Gorillan Hissar (No Age)

Gorillan säger: "En av min absoluta favoritduos är art-punkarna No Age från Los Angeles, som under förra året släppte det utmärkta samlingsalbumet "Weirdo Rippers" (en sammanställning av deras vinylutgåvor). Den 6 maj kommer emellertid det efterlängtade debutalbumet "Nouns", som ges ut av Sub Pop, men redan i början utav april släpps singeln "Eraser" - lyssna! Och ett band som går emot de riktlinjer, som de själva konstruerat, kommer alltid att ha mitt gillande".

The Things

Gorillan säger: "Ett av de mest spännande garagebanden för tillfället är The Things från Dublin, som nyligen gav ut sjuan "Tiger". De är kapapla till både countryanthems som "Going Home" och New Wave-tolkningar av The Gun Clubs "Sex Beat". Debut EP:n "Psycho Sound" släpptes redan 2005 och gav dem epitetet "Rock 'n' roll Animals" - kan bara instämma!".

The Things MySpace

Monorail Records

Gorillan säger: "Har du tröttnat på dryga musikbloggare eller hypade indieforum, råder jag dig att besöka Monorail RecordsKings Court i Glasgow; det existerar nämligen inget roligare än att slentrianbläddra bland skivor, för att slutligen gå hem med ett album du aldrig hört talas om".

Gorillans Eskapader

375458-276

Joel Almes debutvideo...



Joel Alme - The Queen's Corner


77-76

Gorillan säger: "Rocksteady-legenden Alton Ellis har beskrivits som "The Godfather of Lovers's Rock", men på 77:e plats över de 100 bästa 60-talslåtarna återfinns dock en utav hans mer samhällskritiska hits, nämligen 1965 års dansanta "Dance Crasher". Detta är en protestsång som berör ungdomskriminalitet och bristfälliga förebilder; den förebild som Ellis förespråkade var den lokale boxaren Bunny Grant - och med sin propagande gentemot Kingstons sociala orättvisor inspirerade han bl.a. Bob Marley! På 76:e plats finns sångaren Robert Wyatt, som också varit oerhört samhällskritisk genom sin musik, men här representeras han genom det svårdefinierade bandet Soft Machine; låten "As Long as He Lies Perfectly Still" är hämtad från gruppens andra skiva "Volume Two" (som gavs ut 1969). Wyatts text handlar om den avhoppade bandmedlemen Kevin Ayers, men det rör sig inte om en nidbild - snarare tvärtom!".

Soft Machines MySpace

Gorillan Hissar (The Vaselines)

Gorillan säger: "The Vaselines släppte sin debutsingel "Son of a Gun" 1987, men det dröjde tills Kurt Cobain visade sitt intresse som allmänheten tog notis (Nirvana gjorde t.o.m. en cover på debuten, samt "Molly's Lips"). Originalet spelades in av Stephan Pastel på hans egna skivbolag 53rd & 3rd, och det är en strålande indielåt, där Eugene Kelly och Frances MacKee samsas om mikrofonen, till ljudet av ett monotont trumljud - föreställ er ett mer poporienterat The Jesus and Mary Chain! Men tyvärr blev karriären kort, för strax efter 1989 års debutskiva "Dum Dum" upplöstes bandet".

The Vaselines MySpace

I Orange Juice fotspår...



Bricolage - The Waltzers

Gorillan Hissar (Postcard Records)

Gorillan säger: "1979 såg en ung Alan Horne postpunk-bandet Orange Juice i Glasgow, vilket resulterade i grundandet av Postcard Records. Horne gav sedan ut bandets fyra första singlar, som kom att definera "The Sound of Young Scotland"; gruppens första sjua "Falling and Laughing" släpptes i april 1980 och blev snabbt en kritikersuccé - de följande singlarna "Blue Boy", dubbla a-sidan "Simply Thrilled Honey"/"Lovesick" och "Poor Old Soul" är emellertid minst lika bra. Efter dessa singlar skrev bandet på för Polydor, där de gav ut debutskivan "You Can't Hide Your Love Forever" (innehåller bl.a. en "slickare" version utav första singeln). Sångaren Edwyn Collins har även sedan 1984 varit verksam som soloartist med varierande framgång. Förutom Orange Juice, gav Postcard dessutom ut The Go-Betweens och Glasgows Aztec Camera, samt Josef K. Efter Josef Ks uppbrott 1981, blev för övrigt gitarristen Malcolm Ross medlem i Orange Juice".

