Bob Dylan "Beyond Here Lies Nothin'"



Gorillan säger: "Är inte särskilt imponerad av "Beyond Here Lies Nothin'" från Dylans kommande album "Together Through Life" - lyssna! Men ni är kanske av en annan åsikt?!".


Dungen hos Conan...



Gorillan säger: "Jag har under en längre tid sökt efter Dungens sköna framträdande hos Conan O'Brien, och nu är det en vänlig själ som lagt upp den på YouTube; låten de framför är "Panda" - se och lyssna! (hittas på albumet "Ta det lugnt")".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Enligt PSL ska Mauro Scocco blanda sig i Krunegårds popsoppa - där ser man! Det vankas dessutom dubbelalbum".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Någon viskade i mitt öra att amerikanska Crystal Antlers besöker Way Out West i sommar. I vilket fall som helst släpper de sin fullängdsdebut "Tentacles" på måndag, som möjligtvis kan bjuda på något bra (med betoning på möjligtvis)".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Nu på torsdag öppnas Göteborgs musikdokumentärfestival "Music Doc", och ni som inte har sett "Wild Combination" om Arthur Russell, bör göra det på söndag. För mer information - läs!".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "I kväll kl 22:03 sänder P3 Pop ett program om två aktuella samarbeten, där den gemensamma nämnaren stavas Studio; ena sidan utgörs av göteborgscombon El Perro del Mar och Rasmus Hägg, medan andra sidan består av Lake Heartbeat och Dan Lissvik".

Jamie Principle "Your Love" (Frankie Knuckles)



Gorillan säger: "Jesse Saunders "On and On" från 1983 sägs vara en av de första houselåtarna  - tidigare under året gav han även ut "Fantasy" genom bandet Z Factor - men jag vänder mig till en annan av Chicago-scenens mest inflytelserika och trendsättande förgrundsgestalter, nämligen Jamie Principle; egentligen var Principle före Saunders, eftersom hans "Your Love" figurerade på dansgolvet långt tidigare, men den släpptes inte på skiva förrän 1985 - lyssna!".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Är saknaden stor efter Blenda, så misströsta inte kära musikvänner, för nu har den forne medarbetaren Antonio inlett arbetet med nya nätbutiken Just for the Record. För oss göteborgare ska det även vara möjligt att hämta inköpta vinyler på Andra Långgatan".

Portrait Painters "Sätila"

Gorillan säger: "Portrait Painters har nyligen lagt upp en akustisk demo av låten "Sätila" på sin MySpace - lyssna! Och visst låter det göteborgskt (med allt vad det innebär)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Påbörjade nyss arbetet med listan över de 100 bästa 80-talslåtarna, men jag kan inte utlova någon deadline. Och frågan alla ställer sig - kommer det att bli någon 80-tals house?! Men det tänker jag inte svara på".

Ty Segall & Mikal Cronin "Pop Song"

Gorillan säger: "Detta inlägg känns på sätt och vis ganska onödigt, men inte på grund Ty Segall & Mikal Cronins underbara "Pop Song", utan för att jag kommer att länka till exakt samma sida som tidigare, men denna trashpunkslåt bör få en alldeles egen post - lyssna! (naturligtvis rör det sig ännu en gång om italienska Goodbye Boozy Records)".

Useless Eaters "Agoraphopic"

Gorillan säger: "I väntan på Jay Reatards kommande skiva lyssnar jag på Memphis-kollegorna Useless Eaters och deras debutsingel "Agoraphopic" - lyssna! (släpps genom Goodbye Boozy Records)".

Gin en tsubame "Asatsuya"

Gorillan säger: "För stunden har jag svårt att slita mig från Bill Callahans och Anna Järvinens nya skivor, men de har ni förmodligen redan koll på, så i stället tipsar jag om japanska duon Gin en tsubames underbara "Asatsuya" - lyssna!".

Gorillan tillägger: "Vet att jag är sjukt dålig på att följa upp låtar/skivor som jag skriver om, men jag har svårt för att stå still - däremot blickar jag gärna tillbaks ett par år!".


Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Det har inte lidit brist på utgåvor av The Monks "Black Monk Time" från 1966, men en nyutgåva av Light in the Attic är självfallet värt att uppmärksamma (ges ut nästa månad, tillsammans med en samling låtar från 1965-64).

City Center

Gorillan säger: "Jag har endast berört City Center som hastigast i förbifarten, och dessvärre får de nog fortsätta att verka i marginalerna på denna blogg. Min kvot för drömsk lager på lager pop är för tillfället mättad. Hursomhelst kommer de att släppa sin fullängdsdebut på Type i början av sommaren (och jag kanske omvärderar detta inlägg). Mer information hittar du på Ryan Howard och Fred Thomas blogg - läs!".

City Centers MySpace

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Dagen har varit full av jobb och därefter var det spelning med El Perro del Mar, så jag har inte hunnit skriva allt jag önskat - tar igen den nu! Men egentligen tänkte jag nog bara meddela att Bear Quartet planerar att spela in en ny skiva i maj, vilket inte var en dag för tidigt - läs!".

