100-99



Gorillan säger: "De två sista platserna på listan över de 100 bästa 60-talslåtarna innehas av The Monkees och The Seeds. Det förra bandet konstruerades för en amerikansk tv-serie; än idag känner de allra flesta till superhiten "I'm a Beliver", som var uppföljare till debutsingeln "Last Train to Clarksville" (1966) - båda är ett uppenbart svar på The Beatles! Min personliga relation till "I'm a Beliver", är att låten fanns inspelad på ett gammalt blandband som jag lyssnade på som barn (främst i bilen). Varje gång den spelades höjdes stämningen, vilket fortfarande präglar min syn på låten. Garagebandet The Seeds nådde inte alls liknande framgångar; för de flesta är de främst ihågkomna för sin medverkan på Nuggets-boxen och att deras "Mr. Farmer" finns med på soundtracket till "Almost Famous". För mig är låten "Cant Seem to Make You Mine" från 1966 ett typexempel för dåtidens framväxande garagescen, som även kan ses som en motpol till Beatles-hysterin (såg dessutom en spelning med bandets frontfigur Sky Saxon för ett par år sedan)".

The Monkees MySpace

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0