Jonathan Richman



Gorillan säger: "Det är få som tagit ett lika oväntat sidospår som Jonathan Richman. I slutet av 60-talet flyttade han till New York, för att därefter bilda kultförklarade The Modern Lovers, som hämtade sin inspiration i rakt nedstigande led från The Velvet Underground; och den naturliga följden blev att John Cale anlitades som producent 1972 - bandets debut dröjde dock tills 1976! Idag beskrivs The Modern Lovers självbetitlade debut som protopunk och ses som kreddigare än de flesta rockalbum. Efter 1976 lämnade emellertid Richman sin utstakade bana såsom rockikon, för att istället skriva låtar om bl.a. snömän, insekter och utomjordingar - plötsligt uppfattades han som ett skämt! Denna bild har förföljt honom ända tills idag, men världens alla Richman-fans vet att han aldrig slutat att beröra; i början av 90-talet gjorde han bl.a. ett bejublat framträdande hos Conan O'Brien - se och lyssna! (missa inte dansstegen). Richman är dessutom aktuell med sitt 20:e studioalbum "Because Her Beauty Is Raw and Beutiful", som följer hans akustiska tradition".

Kommentarer
Postat av: martin janzon

Jonathan Richman är min hjälte framföra alla andra. Möjligen att Harvey Williams och Notorious B.I.G kan konkurrera.

2008-04-26 @ 00:00:16
URL: http://dunkadunka.blogspot.com
Postat av: Gorillan

Richman är en sann legend, som är omöjlig att tröttna på; den nya skivan "Because Her Beauty Is Raw and Beutiful" är för övrigt riktigt bra. Harvey Williams och Sarah Records är också givna favoriter. Hiphop är inte min starka sida.

Planerar förresten att lista de 100 bästa soullåtarna - storhetsvansinne!

2008-04-26 @ 17:51:36
Postat av: martin janzon

Ouch! Top 100 soullåtar! Hur ska jag kunna konkurrera med det? Top 100 disco kanske... Eller hiphop. Eller Sarah Records.singlar.:)

Äsch, jag håller mig till mina decennier. De lär ta ett tag att fullborda. Ser fram emot soulen mycket, hoppas du lägger ned mycket tid att verkligen hitta de bästa!

2008-04-26 @ 17:57:50
URL: http://dunkadunka.blogspot.com
Postat av: Gorillan

Självklart kommer jag att vara noggrann :) Men det lär dröja innan publicering...

2008-04-26 @ 21:44:44
Postat av: Jenny

Lista de 100 bästa soullåtarna! Du måste vara galen! Men det är givetvis en strålande idé.

2008-04-26 @ 21:57:23
Postat av: Gorillan

Med tanke på utbudet är det aningen tokigt (men det gäller att utmana sig själv). Lyssnar för övrigt på The Modern Lovers "Government Center" - fantastisk klapplåt! Kom gärna med tips, var inte blyga.

2008-04-26 @ 22:04:29
Postat av: sunvalley

Apropå det. Tips och soul alltså. Garnett Mimms är ju sorgligt underskattad. "Cry Baby" borde ta sig in på en lista över de bästa soullåtarna.

2008-04-27 @ 02:16:09
URL: http://sunvalley.wordpress.com/
Postat av: Jenny

Älskar "Sunrise" och "Wait for the Summer" med Yeasayer (två klapptips).

2008-04-27 @ 10:59:18
Postat av: Gorillan

"Cry Baby" är en grym soullåt, som är långt bättre än Janis Joplins version. Yeasayer har faktiskt varit med i diskussionen. Kul med tips :)

2008-04-27 @ 11:05:08
Postat av: SG

Ja, Richman är faktiskt helt unik i popvärlden skulle jag vilja påstå. Är ingen riktigt som gör musik på samma sätt.

Har du hört John Cales egna skivor förresten? "Paris 1919" är helt klart ett album att kolla upp.

2008-04-27 @ 16:04:38
URL: http://thethrillofthenew.blogspot.com/
Postat av: Gorillan

Har hört en hel del av Cales skivor, och "Paris 1919" tillhör en av favoriterna. Gillar även "Vintage Violence", samt "Music for a New Society" (men hans skivor kan vara ganska ojämna). Hade förresten med Cales cover av "Heartbreak Hotel" på min coverlista; den finns med på "Slow Dazzle" - hört den?!

2008-04-27 @ 17:03:59
Postat av: SG

Det har jag icke. Har faktiskt bara hört "Paris 1919", men den gillade jag ju så jag borde kolla upp mer av hans skivor.

2008-04-27 @ 23:35:41
URL: http://thethrillofthenew.blogspot.com/
Postat av: Gorillan

Måste ändå varna för att vissa av Cales skivor känns ganska trista i jämförelse med "Paris 1919", som skiljer sig ganska mycket från övriga album.

2008-04-27 @ 23:57:07
Postat av: Sam

Att blogga är en folksjukdom. Att odla sitt egenintresse kallar jag det. Läs en bok istället.

2008-05-14 @ 16:32:08
Postat av: Gorillan

Gillar du böcker får du läsa "Beatlessmittan" som förhoppningsvis ges ut i höst av Nordstedt - har själv skrivit den! Ytterligare ett fall av egenodlat självintresse.

2008-05-14 @ 16:53:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0