Orange Juices MySpace

Edinburgh

Gorillan säger: "Den skotska musikscenen präglas främst av två städer -folkrika Glasgow, samt huvudstaden Edinburgh- men det är framför allt den förstnämnda som betecknas som musikalisk huvudstad; inflytelserika grupper såsom Josef K, The Shop Assistants och The Fire Engines kommer emellertid från Edinburgh - samtliga hade även sin storhetsperiod under första delen av 80-talet! Det här var dessutom tidpunkten för den brittiska indiemusikens slutgiltiga genombrott, vilket påbörjades med The Buzzcocks debut EP "Spiral Scratch" från 1976 (som vanligtvis anses vara den första "Do-it-yourself"-inspelningen). I mitten av 80-talet började även den postpunk som bl.a. Josef K och The Fire Engines stod för sammankopplas med Byrds-inspirerade melodier och gitarrer, vilket fick samlingsnamnet C86 - och till denna genre hör The Shop Assistants! Den här kortfattade överblicken visar att Edinburgh spelade en framträdande roll rörande framväxten av 80-talets skotska indiescen, och bör inte förringas i jämförelse med Glasgow. En av de bästa låtarna från den här perioden är för övrigt The Fire Engines udda "Candyskin" från 1981 - se och lyssna! Det är inte en officiel video, men den kompleterar låtens smågalna karaktär".

Gorillan tilläger: "I morgon diskuteras den legendariska skivetiketten Postcard, där Josef K gav ut singlarna "Radio Drill Time", "It's Kinda Funny", "Sorry for Laughing" och "Chance Meeting", samt enda albumet "The Only Fun in Town" - detta inträffade mellan åren 80-81, vilket dessutom överensstämde med Postcards korta utgivningsperiod!".
 
Josef Ks MySpace

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Kan meddela att kommande topp 8 blir de 8 bästa Glasgow-banden, vilket innebär att krautlistan återigen skutits upp; slutresultatet presenteras nu på söndag, men hela den här veckan kommer att gå i skotska färger - ni kan således på förhand bestämma om ni vill ödsla mer tid på denna blogg!".

79-78

Gorillan säger: "På 79:e plats över de 100 bästa 60-talslåtarna finns Southern soul-sångaren Joe Tex, som var en av de första från denna genre att nå topp fem på Billboard, vilket skedde 1965 med "Hold What You've Got". Året därefter hade han även en hit med "I Belive I'm Gonna Make It" som även anses vara den första Vietnam relaterade låten på topplistorna, men på denna topplista återfinns "Show Me" från samma år; detta är en uptempo-låt, som bevisar att Tex var en showartist utav rang (något som emellanåt glömts bort). Pentangle på nästföljande plats är ett utav alla folkband som fått en renässans de senaste fem åren, vilket inte borde ungått någon med ett intresse för populärmusik; "Springtime Promises" är hämtad från gruppens tredje album "Basket of Light" som gavs ut 1969 - både skivan och låten präglas starkt utav grundaren Bert Jansch inflytelserika gitarrspel, vars fingerfärdighet står i en klass för sig ("Springtime Promises" skrevs dessutom av Jansch)".

Pentangles MySpace

Ett givande samtal...

Gorillan säger: "För ett tag sedan pratade jag med min blivande svärmor om musik. Det var en konversation som fängslade mig, men fick mitt musiklyssnande att kännas både förutsägbart och andefattigt; jag kan nå all musik med några få knapptryckningar, vilket tenderar att avtrubba min nyfikenhet - framför allt tar jag musiken för givet! (å andra sidan är det mycket lättare att nå ny musik idag än under 60-talet). Men hur var det egentligen att höra Jimi Hendrix eller Cream för första gången, när ens musikaliska universum till en början endast bestod av Lill-Lindfors eller Siw Malmkvist - antagligen obeskrivligt! Min blivande svärmor var under 60-talet en utav dessa musikaliska pionjärer, som först av alla tog till sig den pop/soul/rock som ligger till grund för all populärmusik, vilket är både beundransvärt och inspirerande".

Gorillan Predikar (låttips)

  The Notorius Hi-fi Killers - Don't Wanna Know
Istället för Boris nya singel "My Neighbor Satan"...
  The Hellacopters - The Sign of the Octupus
Det var länge sen jag brydde mig om Nicke Royale...
  Orange Juice - Falling and Laughing
Deras debutsingel från 1980 - ett utav Glasgows bästa band!
  The Verlaines - Joed Out
 Klassisk indiepop från Nya Zeeland...
  Love - A Message to Pretty
En fantastisk låt från 1966 års debut - se och lyssna!
  Joe Higgs - Got to Make a Way
Mannen bakom The Wailers tidiga sound...
  Fleet Foxes - Drops in the River
Från den underbara EP:n "Sun Giant" - lyssna
  Pere Ubu - Dub Housing
Ett av mina favoritband - de tre första skivorna är omistliga!

