12-11



Gorillan säger: "På 12:e plats över de 100 bästa 70-talslåtarna hittas Brian Eno, som var en av de allra första artister som jag laddade ner någon gång i slutet av 90-talet; om jag inte minns fel, så var det "Baby's on Fire" - lyssna! Men mitt val föll på "Third Uncle" - lyssna! Båda låtarna släpptes under samma år, dvs. 1974, och redan här blir det uppenbart att Enos musikaliska och innovativa förmåga var något utöver det vanliga. På 11:e plats återfinns krautbandet Amon Düül II, vars "Sandoz in the Rain" tillhör den delen av krautrocken som tagnerar brittiska folkmusik".

Brian Enos MySpace

Kommentarer
Postat av: Niklas

Bra val! "Third Uncle" är verkligen fantastisk. Så hetsig och energisk. En av få låtar jag någonsin kännt mig manad att spela luftgitarr till.

2009-02-25 @ 23:31:51
URL: http://sandinniklaseyes.blogspot.com
Postat av: Gorillan

Jo, jag älskar drivet. Men han har gjort så många bra låtar.

2009-02-25 @ 23:40:28
Postat av: Josefin

gotta love Brian Eno. tänk om jag hade varit ung på 70-talet. åh, så lycklig jag hade varit.

2009-02-26 @ 17:15:19
URL: http://thedrowners.blogg.se/
Postat av: Gorillan

Men då hade du varit bitter och inte uppskattat dagens musik...

2009-02-26 @ 17:37:44
Postat av: oskar.

Here Come the Warm Jets är magnifik! Hade (av högst oklara anledningar) fått för mig att Enos "vocal albums" inte skulle vara mycket att hänga i julgranen men ack så fel man kan ha. Får kanske ta tag i Taking Tiger Mountain nu också. Third Uncle är onekligen älskvärd.

2009-02-27 @ 09:19:13
URL: http://bunnyrabbits.blogspot.com
Postat av: Gorillan

Skönt att du börjat komma på andra tankar :)

2009-02-27 @ 16:29:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0