80-talets 100 bästa indiepoplåtar

100 THE LA'S - THERE SHE GOES
  99 GALAXIE 500 - WHEN WILL YOU COME HOME
  98 THE HOUSEMARTINS - HAPPY HOUR
  97 TALULAH GOSH - BRINGING UP BABY 
  96 THE PASTELS - COMIN' THROUGH  
  95 TELEVISION PERSONALITIES - SMASHING TIME 
  94 THE MOTORCYCLE BOY - BIG ROCK CANDY MOUNTAIN
  93 PALE FOUNTAINS - JEAN'S NOT HAPPENING
  92 WEDDING PRESENT - THIS BOY CAN WAIT (A BIT LONGER)
  91 THE CLEAN - TALLY HO
  90 THE GO-BETWEENS - THE HOUSE THAT JACK KEROUACK BUILT 
  89 JUNE BRIDES - EVERY CONVERSATION 
  88 THE CURE - CLOSE TO ME
  87 THE CLEAN - ANYTHING COULD HAPPEN 
  86 THE STONE ROSES - I WANNA BE ADORED
  85 14 ICED BEARS - COME GET ME
  84 THE CHILLS - LEATHER JACKET   
  83 SNEAKY FEELINGS - HUSBAND HOUSE 
  82 TALULAH GOSH - TALULAH GOSH  
  81 RAIN PARADE - I LOOK AROUND  
  80 BIFF BANG POW! - THERE MUST BE A BETTER LIFE   
  79 YO LA TENGO - THE WAY SOME PEOPLE DIE
  78 THE FEELIES - ORIGINAL LOVE
  77 BEAT HAPPENING - CAT WALK 
  76 THE MONOCHROME SET - JET SET JUNTA 
  75 FELT - BALLAD OF THE BAND 
  74 PALE SAINTS - SIGHT OF YOU (EP VERSION)
  73 MY BLOODY VALENTINE - STRAWBERRY WINE 
  72 MARINE GIRLS - A PLACE IN THE SUN
  71 SHOP ASSISTANS - ALL DAY LONG  
  70 THE ORCHIDS - WHAT WILL WE DO NEXT
  69 THE PASTELS - UP FOR A BIT 
  68 POPGUNS - WAITING FOR THE WINTER
  67 MARINE GRILS - LAZY DAYS
  66 BIFF BANG POW! - SHE'S GOT DIAMONDS IN HER HAIR 
  65 FELT - MY FACE IS ON FIRE 
  64 THE CHILLS - PINK FROST 
  63 FIRE ENGINES - MEAT WHIPLASH
  62 THE SMITHS - GIRLFRIEND IN A COMA
  61 THE LOFT - UP THE HILL AND DOWN THE SLOOPE 
  60 AZTEC CAMERA - OBLIVIUS 
  59 THE GO-BETWEENS - SPRING RAIN   
  58 FIRE ENGINES - CANDYSKIN 
  57 SHOP ASSISTANTS - I DON'T WANT TO BE FRIENDS WITH YOU 
  56 TELEVISION PERSONALITIES - PAINTING BY NUMBERS
  55 ORANGE JUICE - LOVESICK 
  54 NEW ORDER - LOVE LESS 
  53 BEAT HAPPENING - OUR SECRET 
  52 THE GO-BETWEENS - CATTLE AND CANE
  51 THE WEDDING PRESENT - MY FAVOURITE DRESS
  50 THE SMITHS - PANIC
  49 LLOYD COLE AND THE COMMOTIONS - RATTLESNAKES 
  48 MEAT WHIPLASH - DON'T SLIP UP 
  47 THE VASELINES - JESUS WANTS ME FOR A SUNBEAM
  46 THE SEA URCHINS - PRISTINE CHRISTINE
  45 THE BATS - MADE UP IN BLUE 
  44 THE WAKE - CRUSH THE FLOWERS
  43 THE FIELD MICE - EVERYTHING ABOUT YOU
  42 NEW ORDER - BLUE MONDAY
  41 MCCARTHY - CELESTIAL CITY
  40 YOUNG MARBLE GIANTS - N.I.T.A.
  39 THE VASELINES - SON OF A GUN 
  38 THE WEDDING PRESENT - YOU SHOULD ALWAYS KEEP IN TOUCH WITH YOUR FRIENDS 
  37 COCTEAU TWINS - LORELEI 
  36 NEW ORDER - AGE OF CONSENT 
  35 THE FIELD MICE - COULDN'T FEEL SAFER 
  34 ECHO AND THE BUNNYMAN - SILVER 
  33 DREAM SYNDICATE - SURE THING
  32 MY BLOODY VALENTINE - NOTHING MUCH TO LOSE
  31 BEAT HAPPENING - LOOK AROUND  
  30 ANOTHER SUNNY DAY - ANORAK CITY
  29 THE SMITHS - CEMETRY GATES
  28 THE PASTELS - NOTHING TO BE DONE 
  27 BIFF BANG POW! - SHE PAINTS
  26 YOUNG MARBLE GIANTS - BRAND-NEW-LIFE 
  25 JOSEF K - IT'S KINDA FUNNY 
  24 MCCARTHY - RED SLEEPING BEAUTY
  23 THE PASTELS - BABY HONEY (ALBUM VERSION) 
  22 JOSEF K - CHANCE MEETING
  21 THE BATS - NORTH BY NORTH
  20 THE SMITHS - THIS CHARMING MAN
  18 THE JESUS AND MARY CHAIN - YOU TRIP ME UP 
  19 ORANGE JUICE- SIMPLY THRILLED HONEY 
  17 THE FIELD MICE - EMMA'S HOUSE
  16 ORANGE JUICE - (TO PUT IT IN A) NUTSHELL
  15 TALULAH GOSH - TESTCARD GIRL
  14 THE BATS - BLOCK OF WOOD
  13 THE SMITHS - THERE IS A LIGHT THAT NEVER GOES OUT 
  12 ANOTHER SUNNY DAY - YOU SHOULD ALL BE MURDED
  11 ORANGE JUICE - BLUE BOY 
  10 LLOYD COLE AND THE COMMOTIONS - ARE YOU READY TO BE HEARTBROKEN?
    9 THE FIELD MICE - SENSITIVE 
    8 MY BLOODY VALENTINE - YOU MADE ME REALISE 
    7 MCCARTHY - KEEP AN OPEN MIND OR ELSE 
    6 THE JESUS AND MARY CHAIN - JUST LIKE HONEY
    5 THE GO-BETWEENS - WAS THERE ANYTHING I COULD DO? 
    4 THE ORCHIDS - BLUE LIGHT 
    3 NEW ORDER - RUN    
    2 ORANGE JUICE - FALLING AND LAUGHING 
    1 JOSEF K - SORRY FOR LAUGHING

