Gorillan Predikar (de 100 bästa soullåtarna)

100 MARVIN GAYE - ANGER
  99 DUSTY SPRINGFIELD - SON OF A PREACHER MAN
  98 THE ROYALETTS - IT'S GONNA TAKE A MIRACLE
  97 DYKE AND THE BLAZERS - SHE KNOWS IT
  96 HELENE SMITH - A WOMEN WILL DO WRONG
  95 AL GREEN - LOOK WHAT YOU DONE FOR ME
  94 JAIBI - YOU GOT ME
  93 LITTLE JERRY WILLIAMS JR. - IF YOU ASK ME (BECAUSE I LOVE YOU)
  92 THE SUPREMES - YOU CAN'T HURRY LOVE
  91 SANDRA PHILLIPS - SHE DIDN'T KNOW (SHE KEPT ON TALKING)
  90 KIM WESTON - TAKE ME IN YOUR ARMS
  89 THE MARVELOWS - I DO
  88 THE TEMPTATIONS - THE WAY YOU DO THE THINGS YOU DO
  87 BUNNY AND CINDY - SURE DIDN'T TAKE LONG CALLING MY NAME
  86 THE TAMS - I'VE BEEN HURT
  85 AL WILSON - THE SNAKE
  84 LEE MOSES - MY ADORABLE ONE
  83 LOU COURTNEY - I WATCHED YOU SLOVELY SLIP AWAY
  82 SWAMP DOGG - TOTAL DESTRUCTION TO YOUR MIND
  81 BRENDA HOLLOWAY - EVERY LITTLE BIT HURTS
  80 THE MANHATTANS - I WANNA BE (YOUR EVERYTHING)
  79 MOSES SMITH - THE GIRL ACROSS THE STREET 
  78 LEE DAVID - TEMPTATION IS CALLING MY NAME
  77 SAM AND DAVE - HOLD ON I'M COMIN'
  76 JOHNSON, HAWKINS, TATUM & DURR - YOU CAN'T BLAME ME
  75 HOWARD TATE - I LEARNED IT ALL THE HARD WAY
  74 ALFREDA BROCKINGTON - CHAINED AND BOUND
  73 THE FOUR TOPS - I CAN'T HELP MYSELF 
  72 OTIS REDDING - PAIN IN MY HEART
  71 MARVIN GAYE AND TAMMI TERRELL - AIN'T NO MOUNTAIN HIGH ENOUGH
  70 DORIS DUKE - I DON'T CARE ANYMORE 
  69 AL WILSON - I STAND ACCUSED
  68 STEVIE WONDER - UPTIGHT (EVERYTHING'S ALRIGHT)
  67 DARELL BANKS - OPEN THE DOOR TO YOUR HEART
  66 RUBIN - YOU'VE BEEN AWAY   
  65 THE TAMS - BE YOUNG, BE FOOLISH, BE HAPPY
  64 EDDIE PARKER - I'M GONE 
  63 JACKIE WILSON - BECAUSE OF YOU
  62 BUNNY SIGLER - GREAT BIG LIAR
  61 THE TEMPTATIONS - (I KNOW) I'M LOSING YOU 
  60 LEE MOSES - BAD GIRL PT 1&2
  59 THE FOUR TOPS - IT'S THE SAME OLD SONG
  58 BETTYE SWANN - THEN YOU COULD TELL ME GOODBYE
  57 IRMA THOMAS - IN BETWEEN TEARS
  56 GARNET MIMMS - LOOKING FOR YOU
  55 THE RONETTES - BABY I LOVE YOU
  54 BILL WHITERS - AIN'T NO SUNSHINE
  53 JAMES BROWN - LOST SOMEONE
  52 BETTYE SWANN - (MY HEART IS) CLOSED FOR THE SEASON
  51 THE DELFONICS - BREAK YOU PROMISE
  50 ARETHA FRANKLIN - CHAIN OF FOOLS
  49 THE IMPRESSIONS - PEOPLE GET READY
  48 MAJOR LANCE - YOU DON'T WANT ME NO MORE 
  47 LUTHER INGRAM - IF IT'S ALL THE SAME TO YOU
  46 THE TEMPTATIONS - GET READY 
  45 EPITOME OF SOUND - YOU DON'T LOVE ME
  44 THE TAMS - HEY GIRL DON'T BOTHER ME
  43 THE FOUR TOPS - REACH OUT (I'LL BE THERE)
  42 THE SPINNERS - IT'S A SHAME
  41 JAMES CARR - THE DARK END OF THE STREET
  40 DOBIE GRAY - OUT ON THE FLOOR
  39 CURTIS MAYFIELD - WE GOT TO HAVE PEACE
  38 BILLY BUTLER - THE RIGHT TRACK
  37 MAJOR LANCE - AIN'T NO SOUL (LEFT IN THESE OLD SHOES)
  36 MARVIN GAYE AND TAMMI TERRELL - YOU'RE ALL I NEED TO GET BY
  35 THE IMPRESSIONS - YOU'VE BEEN CHEATIN'
  34 THE SPINNERS -  COULD IT BE I'M FALLING IN LOVE
  33 MARVIN GAYE - WHAT'S GOING ON
  32 GARNET MIMMS AND THE ENCHANTERS - CRY BABY
  31 CHUCK WOOD - 7 DAYS TOO LONG
  30 THE SUPREMES - BABY LOVE
  29 MARTHA AND THE VANDELLAS - NOWHERE TO RUN
  28 JOE TEX - SHOW ME
  27 MAVIS STAPLES - READY FOR THE HEARTBREAK
  26 OTIS REDDING - (SITTN' ON) THE DOCK OF THE BAY
  25 AL GREEN - CALL ME (COME BACK HOME)
  24 IRMA THOMAS - COMING FROM BEHIND/WISH SOMEONE WOULD CARE
  23 ARETHA FRANKLIN - RESPECT 
  22 MAXINE BROWN - ASK ME
  21 THE IMPRESSIONS - THIS IS MY COUNTRY
  20 SLY & THE FAMILY STONE - FAMILY AFFAIR
  19 THE RONETTES - BE MY BABY
  18 WILSON PICKETT - YOU CAN'T STAND ALONE
  17 CANDI STATON - THAT'S HOW STRONG MY LOVE IS
  16 BEN E. KING - STAND BY ME 
  15 MARVIN GAYE - I WANT YOU
  14 MILLIE JACKSON - ALL THE WAY LOVER
  13 JAMES CARR - YOU'VE GOT MY MIND MESSED UP
  12 AL GREEN - HERE I AM (COME AND TAKE ME)
  11 JACKIE WILSON - SOUL GALORE 
  10 CURTIS MAYFELD - MOVE ON UP      
    9 SAM COOKE - A CHANGE IS GONNA COME
    8 JAMES BROWN - IT'S A MAN'S MAN'S MAN'S WORLD
    7 STEVIE WONDER - AS
    6 MARVIN GAYE - INNER CITY BLUES (MAKE ME WANNA HOLLER)
    5 SLY & THE FAMILY STONE - STAND!
    4 CURTIS MAYFIELD - LITTLE CHILD RUNNIN' WILD
    3 FRANK WILSON - DO I LOVE YOU (INDEED I DO)
    2 ISAAC HAYES - WALK ON BY
    1 CURTIS MAYFIELD - PUSHERMAN


