Gorillan Predikar (de 100 bästa 70-talslåtarna)

100 THE MONOCHROME SET - HE'S FRANK (SLIGHT RETURN)
  99 SIOUXSIE AND THE BANSHEES - HONG KONG GARDEN 
  98 BIG STAR - THIRTEEN   
  97 THE BEACH BOYS - FEEL FLOWS 
  96 DAVID CROSBY - LAUGHING 
  95 TELEVISION PERSONALITIES - PART TIME PUNKS 
  94 THE ROLLING STONES - BROWN SUGAR 
  93 RICHARD HELL AND THE VOIDOIDS - LOVE COMES IN SPURTS
  92 VIC GODARD AND SUBWAY SECT - DON'T SPLIT IT
  91 KATE BUSH - WUTHERING HEIGHTS 
  90 CHRIS BELL - I AM THE COSMOS    
  89 KLEENEX - AIN'T YOU
  88 PATTI SMITH - GLORIA   
  87 JOHN LENNON - GOD
  86 CROSBY, STILLS, NASH AND YOUNG - HELPLESS
  85 BURNING SPEAR - MARCUS GARVEY
  84 ELVIS COSTELLO - WATCHING THE DETECTIVES
  83 JAMES CHANCE AND THE CONTORTIONS - CONTORT YOURSELF
  82 VASHTI BUNYAN - JUST ANOTHER DIAMOND DAY 
  81 MOTT THE HOPPLE - ALL THE YOUNG DUDES
  80 PAUL SIMON - ME AND JULIO DOWN BY THE SCHOOLYARD  
  79 EMMYLOU HARRIS - BOULDER TO BIRMINGHAM
  78 TOM WAITS - MARTHA 
  77 TIM BUCKLEY - STAR SAILOR 
  76 DEAD BOYS - SONIC REDUCER
  75 THE SLITS - TYPICAL GIRLS 
  74 JONI MITCHELL - RIVER   
  73 LED ZEPPELIN - BRON-Y-UAR STOMP
  72 GEORGE HARRISON - MY SWEET LORD
  71 THE RAMONES - BLITZKRIEG BOP  
  70 HORACE ANDY - SKYLARKING 
  69 THE CONGOS - CONGOMAN 
  68 THE KINKS - THIS TIME TOMORROW
  67 GENE CLARK - SOME MISUNDERSTANDING  
  66 JOHNNY THUNDERS & THE HEARTBREAKERS - CHINESE ROCKS
  65 WIRE - DOT DASH 
  64 MARS - 3E  
  63 JOHN CALE - SUDDEN DEATH 
  62 THE HEPTONES - SEA OF LOVE 
  61 FAUST - KRAUTROCK 
  60 SWELL MAPS - LET'S BUILD A CAR 
  59 CHICK - LE FREAK 
  58 JOHN HOLM - ETT ENSKILT RUM PÅ SABBATSBERG   
  57 PINK FLOYD - SHINE ON YOU CRAZY DIAMOND (1-5)
  56 KLAUS SCHULZE - FLOATING
  55 VAN MORRISON - INTO THE MYSTIC 
  54 THE GERMS - CIRCLE ONE  
  53 LEONARD COHEN - FAMOUS BLUE RAINCOAT
  52 DEVO - PRAYING HANDS 
  51 THE SAINTS - KNOW YOUR PRODUCT 
  50 THE UNDERTONES - TEENAGE KICKS 
  49 ASH RA TEMPEL - SUCH AND LIEBE 
  48 SYD BARRETT - DARK GLOBE 
  47 BLACK SABBATH - PARANOID 
  46 CRAMPS - HUMAN FLY 
  45 THE VELVET UNDERGROUND - SWEET JANE
  44 NEW YORK DOLLS - JET BOY  
  43 THE FALL - IT'S THE NEW THING
  42 THE CLASH - WHITE RIOT
  41 TOWNES VAN ZANDT - RAKE  
  40 BUZZCOCKS - EVER FALLEN IN LOVE?
  39 JAMES BROWN - GET UP (I FEEL LIKE) A SEX MACHINE 
  38 ROCKY ERICKSON & THE ALIENS - MINE MINE MIND 
  37 NEU! - HERO  
  36 IGGY POP - LUST FOR LIFE 
  35 LEE "SCRATCH" PERRY - CITY TOO HOT
  34 CLUSTER - ROTE RIKI 
  33 BETTY DAVIS - IF I'M IN LUCK I MIGHT GET PICKED UP
  32 IRMA THOMAS - COMING FROM BEHIND/WISH SOMEONE WOULD CARE
  31 SLY AND THE FAMILY STONE - FAMILY AFFAIR
  30 HARMONIA - SEHR KOSMICH 
  29 LOU REED - PERFECT DAY 
  28 MILLIE JACKSON - ALL THE WAY LOVER
  27 TALKING HEADS - THE BIG COUNTRY
  26 T-REX - COSMIC DANCER
  25 BOB DYLAN - IDIOT WIND 
  24 GANG OF FOUR - AT HOME HE'S A TOURIST 
  23 KRAFTWERK - TRANS-EUROPE EXPRESS
  22 JOY DIVISION - TRANSMISSION
  21 ROXY MUSIC - THE BOGUS MAN
  20 PERE UBU - THE MODERN DANCE
  19 JUDEE SILL - THE DONOR   
  18 DENNIS WILSON - RIVER SONG
  17 THE MODERN LOVERS - HOSPITAL 
  16 AL GREEN - HERE I AM (COME AND TAKE ME)
  15 ROBERT WYATT - SEA SONG
  14 GRAM PARSONS - SHE 
  13 SUICIDE - GHOST RIDER
  12 BRIAN ENO - THIRD UNCLE 
  11 AMON DÜÜL II - SANDOZ IN THE RAIN
  10 STEVIE WONDER - AS
    9 THE FLYING BURRITO BROTHERS - WILD HORSES 
    8 MARVIN GAYE - INNER CITY BLUES (MAKE ME WANNA HOLLER)
    7 NICK DRAKE - THINGS BEHIND THE SUN 
    6 IGGY AND THE STOOGES - SEARCH AND DESTROY
    5 TELEVISION - VENUS    
    4 CAN - PINCH
    3 CURTIS MAYFIELD - PUSHERMAN
    2 NEIL YOUNG - NEEDLE AND THE DAMAGE DONE
    1 DAVID BOWIE - "HEROES"
   