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela:"I december förra året tipsade jag om Paul Drummonds bok "Eye Mind: The Saga of Roky Erickson and the 13th Floor Elevators", men nu har denne allkonstnär efter mer än 8 års arbete lyckats sammanställa en 13th Floor Elevators-box: den ska bl.a. innehålla ett outgivet album, outgivna livespår, samt en återföreningsturné från 1973 (en del material har inte ens släppts som bootleg). Intresserade får vänta tills 20 september, som angivits som preliminärt releasedatum".  

En udda personlighet...



Ssion - Ah Mah


Boktips...


(författad av Stevie Chick: Omnibus Press 2008)

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "I april publicerar jag populärmagasinet Neonarcissistens intervju med mig, vilket borde ge en överskådlig inblick i mitt liv och de mål som jag eftersträvar. Journalisten ställde bl.a. frågor rörande litteraturstudier, utlandsvistelser, mode och naturligtvis populärmusik, men även mer känsliga ämnen som identitet och anonyminitet berördes".

Joel Alme

Gorillan säger: "Den senaste tiden har det talats en hel del om göteborgaren Joel Alme och hans debutskiva "A Masters of Ceremony" som släpps i slutet av april. Albumet är bl.a. producerat av Björn Olsson och ges ut av Sincerely Yours (TTA). På sätt och vis är det inte alls underligt att göteborgska band/artister får mycket publicitet, eftersom alla verkar hjälpa varandra, tillskillnad från Stockholm - att sprida varandras rykte är snarare regel än undantag! Hursomhelst har Alme på kort tid -även om albumet spelats in under en tre års period- fått mycket uppmärksamhet, och det utan att de flesta hört en enda låt. Idag släpps emellertid debutsingeln "The Queens Corner", som är storslagen indiepop med rötterna i 60-talet (inget nyskapande, men ändå godkänt)".

 

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "De senaste veckorna har jag nästintill uteslutande skrivit om retromusik, vilket är en slump; framöver ska jag dock publicera fler inlägg med samtida anknytningar - även om mitt hjärta bultar lite extra för svunna tiders populärmusik!".

81-80

Gorillan säger: "På 81:a plats över de 100 bästa 60-talslåtarna återfinns amerikanska Laura Nyros "Stoned Soul Picnic" från 1968; det är en underbar poplåt som kretsar kring Nyros starka röst, som ständigt växlar i tempo, liksom hennes musik - påminner om singer-songwritern Judee Sill! (både hade dessutom svårt att nå framgång under sina aktiva karriärer). Martha and the Vandellas hade inte alls samma problem, utan tillsammans med The Supremes definierade de Motowns-sound i mitten av 60-talet; deras första stora hit "Heat Wave" kan du lyssna på nedan, men det är 1965 års megahit "Nowhere to Run" som återfinns på denna listas 80:e plats".

Laura Nyros MySpace

Martha and the Vandellas "Heat Wave"



Martha and the Vandellas - Heat Wave


Ett minimalistiskt soundtrack...

Gorillan säger: "I söndags kväll såg jag och min tjej bröderna Coens "No Country for Old Men", och att tala om en strikt huvudintrig vore fel; det är nog att slå fast att de tre huvudpersonerna är jägare på ett eller annat sätt. Personligen fascinerades jag främst utav dialogen -i flera fall direkt hämtad från Pulitzerbelönade Cormac MaCarthys föreliggande novell- som inte avslöjar mer än behövligt; tillskillnad från flertalet filmer fungerar inte samtal eller händelser som riktlinjer, för att kunna förstå historiens uppbyggnad eller förvecklingar. Trots denna otydlighet, är ändå dialogen det mest centrala i filmen, vilket framhävs ytterligare av det minimalistiska soundtracket. Det här är således inte en film som frammanar känslor genom vacker eller ödesmättad stämningsmusik, istället har kompositören Carter Burwell valt att tona ned de "vida gesterna"; musiken blir aldrig ett ändamål i sig - i vissa fall är musik med andra ord inte nödvändigt!".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Kan meddela om ytterligare en given spelning på Sticky Fingers i april, nämligen amerikanska Pierced Arrows; detta är ett garageband bestående av Fred och Toody Cole från insomnade Dead Moon. Hittills har de endast gett ut sjuan "Caroline" (men med deras gedigna bakgrundshistoria behövs inget mer). Värm gärna upp med The Lollipop Shoppes "You Must Be a Witch" från Fred Coles första band och bege dig sedan till "Sticky" den 25 april".

The Lollipop Shoppes MySpace

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Den 28 april spelar det japanska rockbandet BorisSticky Fingers i Göteborg, vilket borde kunna bli hur bra som helst; tyvärr verkar emellertid det nya materialet från kommande Southern Lord-albumet sakna en del intensitet och tyngd - hoppas att jag har fel! Hursomhelst släpps den nya skivan "Smile" i slutet av nästa månad".