 

Kommentarer
Postat av: Johannes Soldal

Sjukt bra, kul, intressant! Sluta uppdatera din blogg nu på några veckor så man kan frossa i den här listan utan att känna att man missar något. :) De två första platserna känns ganska givna, och "sensitive". Men annars blev jag lite överraskad över låtvalen. Det enda jag nu kan säga om resten är att min favoritlåt av television personalities, "goodnight mr spaceman", inte kom med, men det skulle en nog heller inte göra. Den är bara min favorit.

2009-02-13 @ 00:46:47
URL: http://101judar.blogspot.com/
Postat av: martin janzon

Räknar du Joy Division till postpunk eller? Love will tear us apart är väl så mycket klassisk indiepop man kan komma? För inte har du struntat i att ta med den av kvalitetsmässiga skäl? Det kan jag inte tro. Annars är det många egna favoriter som dyker upp, som jag själv hade med på min lista.



Två skrattlåtar på topp 2! Men mycket bra sådana. Ettan är klart bättre än tvåan, som är överskattad. Annars är det ju många stabila val och de bästa grupperna har fått många låtar, vilket gläder mig. Kanske att jag tycker att det är något märkliga Go-Betweensval men alla kan ju inte vara en så stor sucker för just 16 Lovers Lane som jag är. (Was there anything... är förstås en fantastisk låt men absolut inte den bästa därifrån). Mycket bra jobb! Jag ska kolla upp det jag inte hört eller inte kommer ihåg.

2009-02-13 @ 00:47:31
URL: http://dunkadunka.blogspot.com
Postat av: Gorillan

Angående "Love Will Tear Us Apart", så har jag väl inte haft med den i beräkningarna, men var ska gränsen dras?! Vi är i alla fall överens om att det är en sjuhelvets låt. Återkommer!



Och vad hade varit vitsen om du inte hade blivit överraskad :) Återkommer!

2009-02-13 @ 01:00:14
Postat av: Lina

Detta är nästan mer än jag klarar av :)

2009-02-13 @ 02:13:31
Postat av: m.a.ö

Mycket trevlig läsning! MBVs You Made Me Realize är nr. 1 för min del.. Bästa indie singeln någonsin om man frågar mig..

Annars saknade jag bara sånt som inte brukar kallas indiepop. Big Black, Replacements, Mission Of Burma och annan punkig indierock.