Kommentarer
Postat av: Jenny

En lista helt i min smak. Curtis Myafield är gudabenådad.

2008-06-14 @ 10:48:28
Postat av: TP

Jag har aldrig sett mig som någon so(u)ldyrkare. Men när man läser din sammanställning så slår det mig hur mycket bra soulmusik det finns och som man trots allt har lyssnat mycket på genom åren.

Ska med glupskande aptit frossa i din hundring.

2008-06-14 @ 11:43:04
Postat av: Johansson

Wergeland på dsc här; har du hört Baby Hueys fantastiska cover på A change is gonna come?



Annars kan jag skicka den över Msn om du har lust.

2008-06-15 @ 16:56:15
Postat av: Sofie

Grym lista! Själv är jag ett stort fan av Stevie Wonder och Isaac Hayes. Bra jobbat :)

2008-06-15 @ 18:55:37
Postat av: Gorillan

Tack för kommentarerna :) Behövande efter Sveriges miserabla försvarstabbe mot Spanien.



Angående Curtis Mayfield, så tilltalas jag av hans mix av funk och soul, där genrebestämningen inte är självklar - sen har han en röst som få andra!



Skönt att du hittade låtar att frossa i (det glädjer mig)



Håller med om att Baby Huyes tolkning av "A Change is Gonna Come" är bra, men hans versioner av Mayfield är inte så dåliga de heller - tack för erbjudandet!