Gorillan tillägger: "Intresserade av den allra första svenska intervjun med The Sonics, bör läsa det nya numret av musikmagasinet Denimzine - ute i morgon!".

83-82

Gorillan säger: "På 83:e plats över de 100 bästa 60-talslåtarna återfinns duetten "When I Call Your Name" med skaduon Stranger & Patsy, som bildades i början av 60-talet och stod under beskydd av den jamicanske musikmogulen Arthur Reid (tillsammans med Clement "Coxsone" Dodd den mest inflytelserike skivproducenten och bolagsägaren inom jamicansk musikindustri). Under Reids översikt gav de sedermera ut en mängd medryckande hits, men "When You Call My Name" är trots allt bäst. The Monks låt "I Hate You" är inget annat än tysk galenskap, fast på ett mer subtilt sätt än exempelvis den tyska storpolitiken under 30- och 40-talet; låten kan förenklat beskrivas som garagerock, med ett underbart medryckande komp och klassisk 60-tals sång/vrål (intresserade bör även lyssna på deras enda album "Black Monk Time" från 1966, där nämnda låt för övrigt finns representerad). Det finns dessutom möjligheter att se dem live, men i likhet med återförenade The Sonics, kan de antagligen få svårt att leva upp till sin legendstatus. På denna lista är de hursomhelst placerade på 82:a plats (måste emellertid erkänna att min liknelse med den tyska storpolitken, faller på att The Monks är exilamerikaner)".

The Monks MySpace

Gorillan Predikar (de 8 bästa coverlåtarna)



Gorillan säger: "Denna topplista har varit otroligt svår att genomföra, vilket förmodligen kan bero på min grundläggande inställning gentemot själva fenomenet; en låt har skrivits och framförts av en viss artist/grupp, vilket innebär att låten tillkommit under förutsättningar som främst den eller de kan anknyta till - övriga tolkar utifrån ett mindre intressant andrahandsperspektiv! En annan invändning har varit raka motsatsen; en artist eller grupp gör en låt till sin egen -utan att för den skull göra den bättre- vilket ändå resulterar i att ursprungsversionen glöms bort. I dagsläget har emellertid min negativa inställning tonats ned; coverlåtar kan nämligen fylla en viss funktion som hyllningar eller "uppdateringar" (även om de flesta experiment är riktigt misslyckade). Kan dock fortfarande bli upprörd ifall någon påstår att Nirvanas tolkning av "The Man Who Sold the World" är bättre än David Bowies originalversion".


   8. M. Ward - Let's Dance (2003)

Inleder denna topplista med en tolkning av Bowies största pophit, som i händerna på M.Ward blir en skör och egensinnig folkballad; egentlingen finns det få likheter med originalversionen förutom texten, som vävs samman med Wards drömska ljudkuliss; musiken leds trevande framåt utav en akustisk gitarr, ett sporadiskt piano och ett munspel - alldeles bedårande!.


  7. The Mo-dettes - Paint it Black (1980)

Detta är den första av två "Stones" låtar på listan; kan dock inte påstå att jag har någon särskild relation till nämnda band, vilket delvis kan förklara mina höga tankar angående denna version av The Mo-dettes. Detta brittiska postpunk-band har å andra sidan gjort en cover, som borde tilltala de flesta som tilltalas utav musiken i efterdyningarna av 70-talet - lyssna! Tillsammans med The Raincoats version av The Kinks hit "Lola", är det här något av det mest intressanta som spelats in i skarven mellan 70-och 80-tal. Det handlar inte om att blint efterlikna dessa 60-tals klassiker, utan att skapa något nytt (kan det bero på att båda banden består av kvinnor, vars vördnad inte är lika stor som de manliga kollegorna).


  6. The Modern Lovers - Foggy Notion (1972)

Den första coverversionen av en Velvet Underground låt gjordes av Bowie; hans tolkning utav "I'm Waiting for the Man" går dock inte till historien, detsamma gäller hans omarbetade version av "Venus in Furs". Jonathan Richman från The Modern Lovers lyckades emellertid bättre, även om Bowies 70-tals tolkningar är avsevärt bättre än hans inledande försök; den låt som Richman valde till sin liverepertoar var "Foggy Notion", som vid denna tidpunkt inte var utgiven (släpptes 11 år senare genom albumet "VU", som bestod av låtar avsedda för Velvet Undergrounds fjärde album). Anledningen till att The Modern Lovers lyckades få med låten i sin liveuppsättning, var förmodligen Richmans flitiga besök på Velvet Undergrounds konserter (1992 gav han t.o.m. ut en låt uppkallad efter sitt favoritband, där han även imiterade deras ljudbild genom att införliva en kort sekvens av "Sister Ray"). The Modern Lovers version av "Foggy Notion" finns för övrigt med på liveskivan "Precise Modern Lovers Order", och är förmodligen den låt på listan som tydligast efterliknar originalversionen, vilket kan tyckas förutsägbart, men framförandet slår det mesta.  


