Gorillan Hissar (Svarte Greiner)



Gorillan säger: "För att skingra tankarna från all 80-talspop för en kort stund, tänkte jag tipsa om norrmannen Erik K. Skodvin, som under det talande namnet Svarte Greiner gör minimalistisk och ödesmättad instrumentalmusik; för tillfället är han dubbelt aktuell med både fullängdsalbumet "Kappe", samt tolvan "Man Bird Dress". Det är svårt att sätta fingret på hans storhet, men det är mer eller mindre omöjligt att inte hänföras av den starkt apokalyptiska stämning som frammanas genom hans musik; ett typexempel är "Man" från "Man Bird Dress", som ger en känsla av att se en svartkornig, japansk 50-talsfilm - lyssna! För att finna något liknande i Sverige, bör ni vända era blickar mot Smycken, vars självbetitlade album bl.a. består av krautdoftande "Waterworld", som likt "Man" hämtat inspiration från asien - lyssna!".

Svarte Greiners MySpace

Kommentarer
Postat av: max

hmm, intressanta tips båda två. smycken-låten var utmärkt!

2009-02-04 @ 21:29:40
URL: http://lystringdegalna.blogg.se/
Postat av: Gorillan

Jo, Smycken är en relativt ny bekantskap för mig också. Får för övrigt tacka för rättelsen - ska du se Wavves?

2009-02-04 @ 23:12:03
Postat av: max

njaee, jag tror inte det. jag har insett att jag inte tycker om wavves särskilt mycket. då ser jag nog hellre crystal stilts. men jag måste ändå snåla på kontanterna nu i vår, så det blir nog knappt några konserter alls, förutom blank dogs i juni. om nu inte vivian girls eller times new viking kommer hit. då måste man ju bara gå.

2009-02-05 @ 16:46:51
URL: http://lystringdegalna.blogg.se/
Postat av: Gorillan

Gillar fortfarande de första spåren skarpt, men visst kan det kännas som om det stannar där. Fast det verkar ju förresten inte vara det nya albumet som läckt ut, bara gamla inspelningar för De Stijl (Fat Possum ska ju ge ut den andra skivan om jag förstått det hela rätt).

2009-02-05 @ 19:50:20
Postat av: max

jaha, så den länken jag skickade dig, det var inte riktiga LPn?

2009-02-05 @ 19:53:18
URL: http://http://lystringdegalna.blogg.se/
Postat av: Gorillan

Det verkar inte bättre. Får se vad framtiden har att utvisa...

2009-02-05 @ 21:31:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0