2008-06-15 @ 20:00:12
Postat av: sunvalley

Bra och intressant! Det verkar vara mycket northern soul, en hel del motown, lite philadelphia och södern, och så storheterna, green, curtis osv. såklart. Några av northern soul-låtarna hade jag inte hört, och det är bara att tacka för dem! Mycket hög klass. Intressant att "pusherman" får kröna listan, det skulle jag aldrig ha gissat mig till. Och mycket roligt att the tams får tre platser på listan, även om jag, som du kanske kan gissa dig till, är högst oenig om vilken av dessa låtar som ska placeras högst.



Om jag får tillåta mig själv att vara lite kritisk så saknar jag chicago och new orleans. Och endast två stevie wonder är på tok för få. Men det är tråkigt nog (om du gillar kritik) det enda jag har att komma med för tillfället. :)

2008-06-15 @ 20:46:31
URL: http://sunvalley.wordpress.com/
Postat av: Jimmy

Jävlar i min låda vilken lista, skall arbeta mig igenom den med stort intresse.

Gööött

Mvh Jimmy

2008-06-15 @ 20:47:40
Postat av: martin janzon

Fantastiskt! Många av mina favoriter var med på listan, vilket bekräftar att både du och jag har utmärkt smak! :) Jag ska kolla lite noggrannare på den när det gives mig mer tid, just nu sitter jag i Österrike på en lånad laptop framför Tjeckienmatchen. Igår upplevde jag en tung kväll på arenan i Innsbruck...



Pucherman är kanske, kasnke på Mayfields topp fem. Men bara det att du valt Mayfield som etta gläder mig.

2008-06-15 @ 21:11:15
URL: http://dunkadunka.blogspot.com
Postat av: martin janzon

MEN! Ingen modern soul? D'angelo framförallt? Hm.

2008-06-15 @ 21:37:21
URL: http://dunkadunka.blogspot.com
Postat av: Anders

Som jag har väntat. Underbar lista. Massor av favoriter, men även en hel del blindspots att kolla upp (vilket nästan är ännu bättre). Blir glad av att se "pusherman" överst. Älskar verkligen den låten, och Curtis.

2008-06-15 @ 22:42:30
Postat av: sebastian

vilken fin lista! jag skulle vilja ha med the invitations - what's wrong with me baby, the delfonics - didn't i (blow your mind this time) och framför allt bessie banks - go now.

2008-06-15 @ 23:03:39
URL: http://www.sevendaystoolong.blogspot.com
Postat av: Gorillan

Glädjande med alla åsikter :) Jag vill givetvis bli tillrättavisad, åtminstone höra era egna favoriter.



Ge mig gärna det bästa som Chicago och New Orleans har att erbjuda - har viss koll, men förmodligen inte lika bra som du!



Angående modern soul, så är jag en analfabet - visst känner jag till D'angelo, men har aldrig gett honom någon chans! Vilka låtar är bäst?!



Det är kul att du nämner "Go Now" av Bessie Banks, för det var den sista låten som jag valde bort. Kan mer eller mindre säga att Jaibis "You Got Me" fick hennes plats.

2008-06-16 @ 09:48:46
Postat av: D

Kul lista :)

2008-06-16 @ 11:17:07
Postat av: Gorillan

Tack för uppskattningen!

2008-06-16 @ 14:47:35
Postat av: sunvalley

Ja, Chicago. Där måste du kolla in Tyrone Davis! "Can I Change My Mind" är riktigt bra. Sen kommer en av mina favoritvokalister Minnie Riperton från Chicago. "Lovin' You" är en av mina favoritlåtar. Sist, men inte minst: Barbara Acklin med "Love makes a Woman".

2008-06-16 @ 20:26:05
URL: http://sunvalley.wordpress.com/
Postat av: Gorillan

Dessa ska givetvis kollas upp! Tyrone Davis har jag annars lyssnat på en hel del.

2008-06-16 @ 22:31:09
Postat av: martin janzon

Svårt med låtar, tycker istället du ska sätta dig in i skivorna Brown Sugar och Voodoo; efter det lär du hitta dina egna favoriter. Båda skivornaär heta tips. Modern soul har givetvis mer att bjuda på, och namn som Erykah Badu, Antony Hamilton, Jaheim, Mary J Blige m. fl tillhör de största och är värda att kolla upp den dagen du orkar.

2008-06-20 @ 21:44:15
URL: http://dunkdunka.blogspot.com
Postat av: Gorillan

Tack för tipsen! Ska naturligtvis kollas upp.

2008-06-20 @ 23:34:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0