  5. Patti Smith - Gloria (1975)

Det här är egentligen inte en cover i ordets rätta bemärkelse, eftersom Patti Smith endast valt att ta med vissa partier från Themes "Gloria" - i stort är det således hennes egen komposition! Men på min lista räcker det för att hamna på en hedrande femte plats.


  4. The Slits - I Heard It Through the Grapevine (1979)

När jag kom på idéen till den här topplistan, var det denna version av Marvin Gayes "I Heard It Through the Garpevine" som fungerade likt en slags inspirationskälla; låten återfinns på The Slits debutalbum "Cut", och i likhet med The Mo-dettes "Paint It Black"-version är det här en innovativ bearbetning, som i detta fall mer liknar reggae/dub än traditionell rock - lyssna! Sångerskan Ari Up är dessutom skönt avslappnad.


   3. John Cale - Heartbreak Hotel (1975)

Vissa coverlåtar följer ursprungsversionen in i minsta detalj, medan andra däremot omvandlas till oigenkännlighet; detta är ett typexempel för det sistnämnda - Cales version är nämligen nästintill omöjlig att sammankoppla med Elvis. Det enda som egentligen avslöjar låtens ursprung är dess refräng. Ljudbilden präglas bl.a. annars av Brian Enos synthesizer, och för att göra en förenklad liknelse, kan det vara lämpligt att jämföra den här versionen med Roxy Musics mest introverta och mardrömslika låtar - exempelvis "The Bogus Man" från skivan "For Your Pleasure". 


  2. David Bowie - My Death (1973)

Detta är en tolkning som omnämnts vid ett tidigare tillfälle, men som givetvis tål att nämnas igen; originalversionen framfördes av belgaren Jacques Brel; det här är emellertid endast en utav fler låtar av nämnda kompositör som Bowie valt att tolka. Denna liveversion är emellertid den allra bästa - se och lyssna! (ett magiskt framträdande, av en ofta medioker liveartist).


  1. The Flying Burrito Brothers - Wild Horses (1970)

En bra coverversion behöver nödvändigtvis inte vara bättre än originalversionen för att vara med på denna lista; denna tolkning av Jagger/Richards "Wild Horses" är dock i mina öron bättre än The Rolling Stones "original". Ett dilemma med det här valet är dock att sångaren Gram Parsons utnyttjade Keith Richards vänskap, för att på alldeles egen hand spela in den här versionen ett år innan The Rolling Stones (den fanns dock som demoinspelning).


Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Imorgon presenteras listan över de 8 bästa coverlåtarna, vilket även innebär att kommande topp 8 är under bearbetning; enligt förhandsplanerna ska denna topplista inkludera de mest minnesvärda Glasgow-banden - inte helt enkelt! Innan ska dock de 8 bästa krautskivorna koras, men på grund av utlåning har detta dragit ut på tiden".

Gorillan Hissar (Crypt Records)

Gorillan säger: "Crypt Records är ett skivbolag som startades i New York med målsättningen att sprida okänd, samt obskyr punkrock/garagerock; i dagsläget består katalogen av både klassiska nyutgåvor, som nya releaser - intresserade uppmanas att besöka Crypts hemsida! De som har tid och pengar kan även uppsöka skivbutiken i Brooklyn, samt filialen i Hamburg. Här kan du bl.a. finna "Back From the Grave"-serien, The Gories, BeguildOblivians, TeengenerateGuitar Wolf - provlyssna på Crypt Radio! (en bättre källa för rockmusik går inte att finna)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Försöker förgäves att byta ut mina "Back From the Grave"-cd:s till nya vinylutgåvor, men Crypt som distribuerar dessa obskyra garagerock-samlingar, verkar desvärre inte ha några ex. färdigpressade; kan för övrigt tipsa om savagemagazine som säljer skivorna i Sverige (väl värt ett besök ifall du är intresserad av alternativ rock 'n' roll)".

Gorillans Eskapader

375458-249

Gorillan säger: "Snart är det urpremiär för serien om mitt liv; här kommer ni bl.a. att få ta del av min levnadshistoria - vad har gjort mig till den jag är och hur har mitt liv gestaltats! Musiken har givetvis varit en viktig del. Det första avsnittet kommer att ta sin början i tonåren och uppbrottet från mitt fosterhem (bildrutan är hämtad från en provspelning för "Mandomsprovet")".

Gorillan tillägger: "Intresserade kan dessutom ta del av mina grundläggande idéer rörande denna hemsidas målsättningar och syften - klicka på Kingdome Come!".