I goda vänners sällskap har man alltid roligt...


Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Föga överraskande är albumaktuella Grizzly Bear bokade till årets Way Out West-festival, vilket jag skrev om för redan tre veckor sedan. Det har även pratats om My Bloody Valentine, och nu är de också klara - bra jobbat! (fler artister på hemsidan)".

Gorillan tillägger: "I kväll ska jag för övrigt se El Perro del Mar framföra sitt nya och bedårande mini-album "Love Is Not Pop" (laddade ner skivan från iTunes i tisdags, och det var värt varenda öre)".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Jag berörde för ett tag sedan Sincerely Yours kryptiska avslöjande om ett nytt släpp med en artist vid namn jj, och från och med i dag går det att lyssna på låtarna "My Life, My Swag" och "My Swag, My Life" på skivbolagets hemsida - dessvärre är inte ljudbilden lika sinnrik som själva lanseringen!".

Garçons "French Boy Part 1"

Gorillan säger: "För maximal njutning, så bör ni omgående höja volymen; detta är nämligen inget annat än Garçons fantastiska och odödliga dansdänga "French Boy" - lyssna! Året är 1979, och du är den hipster som ligger steget före".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Som de allra flesta musikälskare hoppas jag på nyinspelat material med japanska Maher Shalal Hash Baz, men det verkar tyvärr dröja; då är det tur att det kommit en DVD med livematerial från 1987, dvs. fyra år innan första studioalbumet. Musiken är på gränsen till att vara ohälsosamt trevande, men för fans av Tori Kudo ger det endast mersmak. För att ge er ett smakprov, får jag dock vända mig till ett senare årtal - se och lyssna! Men DVD:n "Koshi Kudake Nu Inu" finns att köpa i detta nu".

Gorillan Meddelar




Gorillan låter meddela: "Blev glatt överraskad av skivomslaget, får se om nya skivan "Farm" ger samma effekt (släpps den 23 juni genom Jagjaguwar)".


Indieuniform #13



T-shirt - Acne
Skjorta - Won Hundred
Jacka - Second Hand
Byxor - Filippa K

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Den 15 maj kommer ytterst begåvade lo-fi-esteten Matt Mondaline och hans enmansprojekt Ducktales till Göteborg. Gå in på hans MySpace och upptäck fina "Beach Point Pleasant" - lyssna!".


Passion Pit "The Reeling"



Gorillan säger: "Har endast lyssnat på Passion Pits nya låt "The Reeling" ett 20-tal gånger, men det är ingen ny "Sleepyhead" - lyssna! (fullängdsdebuten "Manners" släpps i maj)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Likt nyheten rörande Victoria Bergsman/Taken By Trees kommande album, mottar jag nyheten om en ny skiva med Pacific! med ro - det är inte så att dessa projekt vänder upp och ner på min värld!

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Nu är det officiellt att Victoria Bergsman ska släppa ett nytt soloalbum, vilket sker i augusti, men på Taken By Trees hemsida skriver hon dock inget om Dan Lissviks medverkan - läs! (den som väntar får se)".

Indiepop x3

Gorillan säger: "Catwalk låg bakom en av förra årets bästa indiepoplåtar genom oemotståndliga "Past Afar", vilket inte är lätt att toppa, men de gör ett försök genom två nya låtar på MySpace - lyssna! Och ni som gillar direkta melodier, samt band som The Pains of Being Pure at Heart, borde ge dem en chans. Ett annat indieband som jag nämnt tidigare är The Tartans, som spelar tillsammans med Jeremy Jay den 2 april på hypade The Smell i Los Angeles - lyssna! Båda dessa band har kopplingar till YAY! Records, vilket även gäller mitt avslutande tips Sea Lions - lyssna! (missa inte underbara "Beautiful Day" på nämnda skivbolags MySpace" - lyssna!). 

Dum Dum Girls "It Only Takes One Nite"

Gorillan säger: "Dum Dum Girls senaste låt "It Only Takes One Nite" är sannolikt det mörkaste hon spelat in - lyssna! Och snart kommer The Bitters nya EP "Wooden Glove" - förhoppningsvis kan jag presentera nytt material inom kort!".

Iblandband kunde inte ha sagt det bättre...



Gorillan säger: "Att slå samman Nordpolen och Honeydrips blev inte lika bra i praktiken, som i teorin - lyssna! Tackar Iblandband för "tipset".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "I början av denna vecka kom Neil Youngs allra senaste lågbudgetvideo "Caugh Up the Bucks", men förutom att producera lågbudgetvideor enligt löpande band-principen, så ska "Archives"-boxen kunna vara i min ägo den 2 juni. Och på Youngs officiella hemsida hittas bl.a. fullständiga låtlistor - läs!".