Kommentarer
Postat av: TP

Än en gång måste jag framhäva min beundran över att man överhuvudtaget kan sätta en sån här lista på pränt. Jag har försökt ett otal hundra gånger men alltid stupat innnan jag knappt har börjat. Hur jämför man låtar? Vilka faktorer ska man väga in? Det som känns helrätt ena dagen går helbort nästa!

Men missförstå mig inte, jag älskar listor å det här

är en enastående bra lista, Gorillan!

Jag som har följt din blogg ett tag känner att låtvalen är helt naturliga.

Lite new wave, lite reggae, lite country, lite soul, lite singer-songwriter + en del stora artister och grupper. Men framför allt mycket Kraut.

Många av valen är mina öron redan bekanta med men dom som jag inte riktigt säkert har hört ska jag genast jaga rätt på.

Grymt sa grisen!

2008-09-21 @ 18:27:25
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Gorillan

Tack för kommentaren :) För det första gäller det att inte fundera för mycket, även om det är svårt att låta bli. Och jag håller med om att favoriter varierar, men de låtar jag valt har ändå följt med under lång tid.



Hoppas att du gillar några av de obekanta låtarna...

2008-09-21 @ 22:20:28
Postat av: martin janzon

Spinners?



Annars är det förstås kul med lista, nörd som man är. Bra bra. Vissa låtval med en artist känns naturliga och bra medan andra är rätt märkliga. Bogus Man? WTF? Annars en hel del punk jag inte tagit mig tid att lyssna på, de viktiga stora artisterna är med, för lite disco, kul med Paranoid och Congos.