85-84



Gorillan säger: "Van Morrison påbörjade sin karrär i rockgruppen Them, vars debut "The Angry Young Them" släpptes 1965; på detta album återfinns "Gloria", som även hamnat på min topplista över de 100 bästa 60-talslåtarna (denna låt var även b-sida till hitsingeln "Baby Please Don't Go"). Det band som emellertid lyckades göra "Gloria" till en hit, var det amerikanska garagerock-bandet Shadows of Night, men de flesta är säker mer bekanta med Patti Smiths version, som finns med på hennes debut "Horses" från 1975 - en utav dessa tolkningar kommer för övrigt att var med på min lista över de 8 bästa coverlåtarna (publiceras nu på lördag). På följande plats återfinns en av reggeans mer udda personligheter, nämligen Lee "Scratch" Perry, vars karrär inleddes i The Upsetters; detta blev även namnet på hans egna skivbolag som grundades 1968, och som första singel släpptes "People Funny Boy". Det här är endast en utav otaliga inspelningar som bär denne exentrikers namnteckning".

Thems MySpace
 

Gorillan Hissar (The Gories)



Gorillan säger: "Ett av de mest förbisedda banden är The Gories, vilket antagligen kan förklaras med deras relativt korta karrär, som sträckte sig mellan åren 1986-1992. Desto troligare är dock tidsperiodens muskaliska orientering; i slutet av 80-talet fanns det inte plats för garagerock med influenser från The Sonics eller The Stooges; antingen avgudades Guns 'N' Roses sleazerock eller Sonic Youths experimentella alternativrock - The Gories hamnade tyvärr mittemellan! De var dock med om att återuppväcka Detroits dåvarande garagescen, och under sin 6 åriga karriär han de också med att släppa tre album. Debuten "House Rockin'" gavs ut 1989 och präglas starkt utav The Sonics primitiva garagesound, medan uppföljaren "I Know You Fine, But How You Doin'" från året därpå känns mer självständig; det som är mest slående är Peggy O'Neils respektlösa trumspel, vars intensitet ger varenda låt extra dynamik, samt Mick Collins råa sånginsats (men Dan Krohas hänsyslösa behandling av sin gitarr bör inte heller gå obemärkt förbi). Till skillnad från debuten producerade även Alex Chilton från Big Star. The Gories sista album "Outta Here" släpptes två år senare, och är ytterligare ett bevis för bandets tidlösa garagesound".


Gorillan tillägger: "Samtliga medlemmar har gett ut en mängd skivor under olika namn, men det är främst bandets sångare Mick Collins som nått ut med sin musik; nyligen släppte han bl.a. "We Have Surrounded" med bandet The Dirtbombs".

The Gories MySpace


Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Lyssnar på Velvet Undergrounds "Bootleg Series Volume 1: The Quine Tapes"; avgudar de evighetslånga liveversionerna av "Sister Ray" - ljudkvalitén är alltannat bra, men det har ingen betydelse! Robert Quine som spelat in konserterna blev för övrigt sedermera Lou Reeds gitarrist i början av 80-talet (medverkade bl.a. på albumet "The Blue Mask"). Quine spelade dessförinnan med Richard Hell & Voidoids".

Mugshots #3

375458-241

Boktips...


(författad av Domenic Priore: Jawbone Press 2007)

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "För ett par dagar sedan släpptes Buraka Som Sistemas senaste video "Sound of Kuduro" (där bl.a. M.I.A. medverkar), och för oinvigda rör det sig om färgsprakande dansmusik med rötterna i afrobeats - det är således inget för stillasittande!".

She and Him



Gorillan säger: "En av de intressantaste lo-fi trubadurerna under 2000-talet är M. Ward; debuten "End of Amnesia" gavs ut 2001 och sedan dess har Ward släppt en mängd hyllade album - själv har jag med "So Much Water" från debutskivan på min topplista över de senaste femtio årens bästa låtar! Och för tillfället jobbar han med sångerskan och skådespelerskan Zooey Descanel under namnet She and Him; deras omtalade debutskiva "Volume 1" ska ges ut den 18 mars och första singeln "Why Do You Let Me Stay Here" kan liknas vid trallvänlig pianopop".

She and Hims MySpace

I väntan på She and Hims debutalbum...