Gorillan Dissar (Chain of the Gang)

Gorillan säger: "I slutet av föregående månad nämnde jag Ian Svenonius nya projekt Chain of the Gang, och nu finns ett antal låtar från den aktuella fullängdsdebuten "Down with Liberty... Up with Chains!" på gruppens MySpace; tyvärr har den forne Make-Up-sångaren misslyckats totalt med att uppdatera sig själv".

Chain of the Gangs MySpace

Christmas Island "Nineteen" (Lost Version)

Gorillan säger: "Max har tidigare tipsat om Christmas Island, men jag har slagit dövörat till; nu har de publicerat nya "Nineteen" på MySpace - lyssna! (originalversionen kommer att finns med på en Captured Tracks-EP med samma namn)".

Bonnie 'Prince' Billy



Gorillan säger: "Jag måste bara säga att jag min kärlek till Bonnie 'Prince' Billy fått en behövlig injektion genom senaste skivan "Beware". De senaste åren har vi nämligen glidit allt längre isär, men i ärlighetens namn - hans produktivitet gör honom inte till Ryan Adams! Och vem på denna planet kan motstå videon till låten "I Am Goodbye" - se och lyssna!".

Bonnie 'Prince' Billys MySpace

David Crosby vs. Graham Nash



Gorillan säger: "Det borde enligt spelets alla regler - även för frisinnade - vara problematiskt att ha med två kärlekslåtar till samma person, på ett och samma album - förmedlade och skrivna av två olika personer! Projektionen för denna kärlek var folksångerskan Joni Mitchell, och skivan i fråga är "Crosby, Stills & Nash" av Crosby, Stills & Nash. Men vilken av låtarna är starkast, och borde med andra ord ha vunnit flickans eviga kärlek; är det "Guinnevere" av Crosby, eller är det "Lady of the Island" av Nash?! Mitt personliga val hade blivit den förstnämnde (Spotify)".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "I dessa bråda dagar av lo-fi, så kanske världens poptalibaner glömt bort musiker som Lindstrøm och Prins Thomas; hursomhelst ska de ge ut en ny skiva tillsammans, närmare bestämt "Lindstrøm and Prins Thomas' II", vilket går av stapeln den 26 maj. Skivan ges ut av Eskimo Recordings, och på tal om nämnda skivbolag, så ska belgiska Aeroplane spela i Stockholm 8 april, Malmö 9 april och Umeå 11 april (tackar Anfang för denna påminnelse)".

20 Jazz Funk Greats

Gorillan säger: "Tänkte bara slå ett slag för finfina bloggen 20 Jazz Funk Greats, som ligger en bra bit bort från Stereogums och Pitchforks strömlinjeformade innehåll. Och så var de vänliga att påminna mig om Brain Machines underbara låt "Heaven" - lyssna!".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "I går skulle jag egentligen ha sett Antony & the JohnsonsCirkus, men valde att vänta tills spelningen på Way Out West i sommar. Nu förhåller det sig dock så, att albumaktuelle M. Ward ska spela på Debaser den 25 juni, vilket med andra ord betyder att jag får boka en ny Stockholmsresa".

Air France "Maunday Thursday/Lambada"



Gorillan säger: "Svenska artister/band gör det mesta för att förbrylla sin publik dessa dagar, och senast ut är Air France och skivbolaget Sincerely Yours - se och lyssna!" Men det finns mer att hämta på Sincerely Yours hemsida".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Nu har MP3-bloggen Mind on the Run slutligen publicerat Dan Lissviks nya låt "Practice" (spelades in strax före "7Trx + Intermission")".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Jag läser oerhört få bandbloggar med intresse, men Deerhunter/Atlas Sound/Lotus Plaza utgör ett undantag, och tidigare i dag postade Bradford Cox två nya låtar under sitt alias Atlas Sound ("Solo, or 'the Square"'/"Memorial Corridor"). Cox har även utlovat ett nytt soloalbum, och jag hoppas fortfarande att Deerhunter kommer till Sverige".

Problems "Yr New Boyfrind"

Gorillan säger: "Vid det här laget har skarpa musikjournalister lagt märke till att det existerar en lo-fi-scen, där skrammel, minimalism och popinflunser samexisterar; Seattle-bandet Problems kan med lätthet kategoriseras som lo-fi, och deras demo "Yr New Boyfriend" borde generera viss uppmärksamhet - lyssna!".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Två av Göteborgs mest lovande popband är på gång med nytt material, dvs. Days och Portrait Painters (ser särskilt framemot förstnämnda grupps uppföljare till EP:n "Downhill"). Annars är ju även inflyttade Kristofer Åström aktuell med singeln "Twentyseven" - lyssna! Men det är en låt som passerar obemärkt förbi, och detsamma gäller forne bandkollegan Peter Nordmarks nya projekt Bad Hands - lyssna! Och jag väntar fortfarande spänt på Dan Lissviks förmodade släpp på bloggen Mind on the Run (datumet är förskjutet till dagens)".

