80-talets 100 bästa indiepoplåtar
99 GALAXIE 500 - WHEN WILL YOU COME HOME
98 THE HOUSEMARTINS - HAPPY HOUR
97 TALULAH GOSH - BRINGING UP BABY
96 THE PASTELS - COMIN' THROUGH
95 TELEVISION PERSONALITIES - SMASHING TIME
94 THE MOTORCYCLE BOY - BIG ROCK CANDY MOUNTAIN
93 PALE FOUNTAINS - JEAN'S NOT HAPPENING
92 WEDDING PRESENT - THIS BOY CAN WAIT (A BIT LONGER)
91 THE CLEAN - TALLY HO
90 THE GO-BETWEENS - THE HOUSE THAT JACK KEROUACK BUILT
89 JUNE BRIDES - EVERY CONVERSATION
88 THE CURE - CLOSE TO ME
87 THE CLEAN - ANYTHING COULD HAPPEN
86 THE STONE ROSES - I WANNA BE ADORED
85 14 ICED BEARS - COME GET ME
84 THE CHILLS - LEATHER JACKET
83 SNEAKY FEELINGS - HUSBAND HOUSE
82 TALULAH GOSH - TALULAH GOSH
81 RAIN PARADE - I LOOK AROUND
80 BIFF BANG POW! - THERE MUST BE A BETTER LIFE
79 YO LA TENGO - THE WAY SOME PEOPLE DIE
78 THE FEELIES - ORIGINAL LOVE
77 BEAT HAPPENING - CAT WALK
76 THE MONOCHROME SET - JET SET JUNTA
75 FELT - BALLAD OF THE BAND
74 PALE SAINTS - SIGHT OF YOU (EP VERSION)
73 MY BLOODY VALENTINE - STRAWBERRY WINE
72 MARINE GIRLS - A PLACE IN THE SUN
71 SHOP ASSISTANS - ALL DAY LONG
70 THE ORCHIDS - WHAT WILL WE DO NEXT
69 THE PASTELS - UP FOR A BIT
68 POPGUNS - WAITING FOR THE WINTER
67 MARINE GRILS - LAZY DAYS
66 BIFF BANG POW! - SHE'S GOT DIAMONDS IN HER HAIR
65 FELT - MY FACE IS ON FIRE
64 THE CHILLS - PINK FROST
63 FIRE ENGINES - MEAT WHIPLASH
62 THE SMITHS - GIRLFRIEND IN A COMA
61 THE LOFT - UP THE HILL AND DOWN THE SLOOPE
60 AZTEC CAMERA - OBLIVIUS
59 THE GO-BETWEENS - SPRING RAIN
58 FIRE ENGINES - CANDYSKIN
57 SHOP ASSISTANTS - I DON'T WANT TO BE FRIENDS WITH YOU
56 TELEVISION PERSONALITIES - PAINTING BY NUMBERS
55 ORANGE JUICE - LOVESICK
54 NEW ORDER - LOVE LESS
53 BEAT HAPPENING - OUR SECRET
52 THE GO-BETWEENS - CATTLE AND CANE
51 THE WEDDING PRESENT - MY FAVOURITE DRESS
50 THE SMITHS - PANIC
49 LLOYD COLE AND THE COMMOTIONS - RATTLESNAKES
48 MEAT WHIPLASH - DON'T SLIP UP
47 THE VASELINES - JESUS WANTS ME FOR A SUNBEAM
46 THE SEA URCHINS - PRISTINE CHRISTINE
45 THE BATS - MADE UP IN BLUE
44 THE WAKE - CRUSH THE FLOWERS
43 THE FIELD MICE - EVERYTHING ABOUT YOU
42 NEW ORDER - BLUE MONDAY
41 MCCARTHY - CELESTIAL CITY
40 YOUNG MARBLE GIANTS - N.I.T.A.
39 THE VASELINES - SON OF A GUN
38 THE WEDDING PRESENT - YOU SHOULD ALWAYS KEEP IN TOUCH WITH YOUR FRIENDS
37 COCTEAU TWINS - LORELEI
36 NEW ORDER - AGE OF CONSENT
35 THE FIELD MICE - COULDN'T FEEL SAFER
34 ECHO AND THE BUNNYMAN - SILVER
33 DREAM SYNDICATE - SURE THING
32 MY BLOODY VALENTINE - NOTHING MUCH TO LOSE
31 BEAT HAPPENING - LOOK AROUND
30 ANOTHER SUNNY DAY - ANORAK CITY
29 THE SMITHS - CEMETRY GATES
28 THE PASTELS - NOTHING TO BE DONE
27 BIFF BANG POW! - SHE PAINTS
26 YOUNG MARBLE GIANTS - BRAND-NEW-LIFE
25 JOSEF K - IT'S KINDA FUNNY
24 MCCARTHY - RED SLEEPING BEAUTY
23 THE PASTELS - BABY HONEY (ALBUM VERSION)
22 JOSEF K - CHANCE MEETING
21 THE BATS - NORTH BY NORTH
20 THE SMITHS - THIS CHARMING MAN
18 THE JESUS AND MARY CHAIN - YOU TRIP ME UP
19 ORANGE JUICE- SIMPLY THRILLED HONEY
17 THE FIELD MICE - EMMA'S HOUSE
16 ORANGE JUICE - (TO PUT IT IN A) NUTSHELL
15 TALULAH GOSH - TESTCARD GIRL
14 THE BATS - BLOCK OF WOOD
13 THE SMITHS - THERE IS A LIGHT THAT NEVER GOES OUT
12 ANOTHER SUNNY DAY - YOU SHOULD ALL BE MURDED
11 ORANGE JUICE - BLUE BOY
10 LLOYD COLE AND THE COMMOTIONS - ARE YOU READY TO BE HEARTBROKEN?
9 THE FIELD MICE - SENSITIVE
8 MY BLOODY VALENTINE - YOU MADE ME REALISE
7 MCCARTHY - KEEP AN OPEN MIND OR ELSE
6 THE JESUS AND MARY CHAIN - JUST LIKE HONEY
5 THE GO-BETWEENS - WAS THERE ANYTHING I COULD DO?
4 THE ORCHIDS - BLUE LIGHT
3 NEW ORDER - RUN
2 ORANGE JUICE - FALLING AND LAUGHING
1 JOSEF K - SORRY FOR LAUGHING
Sjukt bra, kul, intressant! Sluta uppdatera din blogg nu på några veckor så man kan frossa i den här listan utan att känna att man missar något. :) De två första platserna känns ganska givna, och "sensitive". Men annars blev jag lite överraskad över låtvalen. Det enda jag nu kan säga om resten är att min favoritlåt av television personalities, "goodnight mr spaceman", inte kom med, men det skulle en nog heller inte göra. Den är bara min favorit.