M. Ward - Chinese Translation


87-86

Gorillan säger: "På 87:e plats över de 100 bästa 60-talslåtarna återfinns "Party Time" med The Heptones; det här var en av de främsta rocksteady grupperna under 60-talet, och Leroy Sibbles som var bandets frontfigur, var dessutom flitigt verksam på det jamacianska skivbolaget Studio OneClement "Coxsone" Dodd som startade detta skivbolag kan för övrigt beskrivas som Kingstons musikaliska hjärta! Utan honom hade huvudstadens musikaliska klimat sett helt annorlunda ut; låten "Party Time" härstammar förresten från de inspelningar som gjordes i mitten av 60-talet för Studio One. The Supremes som hamnat på platsen alldeles innan The Heptones, är förmodligen en av de mest kända och älskade 60-tals grupperna; de hade oräkneliga hits och likt föregående tro tillhörde de ett skivbolag som präglade hela skivmarknaden - nämligen Berry Gordys legendarsika Motown! Och The Supremes hit "Baby Love" från 1964 tillkom endast fem år efter starten av detta Detroit-baserade skivbolag, men var ändå långt ifrån "The Hit Factorys" första storsäljare (och absolut inte den sista)".

The Heptones MySpace

Indieuniform #8

image233

T-shirt - ACNE
Sjömansjacka - Second Hand
Jeans - Whyred

Ett klassiskt soundtrack...



Gorillan inleder: "Det är få filmer som är mer kända för sitt soundtrack än "Superfly" från 1972, och rent generellt är det nog långtfler som hört Curtis Mayfields filmmusik än sett själva filmen; personligen tillhör denna skiva en av mina absoluta favoriter, där varje låt blivit en klassiker - vill någon försvara albumformatet, borde personen i fråga åberopa den här skivan! Det är nämligen ett album som bör höras från början till slut. Temat är likt filmen, storstadens undre världen, vars sammanhållande länk är droger och drogförsäljning; själva filmen börjar med att knarklangaren Youngblood Priest bestämmer sig för att lägga ner sin verksamhet, men först ska han göra en sista "affär" för att kunna trygga sin framtid. Handlingen är med andra ord allt annat än originell. Tillskillnad från andra 70-tals filmer, är emellertid "Superfly" -likt föregångaren "Shaft"- inspelad  för och av svarta, där fokus förskutits från den vita medelklassen till den svarta underklassen. En markant skillnad gentemot exempelvis "Shaft" är dock filmens samhällsskildrande och realistiska underton - Priest är inte bara en herosik hjälte, utan även en medborgare (likt alla andra)".

Gorillan tillägger: "Filmens överhängade tema speglar givetvis också Mayfields soundtrack, men trots tunga ämnesområden, låter han inte melodierna gå förlorade, vilket bl.a. kan exemplifieras genom "Pusherman" och titellåten "Superfly". Musiken är dessutom tillbakalutad och avslappnad, något som kan förtydligas med en underbar livetagning av "Freddie's Dead" - se och lyssna! Men är musiken bättre än filmen?! Det är hursomhelst ingen tvekan om att "Superfly" är en intressant film, speciellt ur ett samhällskritiskt och maktorienterat perspektiv; den framlyfte, samt upphöjde den del av den amerikanska befolkningen som inte hade synts tidigare. I stort har dock Mayfields soundtrack åldrats bättre - men båda förutsätter varandra!".

Superfly

image231

89-88

Gorillan säger: "På topplistan över de 100 bästa 60-talslåtarna återfinns fler artister med The Byrds anknytningar, vilket även kommer att inträffa på kommande lista över nästa decennium; först ut är Gene Clark, som trots sin korta period som sångare och låtskrivare i The Byrds, hann med att påverka bandets utveckling mer än övriga medlemmar, vilket ledde till konflikter - Clark lämnade därför bandet 1966! (endast två år efter starten). Istället påbörjades en solokarrär med skivan "Gene Clark with the Gosdin Brothers" från 1967, där "Tried so Hard" finns representerad; utan att överdriva är detta en av de vackraste country-rock låtarna någonsin. En långtmer obskyr artist än Gene Clark är Susan Christie, vars låt "Yesterday, Where's My Mind" intar 88:e plats; detta är en av de mer udda folksångerna som spelats in, vilket gör den oerhört svår att beskriva. Jag uppmanar dig istället att leta reda på denna svårtillgängliga musikklenod, som inte på något sätt liknar Christies övriga inspelningar".

Susan Christies MySpace


Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Spekulationerna kring Jenny Wilsons efterlängtade uppföljare till "Love and Youth" från 2005 verkar återigen ta fart; förhoppningsvis kommer albumet att släppas inom det närmaste halvåret, men det är bara att vänta och se".

Roky Erickson and the Explosives



Gorillan säger: "Liveinspelningar är ett gissel. Alltsomoftast är de fullständigt meningslösa - ljudet är obefintligt, artisten/gruppen ger ut materialet på grund av bristande kretaivitet etc. I dagsläget släpps gudskelov färre livealbum, vilket givetvis beror på att ingen ens köper studioalbum. Trots denna negativa inställning, ska jag ändå tipsa om den aktuella liveskivan "Halloween" med Roky Erickson and the Explosives; materialet är inspelat mellan åren 1979 och 1981, och ljudet är mer eller mindre klanderfritt - skivan innehåller bl.a. underbara versioner av "Bermuda", "Bloody Hammer", "Stand for the Fire Demon" och "White Faces"!".