Prince "If I Was Your Girlfriend"



Gorillan säger: "Mycket av Prince 80-tal har inte åldrats på bästa tänkbara sätt, men en låt som "If I Was Your Girlfriend" är fortfarande psykotiskt och skrämmande vacker (Spotify)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Nu kan alla MP3-bloggare runt om i världen sluta spekulera, för Phoenix nästa singel blir "Girlfriend". Och som de flesta känner till har "Wolfgang Amadeus Phoenix" redan läckt (men släpps först i slutet av maj)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Enligt Dan Lissviks officiella MySpace ska outgivna låten "Practice" ges ut via bloggen Mind on the Run under dagen. Det är väl bara och vänta och se".

The Horrors

Gorillan säger: "Borde egentligen plugga -alternativt sova- men då hade jag inte sprungit på The Horrors nya promotionsvideo för "Sea Within a Sea" - se och lyssna! Kan emellertid inte påstå att jag lyssnat särskilt mycket på deras debutalbum, får se om det blir ändring nu när de snöat in på kraut (uppföljaren "Primary Colours" släpps hursomhelst i början av maj)".

The Horrors MySpace

Jeremy Jay "Gallop"



Gorillan säger: "För er som är flitiga och återkommande läsare av denna blogg, är Los Angeles-födde Jeremy Jay förhoppningsvis ingen ny bekantskap, och ni som bara råkade hamna fel, kan bara tacka och ta emot, för jag kan stolt presentera geniala "Gallop" från Jays kommande album "Slow Dance" - lyssna! En låt som är oemotståndlig i sin naiva charm".


Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Atlanta-sönerna i Black Lips kommer att göra två spelningar i Sverige under sommaren; den första drabbningen går av stapeln i Stockholm den 4 juni, medan Malmö tar emot dem två dagar senare. Jag förmodar att de flesta med någon form av självrespekt, hört ett par av låtarna från bandets senaste album "200 Million Thousand" (och förhoppningsvis kan de locka hit Deerhunter)".

Gorillan tillägger: "I dag premiärspelade förresten Neil Young ytterligare en ny lågbudgetvideo, och denna gång för kommande albumspåret "Cough up the Bucks" - se och lyssna! (nya skivan ser inte ut att bli hans bästa, för att uttrycka det milt)".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Det lutar åt att Deerhunter beger sig till Sverige i sommar, men än så länge är inget officiellt. Den 2 juni spelar de hursomhelst i Helsingfors".

Mathew Sawyer "To Pour Like English Taps"

Gorillan säger: "Jag vet inte om Mathew Sawyer gjort sig av med The Ghosts för gott, eller om han endast gjort ett undantag för de nya låtar som finns på hans MySpace; flertalet har jag dock hört live, förutom lekfulla "To Pour Like English Taps" - lyssna! Men oavsett namnförkortning, rör det sig emellertid ändå om samma typ av aviga folkpop som tidigare".

Helgens besvikelse...



Gorillan säger: "Jag har tidigare påpekat att jag inte väntar mig några stordåd av Patrick Wolfs nya material, och senaste singeln "Vulture" bekräftar mina farhågor - lyssna!".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Bob Dylans kommande album har i dag tillkännagivits ett namn, och det är "Together Through Life" (ute den 28 april). Och i jämförelse med Neil Youngs titel "Fork in the Road", väljer Dylan den konventionella vägen".

* jag är osäker på den svenska releasen

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "De två mest kända psykadelia-banden från Texas, är förmodligen 13th Floor Elevators och Golden Dawn, men musikscenen var givetvis större än två olika grupper, och dit hörde bl.a. enmansprojektet Endle St. Cloud, vars debutskiva "Thank You All Very Much" från 1968 återutges nästa månad (släpptes ursprungligen av klassiska skivbolaget International Artists, som även gav ut ovanstående band). Och det är ett album som borde tilltala alla med ett intresse för karismatiska sångare, gitarrbaserad psykadelia och en känsla för Kinks-melodier".

The Wave Pictures "If You Leave It Alone"



Gorillan säger: "Jag har tidigare berättat om The Wave Pictures kommande fullängdare "If You Leave It Alone", men redan den 23 mars släpps nya singeln med samma namn - lyssna! Singeln lider dock av det som kan vara bandets problem, nämligen att tempot blir alltför lågt; personligen ser jag hellre att de höjer intensiteten, likt suveräna poplåtar som "Leave the Scene Behind" eller "Strange Fruit for David". Och givetvis är det Moshi Moshi som ger ut det nya materialet".

1



Gorillan säger "På 1:a plats över de 100 bästa 70-talslåtarna hittas David Bowies "Heroes", och för mig vore det mer eller mindre otänkbart att placera någon annan artist som nummer ett; sedan jag hörde "Ziggy Stardust" för första gången i tonåren, har nämligen ingen annan sångare eller låtskrivare betytt mer. Nu för tiden kan det emellertid gå ett tag mellan varje Bowie-session, men jag återkommer ändå alltid; angående låtvalet, så kan det naturligtvis ifrågasättas, men det är ändå ett val som symboliserar mycket av det som karakteriserar Bowies musik - androgynitet och utanförskap! Och här har ni videon till 70-talets bästa låt - se och lyssna!".