Räknar du Joy Division till postpunk eller? Love will tear us apart är väl så mycket klassisk indiepop man kan komma? För inte har du struntat i att ta med den av kvalitetsmässiga skäl? Det kan jag inte tro. Annars är det många egna favoriter som dyker upp, som jag själv hade med på min lista.
Två skrattlåtar på topp 2! Men mycket bra sådana. Ettan är klart bättre än tvåan, som är överskattad. Annars är det ju många stabila val och de bästa grupperna har fått många låtar, vilket gläder mig. Kanske att jag tycker att det är något märkliga Go-Betweensval men alla kan ju inte vara en så stor sucker för just 16 Lovers Lane som jag är. (Was there anything... är förstås en fantastisk låt men absolut inte den bästa därifrån). Mycket bra jobb! Jag ska kolla upp det jag inte hört eller inte kommer ihåg.
Angående "Love Will Tear Us Apart", så har jag väl inte haft med den i beräkningarna, men var ska gränsen dras?! Vi är i alla fall överens om att det är en sjuhelvets låt. Återkommer!
Och vad hade varit vitsen om du inte hade blivit överraskad :) Återkommer!
Detta är nästan mer än jag klarar av :)
Mycket trevlig läsning! MBVs You Made Me Realize är nr. 1 för min del.. Bästa indie singeln någonsin om man frågar mig..
Annars saknade jag bara sånt som inte brukar kallas indiepop. Big Black, Replacements, Mission Of Burma och annan punkig indierock.
Nu ska jag kolla upp allt jag inte har en susning om vad det är...
Jo, de band du nämner är som sagt bra, men inte direkt kvlificerade till denna lista. Kul att mitt hårda slit uppskattas :)
Och du får ta hand om dig Lina. Jag vet att jag kan vara ambitiös i överkant, men ta det bara lugnt.
wow. bara wow. vilken lista! och vilken topp 10! go-betweens! orange juice! josef k! mbv! JAMC! fan vilken grym topp tio.
du fick till och med cleans "tally ho" på ett hörn, också. den skulle jag haft på första plats. kanske.
alltså. jag kan ännu inte greppa omfattningen av din lista. wow. jag är chockad.
Tackar! Det är inte lätt att knyta ihop säcken, men jag får vara nöjd. Nu är det i alla fall klart, så nu är det bara att börja med nästa projekt :)
shit du är så ambitiös!!
att klaga vore oerhört oförskämt, det är bara att tacka och ta emot. du har fått med grymma grejer från Sarah, Cherry Red, Postcards, Flying Nun osv. Underbart!
Tankesmedjan Polaris instämmer
Fantastisk lista, Gorillan!
Kul att se Popguns med "Waiting on the winter". En mycket underskattad låt.
Vad sägs om att fixa en Spotify-lista av hela klabbet?
Härligt, Gorillan! Ska bli kul att upptäcka lite "ny" indie.
Jag har tänkt på det där med en spotify-lista, men det var så många låtar som jag inte hittade i spotifys nuvarande form. Men ska återkomma.
Det låter bra Anders. Gjorde ju den här listan för din skull :)
Vilket smörgåsbord!
Jag bockar och småniger för listan i sig och det enorma arbetet bakom. Grymt imponerande!
Vid första genomgång känns många av låtarna självklara, vissa möts med ett förnöjsamt "aha"-leende och några få som jag faktiskt inte har riktigt kläm på vilket retar min nyfikhet än mer.
Har man följt din blogg en tid så känns din toppduo självskriven.
Ska följa genomgången slaviskt.
Tyvärr blir det ingen genomgång, utan du får nöja dig med denna digra stapel. Om man får fråga - vilka låtar var nya "bekantskaper"?!
Förstår till fullo att det inte blir någon genomgång. Ny bekantskaper eller ej. Ingen klocka ringde direkt angående Another Sunny Day och Talulah Gosh vilket jag givetvis genast ska råda bot på. För övrigt ska jag hungrigt gå igenom din lista.
Jisses Gorillan, mäktig lista minsann, För att reda ut tidigare kommentar så anser jag att Joy Division helt klart tillhör Postpunken, det var ju ett av banden som nästan bildade genrén sedan kan gränsen vara omöjlig att uppfatta då många band stämmer in på båda genrerna. Vad är indie ?? vad är postpunk ??
Go Betweens, Pale Fountains, Echo, Cocteau, New Order, Yo La Tengo mm din lista är så full med godingar att jag blir tvungen trycka ut den och dyka djupt ner i mina vinylgömmor.
Hoppas att djupdykningen går bra :)
Kategoriserar du inte Sthlm monsters som 80-talsindie!?
Utan tvekan!