Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "I nuläget ser det ut att bli Times New VikingDebaser i Stockholm den 26 mars - ska bli kul!".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "U.S. Girls som är på gång med sitt andra fullängdsalbum "Go Grey" ska spela i Malmö, Göteborg och Stockholm i början av mars - personligen har jag dock tappat lite av intresse för denna fom av lo-fi, men live kan det säkert bli bra".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Nu är det så att jj:s kommande album har läckt, och vad ni vill göra med denna information är upp till er".

Gorillan tillägger: "Jag har hört mycket gott om Hot Chips stundande skiva "One Life Stand" - nu finns albumet hursomhelst på MySpace - lyssna!".

Family Portrait "It Turns"

Gorillan säger: "Family Portrait har publicerat nya "It Turns" på MySpace - lyssna! En låt som växer (hämtad från "Friendship Bracelet 3")".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Memory Tapes har postat ytterligare en remix på sin blogg - hur hinner han med?!".

En introduktion till Magic Kids...

 


Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Har ni lust att ta del av The Knifes omtalade Darwin-opera "Tomorrow, In a Year" i sin helhet, så bör ni bege er till NPR".

Dominant Legs


Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Nu är det klart att bl.a. Girls och Real Estate är bokade inför stundande Way Out West-festival. Och den 23 maj spelar WilcoCirkus i Stockholm".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Har långt framskridna planer på att se omtalade duon Beach House när de besöker Göteborg/Pustervik den 2 mars. Kan hursomhelst passa på att rekommendera nya skivan "Teen Dream" (Spotify)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Det är många som är peppade inför Sambassadeurs kommande skiva, och är ni ett av dessa fans, borde ni givetvis passa på att besöka Debaser/Malmö den 5 mars, Velvet/V-dala/Uppsala den 6 mars, Debaser Slussen/Stockholm den 19 mars eller slutligen Pustervik/Göteborg den 20 mars".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Har inte vågat ge några besked om The Radio Depts. kommande skiva "Clinging to a Scheme", men skriv upp den 21 april".

Jacuzzi Boys


Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Jakob Uddling från musiksidan/bloggen Throw Me Away har gjort mig uppmärksam på nytt material från The Radio Dept. - lyssna!".

The Embassy "C'est la vie, c'est embassy"



The Embassy - C'est la vie, c'est embassy

 


Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Lisa Milberg avslöjar att Concretes kommer att släppa ett nytt album i år, vilket kanske kan vara kul att veta (och så blir det solomaterial)".

Twin Sister

 


Tall Boys "Miami"

Gorillan säger: "Har haft ett gott öga åt lo-fi-bandet Byrds of Paradise under en längre period, och ena halvan av Tall Boys utgörs av just Kenny Brown från nämnda band. Och ovanstående låt får mig att drömma om en varm, molnfri och slapp vårdag i Slottskogen - lyssna! (får tacka Friendship Bracelet för det fina tipset)".

Nytt med Panda Bear...

Gorillan säger: "Via Gorillavsbear.netII kan ni lyssna till en helt ny låt med Panda Bear (heter möjligen "Stay Up"). Och här har ni ytterligare livematerial - se och lyssna!".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Önskar ni förbeställa ett ex. av This Is Heads stundande fullängdsdebut "0001", kan ni göra det via Bengans. Besöker ni nämnda skivaffär vid fem i Göteborg imorgon, finns möjligheten att skymta Joel Alme. Och ni bör självfallet ladda upp med nya skivan "Waiting for the Bells" (Spotify)".

oOoOO "Sedsumting"

Gorillan säger: "Jag upptäckte hemlighetsfulla oOoOO genom Lisa Milberg/Concretes för en tid sedan, och tyckte om vad jag hörde, men kände att de lät allt för likt SALEM. Det känner jag inte med nya "Sedsumting" - lyssna!".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Pålitliga SoundCloud har i dag premiär för Four Tets kommande album "There Is Love in You" (är oväntat laddad inför detta släpp)".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Är kanske inte lika begistrad i Pascal som de mest inbitna, men här har ni deras turnéschema - läs!".

Spectrals


Anita Ward "Ring My Bell"



Gorillan säger: "Har en stund över och vad passar inte bättre än Anita Wards klassiker "Ring My Bell" (Spotify). Men bäst är denna version - lyssna!".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Brooklyn-baserade skivetiketten Woodsist publicerade precis nya låtar med Eat Skull, Moon Duo och The Art MuseumsMySpace - lyssna! (måste bara säga att The Art Museums överraskade positivt)".