David Bowies MySpace

Ssion "Bullshit"



Gorillan säger: "Detta är tredje videon som jag publicerar med Ssion; hittills har dock responsen varit sparsam; i vanlig ordning rör det sig om gay-flirtar, och humor som inte är alltför avancerad - se och lyssna! (under den vecka som videon funnits ute, har således vänner av Ssion fått vad de önskat)".


Bandjo

Gorillan säger: "Den värsta nu-disco/cosmic-disco-hetsen har vid det här laget lagt sig, så det är väl ganska naturligt att Stockholms-baserade Force Majeures andra release skiljer sig något från bolagets debut-EP med Nhessingtons/Bandjo, som gavs ut i somras; deras nya tolva med sistnämnda grupp rör sig emellertid i samma kölvatten - se och lyssna! (både a-sidan "Fátima", och b-sidan "Sun Sun" är väl värda att införskaffa)".

Bandjos MySpace

Liquid Vega "100 Degrees"

Gorillan säger: "Inom ett par månader kommer det att vara försommar, men varför inte drömma sig bort med Liquid Vegas "1OO Degress" redan nu - lyssna!"

* korrigering


Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Den 10 juni spelar Ariel Pink och Haunted Graffiti i Göteborg, för att två dagar senare resa vidare till Stockholm".

Gorillan Predikar (låttips)

  The Golden Filter - Solid Gold
En låt som äntligen fått en fin video...
  Crystal Stilts - Love is a Wave
Blir bättre och bättre - lyssna!
  Male Bonding - Years Not Long

Medryckande oväsen - lyssna!
  Old Blood - Trash
Maxat oväsen - lyssna!
  Endle St. Cloud - Come Through
Psykedelisk nugget från 1968...
  Prince & The Revolution - Raspberry Beret
Då var det dags för 80-talet...
  Rye Rye - Bang feat. M.I.A.
Underbar låt - lyssna!
  Mapei - Public Enemy
Ett sound hämtat från M.I.A....



 


Neil Young "Johnny Magic"

Gorillan säger: "Jag förstår om ni är sjukt nyfikna på Neil Youngs nya album "Fork in the Road", och för att lätta på trycket ger jag er videon till "Johnny Magic" - se och lyssna! (som är hämtad från Youngs hemsida)".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "klassiska skivbolaget Rough Trade kommer att ge ut en ny singel med sverigeaktuella Vivian Girls den 30 april; de nya låtarna är "Moped Girls" och "Death" (nu är det bara att invänta det utlovade albumet)".

Gorillan tillägger: "Kan bara förtydliga att sjuan släpps genom For Us Records, som ligger under Rough Trade Shops. Och det är samma singel som jag nämnde i anslutning till "Lake House".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Nu går det återigen att ta del av ett par nya låtar på Mapeis MySpace - lyssna! Detta börjar arta sig till en följetong".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Tristess kan leda till olika felbeslut, och ett sådant var onekligen att köpa senaste numret av NME - tala om bortkastad tid! Läste annars att Anna Järvinen ska ut på en miniturné i slutet av nästa månad, som bl.a. inkluderar en spelning på Nefertiti den 23 april".

Zola Jesus "Sink This Dynasty"

Gorillan säger: "Zola Jesus postade just nya "Sink This Dynasty" från kommande albumdebuten "The Spoils" till sin MySpace - lyssna! Och vad kan gå fel med ett beat hämtat från Suicide".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Sheffield-croonern Richard Hawley ser ut att släppa en ny studioskiva under året, vilket i sådana fall blir uppföljaren till 2007 års omtalade "Lady's Bridge". Återkommer med mer information".

Bob Hund "Tinnitus i hjärtat"



Gorillan säger: "Här har ni Bob Hunds nya singel "Tinnitus i hjärtat" - se och lyssna! En låt som överträffar mina förväntningar med råge, eller så är det jag som är nostalgisk".

Lake Heartbeat "Between Dreams"

Gorillan säger: "Långt innan Lake Heartbeat började breda ut sig i media, nämnde Iblandband Janne Kasks och Kalle Kåks nya projekt; första smakprovet -som var "Mystery"- berörde mig inte nämnvärt, får se om aktuella "Between Dreams" gör någon skillnad - lyssna! (och självfallet är Dan Lissvik med på ett hörn)".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Det har pratats om en kommande Crystal Stilts-sjua, och den 31 mars släpper Slumberland Records nya singeln "Love is a Wave". Låten hör inte till favoriterna, men den är tillräckligt bra för att göra mig på glatt humör".

