Gorillan Recenserar (Nicollide and the Carmic Retribution)

Betyg 7:9


Gorillan inleder: "Igår missade Nicolai Dunger sitt P3 besök. Antagligen hade han missförstått tidpunkten, vilket givetvis är lätt hänt; för en artist som vill marknadsföra sitt nya album, är det emellertid ganska olämpligt att utebli ifrån ett rikstäckande radioprogram. Dunger har å andra sidan aldrig varit mycket för det offentliga rummet - ett projekt som A Taste of Ra genomfördes exempelvis helt utan promotion! I första hand verkar alltid den artistiska integriteten prioriteras, vilket förhindrat det stora genombrottet; inte ens samarbeten med Will OldhamMercury Rev och Calexico, eller språkbytet till svenska har gjort någon skillnad".

Gorillan fortsätter: "Det nya albumet "Nicollide and the Carmic Retribution" kommer förmodligen inte att ge några försäljningsframgångar, och som titeln antyder är det en återgång till engelskan. Personligen är jag dock kluven inför den nya skivan; medan A Taste of Ras sista projekt "Morning of My Life" överrumplade mig med sin oerhörda frenesi, har inte den nya "soloskivan" fångat mig på samma sätt. I ärlighetens namn har jag inte lyssnat mycket på Dunger sedan han genomförde en oengagerad spelning i Göteborg 2003 ("Morning of My Life" blev vändpunkten). Tillskillnad från de svenskspråkiga skivorna, präglas detta album av en mer orkestrerad och fantasifull ljudbild. Ett avvikande exempel utgör dock singeln "Too Free to Be Gone", som med lätthet bärs fram av en orgel, men för att i nästa sekund brytas av genom ett introvert mellanparti. En annan favorit är öppningsspåret "10th Annaversary Collide", vars stämningsskiften verkar skildra en människas olika sinnesstämningar".

Gorillan avslutar: "Utan att ha gjort sin bästa skiva, tydligör ändå Dunger sin unika ställning inom svenskt musikliv. Återigen har han bevisat sin förmåga att ta förvalta ett traditionellt uttrycksätt, för att i slutändan skapa något alldeles personligt".

Nicolai Dungers MySpace

Kommentarer
Postat av: white light

Man sa att "Morning of my life" var beskrivningen av ett monsters livliga kvällsmarsch. När nu "Nicollide and the Carmic retribution dök upp har jag hört hur det viskats om feghet och gubbhet i Nicolias nya platta. Jan kan hålla med om att en del spår nästan kan försvinna i den mjuka bädd som Nicolai har lagt fram men å andra sidan när man lyssnar och tar del av lyriken och arrangemangen finner jag mycket som jag verkligen gillar. Därför tar jag och monstret en härlig och drömlik tripp i Nicolais bädd efter en dags hårt slit.

2008-01-25 @ 16:58:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0