Liars "Scarecrows on a Killer Slant"



Gorillan säger: "Liars publicerade nyss "Scarecrows on a Killer Slant" på sin MySpace - lyssna! (från kommande albumet "Sisterworld")".

The Amazing m.m.

Gorillan säger: "Mexican Summer har lagt upp ett nytt spår med The AmazingMySpace - lyssna! I min värld är det dock intressantare att de lagt upp Real Estates "Basement" (men det är en låt som jag nämnt vid ett tidigare tillfälle). En annan låt som jag också berört, är Dum Dum Girls "Hey Sis", som nyligen publicerats på MySpace - lyssna!".

Coasting



Gorillan säger: "Jag har följt Brooklyn-bandet Coasting lite på avstånd, och nu när de ändå lagt upp de nya låtarna "Hots for Teacher" och "Pussy Bow" på MySpace, kan jag lika gärna passa på att skriva ett par rader".

Coastings MySpace

jj


Gorillan säger: "Har känt en viss mätnad när det gäller jj:s uttryckssätt, och den vurm som vuxit fram, känns emellanåt obefogad. Men jag lyssnar dock mer än gärna till de båda nya låtarna "Let Go" och "My Way" som Sincerely Yours bjudit på". Kommer emellertid inte att gå på nålar inför kommande "jj nº 3", som släpps i mars på Secretly Canadian".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Den 14 maj besöker L.A.-baserade High Places Debaser i Stockholm och dagen därefter Debaser i Malmö".

The Girls at Dawn "Back to You"



Gorillan säger: "The Girls at Dawn har publicerat sin kommande och 60-talsdoftande sjua "Back to You" på MySpace - lyssna!".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Uppmärksammade lo-fi-duon Pearl Harbor publicerade helt nyligen två nya låtar på sin MySpace - lyssna!".

Rätt ska vara rätt...

Gorillan säger: "M.I.A:s nya låt heter "Space Odyssey", och inget annat (låten kommer dessutom att finnas med på hennes stundande album, som med största säkerhet släpps i juni)".

Ytterligare ett tragiskt dödsfall...



Gorillan säger: "Teddy Pendergrass är kanske inte välkänd för den stora allmänheten, men för mig var han en omistlig soulröst. Här har ni "When Somebody Loves You Back" - lyssna!".

Jay Reatard är död...



Gorillan säger: "Vet inte hur många gånger jag sett Jay Reatard live, men jag trodde inte att jag gjort det för sista gången".

Dum Dum Girls "Jail La La"



Gorillan säger: "Pitchfork tipsar i dag om den slutgiltiga versionen av Dum Dum Girls sjua "Jail La La". Debutalbumet "I Will Be" släpps den 30 mars, och så vitt jag vet, var det inte många som kände till detta projekt innan mig - storsint att dela med mig!".

Happy Birthday "Girls FM"

Gorillan säger: "Har väntat på att få höra ett första smakprov från King Tuffs/Kyle Thomas nya bandkonstellation Happy Birthday, och nu har Gorilla vs. Bear världspremiär för "Girls FM". En låt som är lo-fi hittig i all sin enkelhet, men inte revolutionerande - precis vad jag förväntat mig!".


Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Den 6 maj spelar Vashti Bunyan i StockholmSödra Teatern, och jag har lyssnat en hel del på hennes mytomspunna album "Just Another Diamond Day" från 1970 och hennes comeback "Lookaftering" från 2005. Men jag vet inte hur hon låter live".

M.I.A. "There's Space For Ol Dat I See"

Gorillan säger: "Stereogum tipsar om vad som verkar vara en alldeles ny M.I.A.-låt. I vilket fall som helst släpps hennes nya album i sommar".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Jag har varit ett relativt stort fan av Owen Pallett/Final Fantasy, men mitt intresse har falnat. Får se om nya skivan "Heartland" återuppväcker mitt intresse - lyssna!".

Gorillan tillägger: "Borde kanske följa med för att se antingen Japandroids eller Fanfarlo, eller så struntar jag i det - hursomhelst låter det riktigt lovande att Okkervil River kompar på Rocky Ericksons kommande skiva".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Nu kan ni passa på att inhandla Sun Araws sjua "Sun Ark" via Not Not Fun Records".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Vill ni höra Joy Orbisons stundande tolva "The Shrew EP", bör ni genast uppsöka Simple Records hemsida".

This is Head m.m.