4-2



Gorillan säger: "På 4:e plats över de 100 bästa 70-talslåtarna hittas Cans "Pinch", som finns med på 1972 års album "Ege Bamyasi" (en klassisk skiva som jag berört vid otaliga tillfällen, och som aldrig upphör att fascinera). På de båda nästföljande platserna återfinns två låtar med tydligt drogtema; på 3:e plats placerade sig nämligen "Pusherman" med soullegenden Curtis Mayfield och därefter hamnade Neil Youngs sköra och nattsvarta "Needle and the Damage Done". Båda behandlar drogmissbruk, men ur skilda synvinklar; i Mayfields version är det naturligtvis langaren som sätts i fokus, medan "Needle and the Damage Done" berör missbrukaren, dvs. nära vännen och Crazy Horse-gitarristen Danny Whitten - se och lyssna!".

Curtis Mayfields MySpace

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "På tal om Mark Mothersbough som jag nämnde i förbifarten för någon vecka sedan, så kan jag meddela att Devo tänker ge ut ett nytt studioalbum inom en överskådlig framtid. Men har egentligen inga förväntningar alls".


Wayne Kramer



Gorillan säger: "Jag studerar litteraturvetenskap, och dessa föreläsningar kryddas lite extra av en kurskamrat som på pricken liknar en ung Wayne Kramer. Det är oemotståndligt att höra honom högläsa dikter såsom Baudalires "L'Albatros" eller valfritt avsnitt ur Zolas "Thérèse Raquin". En mycket fin kille helt enkelt. Och här ger jag er MC5:s makalösa anthem "Kick Out the Jams" - se och lyssna! (tyvärr har jag inget foto på min klasskamrat)".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "För ett tag sedan publicerade jag Pete Dohertys debutvideo till "Last of the English Roses". Och nu kan du själv avgöra huruvida hans solodebut "Grace/Wastelands" har något existensberättigande; det enda du behöver göra är att gå in på MySpace - lyssna!".

Grouper "Rising Height"



Gorillan säger: "Inflytelserika MP3-bloggen Gorilla vs. Bear publicerade alldeles nyss Groupers kommande och strängt limiterade splittsjua "Rising Height", som Harris släpper tillsammans med Nya Zeeländska Pumice.

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Sitter och läser Metro på tåget till Stockholm, och enligt denna pålitliga källa, ska Beirut och Antony and the Johnsons spela på Way Out West".

En modern rockikon...


Woods "Gypsy Hands"



Gorillan säger: "På Woodsists egna MySpace finns nu albumspåret "Gypsy Hands" från Woods kommande album "Songs of Shame"-  lyssna! På Faders hemsida kan du även hitta nya singeln "Sunlit" - lyssna!".

WAVVES "So Bored"



Gorillan säger: "I oktober förra året var mitt WAVVES-beroende som allra störst, sedan dess har det mattats markant - "So Bored" är dock en modern klassiker! Och eftersom jag missade honom på Strand, får jag nöja mig med detta liveklipp - se och lyssna!".

Real Estate "Beach Comber"

Gorillan säger: "Real Estate har alldeles nyligen lagt upp somriga "Beach Comber" på MySpace - lyssna! (en låt som för mig att vilja anordna ett soft beach party)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Den 30 juli spelar Tv on the RadioDebaser i Stockholm, och även om senaste skivan "Dear Science" inte nådde upp till "Return to Cookie Mountain", så borde det kunna bli en minnesvärd spelning. I höst kommer förmodligen även Brooklyn-kollegorna MGMT att följa upp sin hyllade debut "Oracular Spectacular".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "I kväll sänder P3 Pop en special om legendariska skivbolaget Creation, vilket borde intressera anglofila indiepoppare; i dagens GP meddelar dessutom Olle Ljungström att det inte kommer att dröja alltför länge innan han släpper ett nytt album (en positiv nyhet, med tanke på hans nya och hyllade skiva "sju", som inte var ett hastverk direkt)".

Gorillan tillägger: "Den 2 maj beträder förresten Olle Ljungström Lorensbergsteaterns scen i Göteborg (vilket föregår Bonos kommande besök med ca. två månader - men en spelning med U2 känns inte direkt lockande! Lär ju ändå få höra "Pride" från mitt sovrumsfönster)". 

6-5



Gorillan säger: "På 6:e plats över de 100 bästa 70-talslåtarna hittas Iggy and the Stooges "Search and Destroy" - lyssna! Och för att skojs skull kan jag publicera The Hellacopters och Thomas Öbergs tolkning från Hultsfredsfestivalen 2002 - se och lyssna! (då Hultsfred ännu lockade besökare). På 5:e plats återfinns Television, vars debutskiva "Marquee Moon" från 1977 är en av musikhistoriens mest kompletta debuter; mitt låtval kunde med andra ord ha blivit vilket som helst, men jag valde andra spåret "Venus" - lyssna!".

Iggy and the Stooges MySpace


Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Nu finns två låtar från Anna Järvinens andra och utmärkta album "Man var bland Molnen" på sin MySpace, och det är "Låt det dö" och "Boulevarden" - lyssna! Och min första tanke är John Holm".

