Paavoharju



Gorillan säger: "Ytterligare att band som jag inte lyssnat in mig på ordentligt under året är finska Paavoharju, men när jag nyligen hörde låten "Kevätrumpu" från senaste skivan "Laulu Laakson Kukista", som gavs ut i maj, blev jag fullständigt överrumplad av ljudbilden; det lät nämligen inte alls som andra finlänska band eller artister som jag stött på inom experimentell folkmusik, utan låten andades modern pop, och mina farhågor inför folktronica i 2003 års tappning försvann med detsamma. Resterande del av albumet fortsätter att sammanlänka ambient, pop och folkmusik på ett övertygande sätt, även om nämnda låt förblivit favoriten; ytterligare en låt i samma anda, är suveräna "Uskallan" - lyssna! (på sätt och viss känns disco som en relevant referenspunkt). Kan även tipsa om gruppens video till låten "Kirkonväki", som på ett tydligare sätt är förankrad i den finländska nyfolkstraditionen - se och lyssna!".

Paavoharjus MySpace


Kommentarer
Postat av: Ola

Fantastiskt album - tveklöst ett av årets bästa.



Btw, tack för jättebra blogg! Hittar många tips på bra musik här.

2008-12-29 @ 21:20:28
URL: http://theicerage.blogspot.com
Postat av: Gorillan

Det tackar jag för :) Och albumet är utan tvekan ett av årets bästa...

2008-12-29 @ 21:51:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0