Gorillan Predikar (de 8 bästa japanska banden/artisterna)



Gorillan säger: "Vad är bra och vad är inte lika bra?! Det är egentligen ganska oviktigt, men ofta betyder musiksmak mer än något annat - det gäller att lyssna på rätt musik, samt att tillhöra rätt genre; ett stort antal lyssnar naturligtvis på vitt skilda stilar. Men det handlar ändå om att vara medveten, att exempelvis vara indiekorrekt - en människas identitet är viktigare än något annat. Jag kan emellertid underlätta din tillvaro; ta vara på mina ord, följ mina råd, ge mig din dyrbara uppmärksamhet. Vår indieförsamling kan ge dig en identitet, vi kan ge dig vårt stöd. Börja med att ta del av nedanstående lista, över de allra bästa japanska artisterna eller grupperna. Ditt liv kommer att förändras".

   8. Teengenerate
Ett mer punkbetonat band än exempelvis det mer välkända bandet Guitar Wolf; tillskillnad från dem sjunger dessutom Teengenerate på engelska. Bandets bästa platta "Get Action" släpptes i mitten av 90-talet och kan för tillfället köpas genom savagemagazine

  7. Tenniscoats
Tenniscoats
är ett av den här topplistas mer återhållsamma band, vars senaste album "Tan-Tan Therapy" dessutom spelats in i Sverige; den är jazzinfluerad, men Tenniscoats ljudbild består av alltifrån horn till glockenspiel. Skivan kan förresten köpas på Dotshop för 99 kronor, vilket är en mycket bra investering! 

  6. Boris
Ett band som gjort sig känt för en mängd sammarbeten, exempelvis med Sunn O))) och Michio Kurihara, men det är framförallt skivan "Pink" från 2006 som bör införskaffas - drone samsas med punkrock! Älskar låtarna "Woman On The Screen" och "Blackout".

  5. Boredoms
Det här är ett av de märkligaste banden, vars skivor förbryllat och influerat musikälskare ända sedan tidigt 90-tal. De anses främst vara ett noiseband med humor, men har även spelat in atmosfärisk krautmusik såsom "Arrow Up", där Damo Suzuki tycks vara medproducent. Den mest klassiska skivan anses ändå vara "Pop Tatari" från 1993 - det måste ha varit en mycket underhållande inspelning! 

  4. Acid Mothers Temple
Ett kollektiv som funnits sedan 1996, har sedan dess gett ut en mängd skivor - allt är inte bra, men när de är som bäst, är deras krautinfluerade spacerock oerhört imponerande. Ljudbilden är överväldigande, sången mässande och låtarna tycks aldrig ta slut.  Lyssna gärna på klassikern "La Nòvia" från 2000. 

  3. Shugo Tokumaru
Tokumaru
är Acid Mothers Tempels motpol. Han ger dig akustisk musik med underliga infall; debutskivan "Night Piece" innehåller papper som rivs isär, leksaksinstrument ges alltid mycket utrymme, liksom elektroniska infall. Det är lekfullt, smart och sockersöt. Snart släpps dessutom Tokumarus tredje skiva "Exit", favoriten är dock "L.S.T." från 2005.

   2. Maher Shalal Hash Baz
Ordet lekfullhet borde vara synonymt med det här bandet; deras musik känns nästan trasig i sin enkelhet, allt verkar nästintill improviserat - ett av de mest fascinerande banden! Blåsinstrument samsas med Tori Kudos svajande sånginsatser, och de ostämda gitarrerna ger en atmosfär av känslofyllt kaos. Köp deras senaste skiva "L' Autre Cap" som distribueras av det amerikanska indiebolaget K...äh... leta reda på allt du hittar!
  
  1. Guitar Wolf
Ett av de råaste rockbanden någonsin; de utstrålar mer energi än något annat band - och på scen poserar de mer än The Hives, samtidigt som de fullkomligt kör över publiken. Bandet grundades redan i slutet av 80-talet, men har absolut inget att göra med Guns N´ Roses. De spelar istället i samma liga som Ramones, men med mycket mer rundgång. Den senaste plattan "Dead Rock" är riktigt bra, men även "Jet Generation" från 1999 bör införskaffas.
 
     
  
   
  



 

Kommentarer
Postat av: Shadazz

Gorillan glömde givetvis Kazumasa Hashimoto, vars skiva "Gllia" är ett elektroniskt mästerverk...

2007-12-04 @ 20:18:53
Postat av: White Light

såg dessa fantastiska wolfar i den stora staden på debaser, vars lokal var uppfylld av enorm energi och ett nytt kapitel i min rockbok skrevs när de enormt sexiga wolfarna intog scenen och drev alla demoner ut ur min kropp och plaserade ett plektrum av ren guitar wolf kärlek inom mig. cool lista, gillar din stil Gorillan ps jag har även sett en blyg, barfota Shugo Tukumaru

2007-12-04 @ 21:57:51
Postat av: Bobby B

Du är min frälsare, mitt liv vore inget utan dig. Välsignar dig...se mig!!!

2007-12-05 @ 18:15:42
Postat av: antz

oj, stort cred för det här inlägget! är lite av en japofil själv och blir alltid glad när jag hittar såna här listor. tror en egen topp-5 på det här temat skulle bli något sånt här:



5. Cibo Matto

4. Koenjihyakkei

3. Boris

2. Melt Banana

1. Boredoms



motiveringar och sånt får jag fila lite på...sen är jag inte jätteinlyssnad på "tidiga vågen" (Les Rallizes... och de där) heller.

2008-07-29 @ 22:45:31
URL: http://antz.blogg.se/
Postat av: Gorillan

Finns massor av bra band :) Har inte koll på Koenjihyakkei, så det ska jag ändra på.

2008-07-29 @ 23:25:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0