Gorillan säger: "Nu visar det sig att This is Head kommer att lansera sitt debutalbum via Adrian Recordings senare i vår - kan nog bli något att se fram emot! Och på tal om nämnda skivbolag, så är Bear Quartet på gång igen - läs! (och så ytterligare material med Alkbergs soloprojekt). Och så har Summer Camp publicerat nya "Was it Worth It?" på MySpace - lyssna!".

Gorillan tillägger: "Summer Camps "Was it Worth It?" går även att ladda ner via Transparent".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Oneohtrix Point Never har fått en hel del uppmärksamhet det sista, så det kan kanske vara på sin plats att besöka Stockholm den 20 mars".

Pure Ecstasy "Easy"



Pure Ecstasy - Easy


Livematerial med Woods...

Gorillan säger: "Har ni den goda smaken att besöka denna blogg, kan ni bl.a. hitta "nytt" material med Woods - lyssna! (inspelat i september förra året)".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Den 9 april gör Kieran Hebden, dvs. Four Tet en exklusiv spelning på Debaser/Malmö. Men det känns bökigt att behöva ta sig ända till Skåne - får se om jag lämnar trygga Västsverige".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Sitter och förundras över Chris Bells magiska skiva "I Am the Cosmos", samtidigt som jag lyssnar på Big Star-boxen "Keep an Eye on the Sky" (Spotify)".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Nu visar det sig att syskonduon Pearl Harbor även ska ge ut en sjua på fina skivetiketten Big Love".

Ett fantastiskt skivomslag...


Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Enligt tillförlitliga källor är The Knife äntligen på gång med nytt material, men frågan är i vilket sammanhang det rör sig om. Läs mer - här!".

 

Gorillan tillägger: "Som jag hade på känn, rör det sig om att The Knife ger ut sin Darwin-opera i skivformat. Och på tal om nytt, så kan ni spana in Love is Alls nya spår "Kungen" - lyssna! (ett spår som kanske inte känns hundra i alla lägen)".


Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Frankie Rose meddelar i dag att "bandets" debutalbum kommer att ges ut inom kort".

Little Wings



Gorillan säger: "Under en tid lyssnade jag väldigt mycket på Kyle Field, aka. Little Wings, men under en längre period har jag inte varit intresserad alls, vilket ledde till att jag ignorerade Fields nya material för Daytrotter. Men nu ska jag ge honom en chans".

Little Wings MySpace

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "Nu kan ni inhandla Veronica Falls "Found Love In a Graveyard"/"Starry Eyes" via Captured Tracks".

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "This is Head meddelar via sin blogg att de inom kort är färdiga med sitt debutalbum".

Nyårskonsert med Atlas Sound...

Gorillan säger: "På Bradford Cox blogg deerhunter/atlas sound/lotus plaza/old king cole younger/ghetto cross kan ni ladda ner Atlas Sounds nyårskonsert".

90-89



Gorillan säger: "På 90:e plats över de 100 bästa 80-talslåtarna hittas Felts singel "My Face Is on Fire" från 1982 (ett spår som även återfinns på Cherry Reds klassiska samlingsskiva "Pillows & Prayers"). Och ni som följt sångaren/låtskrivaren Lawrence Hayward från starten, vet att han är en stor textförfattare, som inte alltid fått den uppmärksamhet som förtjänats. Men olika sociala problem har givetvis varit en starkt bidragande orsak. På 89:e plats hamnade Daniel Johnstons "Walking the Cow" (Spotify). Ord är överflödiga".

Felts MySpace

Gorillan Meddelar

Gorillan låter meddela: "Joy Orbison har lagt upp en titellös låt på sin MySpace - lyssna! (ännu har han inte gjort mig besviken)".

Gorillan Meddelar



Gorillan låter meddela: "L.A.-baserade Pearl Harbor har utannonserat ytterligare släpp på PPM och Art Fag Records (sjua resp. tolva)".

Family Portrait "Killer Statements"

Gorillan säger: "Family Portraits "Killer Statements" är endast en av många orsaker till att leta reda på Underwater Peoples nya samling "UP Winter Review". På sin MySpace verkar de dock ha publicerat en sololåt signerad Jay Brody - lyssna! (men jag kan ha missuppfattat)".

Bloggtips!

Gorillan säger: "Jag har berört Malmö-baserade This is Head ett antal gånger, och för att ni ska slippa få all viktig information genom mig, så kan ni själva följa deras blogg - läs!".

RSS 2.0