gorillan säger: "The Falls grundare karismatiske Mark E. Smith är milt sagt unik, ett sant bevis på konventioner inte bör följas, och Smiths musikaliska kreativitet har inte mattats ännu - se och lyssna!".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Först var det planerat att Korallrevens debutalbum skulle släppas i vår, nu blir det i höst".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "På Spinner kan ni lyssna på Holy Fucks tredje fullängdare "Latin" (och här kan ni hitta två nya Best Coast-spår, inte långt efter senaste smakprovet "Our Deal")".

Chin Chin "Dark Days"

Gorillan säger: "Indiepopetiketten Slumberland är vänliga nog att följa upp sin magnifika Black Tambourine-release med Chin Chins fina skiva "Sound of the Westway" från 1982. Ni kan hitta "Dark Days" på Myspace - lyssna! (men låten går även att ladda ner från bolagets hemsida)".

The Drums m.m.

Gorillan säger: "The Drums som är bokade inför Way Out West i augusti, har även spelat in sin fullängdsdebut, och uppe till vänster ser ni skivkonvolutet. Men för tillfället är jag mest nyfiken på hur M.I.A. ska kunna bibehålla sin frenesi från nya singeln "Born Free" på scen. Kan även berätta att amerikanska duon Mountain Man spelar på Way Out West Party at Debaser den 29 juni, för att dagen därpå besöka Pustervik".

The Concretes "Good Evening"

Gorillan säger: "Från och med tisdag kan jag utlova mer bloggaktivitet, men nu kan jag passa på att tipsa om The Concretes nya singel "Good Evening", som lett in gruppen på en helt ny bana - lyssna!".

Ett kort avsked...

Gorillan säger: "Som ni vet avled Alex Chilton/Big Star för en tid sedan, vilket i sin tur ledde till detta avsked - se och lyssna! (dokumentärfilmen "Nothing Can Hurt Me: The Big Star Story" har förhoppningsvis premiär i början av nästa år)".

RSS 2.0