14-13



Gorillan säger: "På 14:e plats över de 100 bästa 70-talslåtarna hittas Gram Parsons "She" från 1973 års solodebut "G.P." - lyssna! (samma år som Emmylou Harris och Parsons sjöng in denna fina version av "Sin City" - se och lyssna!). Och det är väl ingen som missat att Parsons var en del av The Byrds omvandling till countryrock-band, vilket resulterade i 1968 års utmärkta "Sweetheart of the Rodeo". På 13:e plats återfinns Suicide, vars båda första album tillhör några av mina absoluta favoriter, och att välja låt var inte lätt, men tillslut bestämde jag mig för "Ghost Rider" från 1977 års debut - lyssna!".

Suicides MySpace


Kommentarer
Postat av: max

gram parsons har jag lyssnat alldeles för lite på. det samma gäller byrds.



suicide har jag därmemot lyssnat mycket på. jag älskar det första albumet, helt makalöst och unikt. perfekt atmosfär. "rocket usa" eller "frankie teardrop" hade varit lika utmärkta val. dock faller det andra albumet inte mig i smaken, i alla fall inte i lika hög grad som debuten.

2009-02-22 @ 21:05:43
URL: http://lystringdegalna.blogg.se/
Postat av: Gorillan

Tyckte länge samma sak, men nu är båda albumen lika oumbärliga. En låt som "Dream Baby Dream" är inget annat än ett mästerverk.

2009-02-22 @ 21:16:14
Postat av: max

får väl ge den en chans någon gång, då :)



själv har jag på sistone lyssnat väldigt mycket på Laura Nyro; har du hört henne? fantastisk singer-songwriter som skrev fantastiska låtar, med snygga harmonier och tusentals tempobyten i varje låt...

2009-02-22 @ 22:46:09
URL: http://lystringdegalna.blogg.se/
Postat av: martin janzon

Dream Baby Dream är förmodligen Suicides bästa låt.

2009-02-22 @ 23:13:45
URL: http://dunkadunka.blogspot.com
Postat av: Gorillan

Lär av Janzon...

2009-02-22 @ 23:21:09
Postat av: max

jag har svårt att tro att något skulle kunna slå skräcken, rädslan, paranoian och den makalösa berättelsen i "frankie teardrop" - en av de största litterära verken inom amerikansk musik. eller "ghost rider" för den delen.

2009-02-22 @ 23:29:39
URL: http://lystringdegalna.blogg.se/
Postat av: Gorillan

Ur min synvinkel rör det sig om två skilda mästerverk...

2009-02-23 @ 00:12:18
Postat av: TP

Här kommer soundtracket till din värsta mardröm. Vega å Rev bjuder på musikalisk skräckkabinett.

Första plattan var och är fortfarande fullständigt unik. Min favorit från plattan är uppåttjacket!? "Cheree".

Att Bossen kör "Dream baby dream" live, och dessutom ganska bra, måste betyda nåt.

2009-02-23 @ 23:37:46
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Gorillan

Har aldrig hört Springsteen göra "Dream Baby Dream", men jag håller däremot "Nebraska" högt på grund av Suicides inflytande.

2009-02-23 @ 23:53:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0