Fever Ray "When I Grow Up" (Dan Lissvik Remix)



Gorillan säger: "Det har blivit mycket Dan Lissvik den senaste tiden, men att inte tala om hans fina remix av Fever Rays första singel "When I Grow Up" torde vara ett brott mot all bloggetik. Hittas bl.a. på Digfis lista över v. 11. Och det är ett under att man fortfarande kan möta honom på Stigbergstorgets Hemköp, när han tycks vara upptagen med ett tiotal artister samtidigt".


Woven Bones "With You Alone"



Gorillan säger: "Jag är fånigt intresserad av skrammlig lo-fi-punk, och därför kan jag inte motstå ett band som Woven Bones. Den låt som jag lyssnat mest på är "With You Alone" - lyssna! Och det bästa med dessa band, är att det räcker med ett par grymma sjuor (mer behövs inte)".

Camera Obscura "French Navy"



Gorillan säger: "Camera Obscura är som alla vet på gång med nya skivan "My Maudlin Career", som släpps den 20 april, men redan nu är de aktuella med singeln "French Navy" - lyssna!".

Mugshots #6


Ett soundtrack signerat Mark Mothersbaugh...


Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "När den stora Brooklyn-vågen på kort tid svepte över musikvärlden för andra gången under 2006-07, var Yeasayer ett av flera band som genom sin nyfikna ekleticism banade vägen, och med utmärkta skivan "All Hour Cymbals" fick de åtminstone mig på fall; nu är de på gång med album nummer två, och för alla nyfikna går det att följa arbetet på bandbloggen Oddblood - läs!".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "För att att mojofiera bloggen lite extra tänkte jag berätta om årets stora gubbkrock, där både Neil Young och Bob Dylan ger ut skivor vid ungefär samma tidpunkt - och det hela kommer att gå av stapeln under våren! Dylans skiva har ingen titel ännu, medan Youngs temaskiva om elbilar har döpts till "Fork in the Road" (men det var väl ingen nyhet)".

Jarvis Cocker


Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Efter att ha lyssnat på Grizzly Bears nya album "Veckatimest" under ett par intensiva dagar, kan jag med säkerhet konstatera att det är en värdig uppföljare till 2006 års "Yellow House". Och oddsen är inte höga för att detta band bokas till Way Out West".

PJ Harvey/John Parish

Gorillan säger: "Detta inlägg tillägnar jag Mannagrynshanna, som är ett av Finspångs största fan av PJ Harvey, vars kommande album "A Woman a Man Walked By" tillsammans med John Parish, resulterat i första singeln "Black Hearted Love" (ett samarbete som inleddes redan 1996 genom "Dance Hall at Louse Point"). Den nya singeln finns att ladda ner i detta nu, medan skivan släpps i slutet av denna månad".

PJ Harveys MySpace

Mark Sultan "I Am the End"



Gorillan säger: "Kanada-födde Mark Sultan, som främst är känd som BBQ i storartade combon King Khan & the BBQ Show, postade alldeles nyligen en ny låt till sin MySpace, nämligen R&B-balladen "I Am the End" - lyssna! (men det känns emellertid som Sultan har en bit kvar till 2007 års "Sultanic Verses")".

Dum Dum Girls (again)

Gorillan säger: "Gorilla vs. Bear publicerade tidigare i dag två hemmagjorda musikvideor med Dum Dum Girls, bl.a. för "Catholicked", men även för den kommande b-sidan "Blank Girl". Och detta är ett lovande enmansprojekt som jag följt under en längre period, och som alldeles nyligen även nått GP:s musikredaktion".

Dum Dum Girls MySpace

Yeti Magazine



Gorillan säger: "Portland-baserade Yeti Magazine är en väl bevarad hemlighet i Sverige, och det är ett magasin som täcker allt från konst, litteratur och musik; den första upplagan utkom för nio år sedan och bakom den stod Mike McGonigal. Förra året publicerades nummer sex, och nu är det dags för det efterföljande numret; till varje del tillkommer även en cd, där de låtansvariga ofta träffar rätt. Ett av banden som finns med på den nya samlingsskivan är Jacuzzi Boys, som här representeras genom outgivna "Black Sand" - lyssna! (desvärre har jag dock inte sett någon fullständig låtlista över resterande band, och ovanstående omslag tillhör för övrigt nummer sex)".

8-7



Gorillan säger: "På 8:e plats över de 100 bästa 70-talslåtarna hittas Marvin Gayes suveräna "Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)" från 1971 års "Whats Going On" - se och lyssna! Ett album som förändrade och stod för något radikalt annorlunda än det klassiska Motown-soundet. På 7:e plats återfinns Nick Drakes "Things Behind the Sun", och de dagar jag pendlar till jobbet på mornarna, är detta perfekt musik att börja de första timmarna med".