Gorillan tillägger: "När jag ändå berör liveskivor, tänkte jag även belysa det japanska rockbandet Flower Travellin' Bands skiva "Make Up" från 1973, som till viss del består av liveinspelningar; gruppens ljudbild kan liknas vid brittisk hårdrock, som den lät i början av 70-talet (fast mer åt det psykedeliska hållet). Hittade för övrigt skivan på Andra Långgatans skivhandel i Göteborg, men under det amerikanska indiebandet Make-Up, som både tagit sitt namn och sin logga från detta album".

Roky Erickson and the Explosives MySpace

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Snart kommer en nyutgåva av boken "1001 album du måste höra innan du dör", och tillskillnad från tidigare upplagor har även ett svenskt urval gjorts; ansvarig för detta är musikjournalisten Lennart Persson. Har emellertid inte läst boken själv än, men har däremot lyckats ta del av ett mindre urval. Och exempelvis skivor såsom Louise Hoffstens "Beutiful, but Why" eller Ebba Forsbergs "Ebba Forsberg" känns väl inte alltför intresseväckande. Detsamma gäller valet av samtida skivor; utifrån ett samtidsperspektiv blir det naturligtvis svårare att välja ut specifika album; det krävs vanligtvis ett visst tidsintervall för att kunna särskilja ett album från mängden, samt påvisa en inspelnings hållbarhet. Jag tänker ge en mer utförlig redovisning vid ett senare tillfälle; för ett urval - klicka här! Hursomhelst är det småkul läsning (om än bara för att kritisera)".

Boktips...


(författad av Robert Dimery: Whalström och Widstrand 2008)

Indieuniform #7

image221 

T-shirt - ACNE
Jacka - ACNE
Byxor - Filippa K

The Thin White Duke

375458-220

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Fortsätter att tipsa om SVT-program, nämligen modemagasinet Velvet; kommande avsnitt -sänds på onsdag 21:30- kommer att beröra ämnet identiteter, och en av de som ska diskuteras är David Bowie, som baserat hela sin karrär på olika personligheter (bl.a. "The Thin White Duke" och "Ziggy Stardust") Missa således inte onsdagens intressanta program".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "I eftermiddags satt jag och min flickvän och drack caffé latte i solskenet utanför BengansStigbergstorget i Göteborg; vi drömde oss bort till en luftig lägenhet med grönbevuxen balkong, samt storstilad utsikt; tillsammans lyssnade vi på musik, åt god mat och tänkte på hur bekymmersfritt våra liv blivit - en småtrevlig framtidsdröm!".  


Gorillan tillägger: "Imorgon är det äntligen säsongspremiär för kulturmagasinet Kobra; det första avsnittet fokuserar på musikaler, bl.a. Tim Burtons "Sweeney Todd" med Johnny Depp".


91-90



Gorillan säger: "På 91:a plats över de 100 bästa 60-talslåtarna återfinns folkduon Simon & Garfunkels "I Am a Rock" från 1966; det är här två artister som de flesta har en relation till, och nämnda singel är hämtad från det populära albumet "Sound of Silence" - men låten fanns redan inspelad på Paul Simons solodebut "The Paul Simon Song Book" från året innan. Min personliga relation till skivan och låten, är att min farmor spelade den för mig och min bror när vi hälsade på såsom barn; kan fortfarande minnas den harmoniska känsla som infann sig när jag lyssnade på "I Am a Rock". I vuxen ålder är det dock filmen "The Graduate" från 1967 med Dustin Hoffman och Anne Bancroft som tilltalar mig mest - för det är väl ingen som missat Simon & Garfunkels soundtrack?! San Franciscos Jefferson Airplane på följande plats, är förmodligen det band som främst förknippas med begreppet "Summer of Love", och låten "Somebody to Love" kan ses som hippierörelsens lovsång; den blev en storartad framgång, vilket därefter följdes upp med ännu en hit - stilbildande "White Rabbit"! Tillsamman med Janis Joplin blev dessutom sångerskan Grace Slick hippiescenens mest framträdande kvinnliga personlighet; hon var emellertid inte med och bildade Jefferson Airplane, utan inledde sin karriär i The Great Society, som även var först med att spela in "Somebody to Love" (detsamma gäller för övrigt "White Rabbit"). 

Jefferson Airplanes MySpace


Markus Krunegårds debutvideo...



Markus Krunegård - Jag är en vampyr


Boktips...


(författad av David Stubbs: Black Dog Publishing 2008)

RSS 2.0