Nu ska jag kolla upp allt jag inte har en susning om vad det är...

2009-02-13 @ 09:12:08
Postat av: Gorillan

Jo, de band du nämner är som sagt bra, men inte direkt kvlificerade till denna lista. Kul att mitt hårda slit uppskattas :)



Och du får ta hand om dig Lina. Jag vet att jag kan vara ambitiös i överkant, men ta det bara lugnt.

2009-02-13 @ 11:20:09
Postat av: max

wow. bara wow. vilken lista! och vilken topp 10! go-betweens! orange juice! josef k! mbv! JAMC! fan vilken grym topp tio.



du fick till och med cleans "tally ho" på ett hörn, också. den skulle jag haft på första plats. kanske.



alltså. jag kan ännu inte greppa omfattningen av din lista. wow. jag är chockad.

2009-02-13 @ 13:17:21
URL: http://lystringdegalna.blogg.se/
Postat av: Gorillan

Tackar! Det är inte lätt att knyta ihop säcken, men jag får vara nöjd. Nu är det i alla fall klart, så nu är det bara att börja med nästa projekt :)

2009-02-13 @ 14:07:53
Postat av: madeleine

shit du är så ambitiös!!

2009-02-13 @ 14:42:46
URL: http://benebenes.blogspot.com
Postat av: Bobby B

att klaga vore oerhört oförskämt, det är bara att tacka och ta emot. du har fått med grymma grejer från Sarah, Cherry Red, Postcards, Flying Nun osv. Underbart!

2009-02-13 @ 14:45:49
Postat av: Tankesmedjan Polaris

Tankesmedjan Polaris instämmer

2009-02-13 @ 14:46:40
URL: http://tankesmedjanpolaris.wordpress.com
Postat av: SG

Fantastisk lista, Gorillan!



Kul att se Popguns med "Waiting on the winter". En mycket underskattad låt.

2009-02-13 @ 18:29:48
URL: http://thethrillofthenew.blogspot.com
Postat av: J

Vad sägs om att fixa en Spotify-lista av hela klabbet?

2009-02-13 @ 20:05:44
Postat av: Anders

Härligt, Gorillan! Ska bli kul att upptäcka lite "ny" indie.

2009-02-13 @ 22:51:55
URL: http://kindofblue.blogg.se/
Postat av: Gorillan

Jag har tänkt på det där med en spotify-lista, men det var så många låtar som jag inte hittade i spotifys nuvarande form. Men ska återkomma.



Det låter bra Anders. Gjorde ju den här listan för din skull :)

2009-02-13 @ 23:23:38
Postat av: TP

Vilket smörgåsbord!

Jag bockar och småniger för listan i sig och det enorma arbetet bakom. Grymt imponerande!

Vid första genomgång känns många av låtarna självklara, vissa möts med ett förnöjsamt "aha"-leende och några få som jag faktiskt inte har riktigt kläm på vilket retar min nyfikhet än mer.

Har man följt din blogg en tid så känns din toppduo självskriven.

Ska följa genomgången slaviskt.

2009-02-15 @ 15:06:05
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Gorillan

Tyvärr blir det ingen genomgång, utan du får nöja dig med denna digra stapel. Om man får fråga - vilka låtar var nya "bekantskaper"?!

2009-02-15 @ 19:51:00
Postat av: TP

Förstår till fullo att det inte blir någon genomgång. Ny bekantskaper eller ej. Ingen klocka ringde direkt angående Another Sunny Day och Talulah Gosh vilket jag givetvis genast ska råda bot på. För övrigt ska jag hungrigt gå igenom din lista.

2009-02-16 @ 21:23:29
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Jimmy

Jisses Gorillan, mäktig lista minsann, För att reda ut tidigare kommentar så anser jag att Joy Division helt klart tillhör Postpunken, det var ju ett av banden som nästan bildade genrén sedan kan gränsen vara omöjlig att uppfatta då många band stämmer in på båda genrerna. Vad är indie ?? vad är postpunk ??

Go Betweens, Pale Fountains, Echo, Cocteau, New Order, Yo La Tengo mm din lista är så full med godingar att jag blir tvungen trycka ut den och dyka djupt ner i mina vinylgömmor.

2009-02-18 @ 17:46:13
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Gorillan

Hoppas att djupdykningen går bra :)

2009-02-18 @ 19:07:25
Postat av: Jeff

Kategoriserar du inte Sthlm monsters som 80-talsindie!?

2009-02-27 @ 20:01:51
Postat av: Gorillan

Utan tvekan!

2009-02-27 @ 22:57:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0