Nick Drakes MySpace

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Mapei har tagit bort sina nya låtar från MySpace, och meddelar i stället att en EP kommer att se dagens ljus den 10 mars".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Nu börjar det äntligen röra på sig i Göteborg, för nu har Way Out West bl.a. gjort klart med Vivian Girls, Jay Reatard, Band of Horses, WilcoThe Big Pink, Jenny WilsonChairlift, Bon Iver, Lily Allen och Fever Ray (har tidigare berättat om Calexico)".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Den New York-baserade tidsskriften Newsweek har fått äran att ge ett litet smakprov från kommande skiva av Sonic Youth, så är den någon som vill höra hur bandets sextonde album "The Eternal" artar sig, är det bara att klicka på ovanstående länk".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Det verkar gå en slags trend inom svensk musikdistribition, för nu säljer Bob Hund sin comeback-singel "Fantastiskt" i ett enda befintligt exemplar (vilket sker i form utav en skivspelare). Och låten finns att köpa på eBay".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Edward Droste från Grizzly Bear beklagade sig tidigare i dag över att nya skivan "Veckatimest" läckt, och han beklagar sig även över den låga kvalitén. Han hade dock räknat med att albumet skulle spridas innan releasen, men inte så här tidigt (allt enligt twitter)".

Ty Segall "SWAG"



Gorillan säger: "Då är vi tillbaks i invanda mönster, vilket känns oerhört tryggt; förra året släppte Ty Segall ett av det gångna årets mest uppmärksammade och omtalade poppunks-skivor i form av en självbetitlad fullängdsdebut (bestående av låtar med ett oemotståndligt King Khan-stomp). Men tidigare i år gav han även ut hyllade sjuan "Skin", och inom kort släpps splittsingeln "SWAG" - lyssna! Likt föregående sjua, saknar jag dock lite av det medryckande sound som gjorde spår som "The Drag", "Oh Mary" och "Pretty Baby You're So Ugly" till omedelbara poppunks hits - men jag hoppas och tror att den växer! (skivan uppe till vänster är albumdebuten)".


Ty Segalls MySpace


Public Enemy "You're Gonna Get Yours"



Gorillan säger: "För att inte trötta ut er med all lo-fi pop och indierock, ger jag er Public Enemys "You're Gonna Get Yours" från 1987 års debutalbum "Yo! Bum Rush the Show" - lyssna!".

Mapei "Deepthroat"

Gorillan säger: "Kan tycka att det varit skrämmande tyst om Mapei sedan "genombrottet" för ett par år sedan, men genom samarbetet med Jenny Wilson och aktuella låten "Deepthroat" börjar det röra på sig - lyssna! (men kan hon införfria förväntningarna?!)".

El Perro del Mars nya skivomslag...


Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Victoria Bergsman/Taken by Trees håller på att spela in en ny skiva, men hade det inte varit för Dan Lissviks inblandning hade jag nog inte lagt någon vikt vid denna nyhet. Det känns emellertid som Studio-duon är med lite varstans, vilket i slutändan tenderar att gå ut över kvalitén (men än så länge har de inte gjort mig besvikna)".

David Bowie "Let Me Sleep Beside You"

Gorillan säger: "En av David Bowies bättre låtar innan 1969 års genombrott med "Space Oddity, är utan tvekan underskattade "Let Me Sleep Beside You", vars video spelades in två år tidigare - se och lyssna! (skönt att rörelseschemat fanns med redan från början)".

10-9



Gorillan säger: "På 10:e plats över de 100 bästa 70-talslåtarna hittas Stevie Wonders "AS" från 1976 års "Songs in the Key of Life". Och med tanke på kommande topp 8 över de 8 bästa duettparen, publicerar jag ett liveframträdande med Diana Ross - se och lyssna! På 9:e plats återfinns The Flying Burrito Brothers "Wild Horses", som är ett ypperligt bevis för att en cover kan överglänsa originalet (se listan över de 8 bästa coverlåtarna)".

The Flying Burrito Brothers MySpace

Svenskbetonad indiepop av ytterligare ett slag...



Fanfarlo - Harold T. Wilkins



The Paper Merchants vs. The Morning Paper



Gorillan säger: "Ovanstående svenska indieband har tagit sin inspiration från brittiskt 80-tal; The Paper Merchants går tillbaks ända tills 1981, medan The Morning Paper vänder sig till 1984. Men är vi i behov av ännu ett "manodepressivt" band med svårartat Joy Division-komplex, eller ett band som sveper in sin musik drömlika shoegaze-element. Och sedan jag inledde arbetet med detta inlägg, har flertalet skribenter svarat jakande; men personligen ser jag inte samma storhet, även om The Paper Merchants nya singel "I Don't Care" ger mersmak - lyssna! (ges för övrigt ut av nystartade skivbolaget Den mänskliga motsvarigheten). Det stora problemet är emellertid att jag börjar fingra på "originalen". The Morning Papers shoegaze ger samma känsla, men en låt som "Always Real" är dock alldeles för vacker för att negligera (videon finns nedan)". Utifrån mitt synsätt blir det dött lopp, medan båda utklassar ett band som brittiska White Lies".

RSS 2.0