Intervju - del. 2

G: Hade du velat se fler presningar av varje utgåva, eller är det ett strategiskt val att vara otillgänglig/obskyr?
J: De tidiga volymerna av FY går för dyra pengar på ebay, framför allt vol. 1, så visst skulle man kunna pressa upp ett antal till, och detta har varit på tapeten - vi får se.

G: Hur ser du på problematiken med rättigheter? Stöd av artister osv. Har du stött på några hinder? Det finns även de som klagat på ljudkvalitén.
J: Har kommit i kontakt med en hel del artister i efterhand och samtliga har varit hedrade att få vara med på FY, även fått outgivna låtar av vissa. Vad gäller ljudkvalitén, så måste man komma ihåg att framför allt singlar som presasdes i USA under 60-talet, var av låg kvalité - även en singel i nyskick kan spela med knaster. Allt jag kan säga är att jag gör så gott jag kan och har en mycket bra snubbe som mastrar låtarna.

G: Du gör som sagt det mesta själv. Gäller det även skivkonvoluten? Ofta klassiska psykedeliska motiv.
J: De tre första volymerna gjrde jag själv. Vol. 4-9 gjordes av en kompis i Kanada, Gaven Dianda, och de tre nya görs av en engelsman, Andy Morten.

G: Känner du någonsin att ditt musikintresse tagit för mycket tid, att själva sökandet varit en belastning?
J: Nej, det har varit och är oerhört berikande.

G: Kommer de nya utgåvorna att skilja sig från föregångarna? Berätta gärna om urvalsprocessen och tillkomsten. Det var även ett tag sedan senaste utgåvan.
J: Det är i princip samma tillvägagångssätt, dvs. jag har en packe singlar som jag går igenom noga och de säkra korten hamnar i en särskild hög, sedan tillkommer de andra låtarna automatiskt - det är en ganska magiskt känsla faktiskt.

G: Vad har du för målsättning med de nya samlingarna?
J: Att sprida lite glädje till min fanbase och att nya lyssnare kommer till, vet att många tjejer gillar FY-soundet.

G: Avslutningsvis. Du har fått mycket beröm för ditt arbete, inte minst utomlands Hur upplever du mottagandet och responsen?
J: Det är jäkligt kul att ha gjort att så många fått upp ögonen för den musikstil som jag älskar. Labour of Love for sure.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0