91-90



Gorillan säger: "På 91:a plats över de 100 bästa 60-talslåtarna återfinns folkduon Simon & Garfunkels "I Am a Rock" från 1966; det är här två artister som de flesta har en relation till, och nämnda singel är hämtad från det populära albumet "Sound of Silence" - men låten fanns redan inspelad på Paul Simons solodebut "The Paul Simon Song Book" från året innan. Min personliga relation till skivan och låten, är att min farmor spelade den för mig och min bror när vi hälsade på såsom barn; kan fortfarande minnas den harmoniska känsla som infann sig när jag lyssnade på "I Am a Rock". I vuxen ålder är det dock filmen "The Graduate" från 1967 med Dustin Hoffman och Anne Bancroft som tilltalar mig mest - för det är väl ingen som missat Simon & Garfunkels soundtrack?! San Franciscos Jefferson Airplane på följande plats, är förmodligen det band som främst förknippas med begreppet "Summer of Love", och låten "Somebody to Love" kan ses som hippierörelsens lovsång; den blev en storartad framgång, vilket därefter följdes upp med ännu en hit - stilbildande "White Rabbit"! Tillsamman med Janis Joplin blev dessutom sångerskan Grace Slick hippiescenens mest framträdande kvinnliga personlighet; hon var emellertid inte med och bildade Jefferson Airplane, utan inledde sin karriär i The Great Society, som även var först med att spela in "Somebody to Love" (detsamma gäller för övrigt "White Rabbit"). 

Jefferson Airplanes MySpace


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0