Listan är ju personlig - som sig bör - och därför är det bara naturligt att man inte är helt överens.



(Annars såg jag några skönhetsfel a.k.a. stavfel som du kan åtgärda så jag slipper störa mig på dem när jag kommer tilbaka till listan för att få tips i framtiden. Kolla upp vad du skrivit på: Swell Maps, Stevie Wonder, Thirteen, Brown Sugar. Lätt hänt sånt där.)

2008-09-22 @ 15:48:47
URL: http://dunkadunka.blogspot.com
Postat av: Kowalski

Väldigt bra lista! Som jag skrivit innan sitter jag och knåpar ihop mina 60 0ch 70-tals listor, och många låtar har jag med på min lista, och vissa har jag inte ens hört. Emmylou Harris och Horace Andy hade jag fan helt glömt bort. Men min etta är inte ens med på din lista (inte på Martin Janzons heller för den delen)... Ser fram emot fortsättningen.

2008-09-22 @ 16:21:34
URL: http://toptensomething.blogg.se/
Postat av: Kowalski

Förresten... Ingen Bob Marley?? Det gäller dej också Janzon! =)

2008-09-22 @ 16:24:23
Postat av: Gorillan

Har som synes inte haft tid att korrukturläsa eller kolla upp fakta den senaste tiden, så det är tur att ni påpekar fel och brister - tackar främst Johansson, TP och Janzon! Fortsätt så...



Vid sidan om "In every Dream Home a Heartache" är "The Bogus Man" för tillfället Roxy Musics bästa låt, även om den inte är lika lättillgänglig eller hittig som "Do the Strand" eller "Editions of You". Men varför ifrågasätta en låt om The Bogus Man?! (speciellt med Eno i högform).



Spinners!



Att välja mellan Marley och Bowie vore enkelt, men det betyder inte att den förre är ointressant. Ska bli spännande att läsa din lista Kowalski...

2008-09-22 @ 20:25:59
Postat av: Bobby B

En lista för finsmakare :) Bra blandning.

2008-09-22 @ 21:29:25
Postat av: Gorillan

Tack!

2008-09-22 @ 21:43:50
Postat av: Gonzo

Intressant lista, mycket bra, en del lite förvånande,men så skall det vara. Lustigt val av Zeppelins bästa låt :)

2008-09-22 @ 22:25:50
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: /C.

Imponerande lista! Om utrymmet hade räckt hade kommentaren blivit riktigt lång då det finns mycket för mina öron där så jag får återkomma när platserna betas av. Nu nöjer jag mig med att konstatera att Neil är på 2:a OCH 86:e plats :) Dessutom med lite välvilja även på 96:e då han medverkar på Crosby-albumet, dock inte på just spåret Laughing, men man ska inte hänga upp sig på småsaker...

2008-09-22 @ 23:11:54
URL: http://natzen.blogspot.com
Postat av: Anders

Finfin lista, G! Kul att se så många egna favoriter (Waits "Martha" borde dock hamnat högre, topp10 typ). Ett tjugotal av låtarna har även figurerat på min blogg, och en så god smak skall du naturligtvis ha credd för;-) Nu måste jag kolla upp det här med kraut. Är sopren på området. Har undvikit genren, mest pga att kraut är ett så fult ord. Skitfult till och med.

2008-09-23 @ 00:07:17
URL: http://kindofblue.blogg.se/
Postat av: Gorillan

Återkommer med en längre kommentar senare, men för att ge Gonzo ett svar, så handlar vissa val mer om personliga kopplingar - det är ändå detta som borde vara avgörande vid en lista som ovanstående! De flesta hade förmodligen valt "Stairway to Heaven" eller "Immigrant Song", men jag blir gladare av "Bron-Y-Uar Stomp".

2008-09-23 @ 09:52:41
Postat av: D

God smak! Topp 10 är idel favoriter! Men för lite soul.

2008-09-23 @ 12:24:23
Postat av: Gonzo

För mig handlar det i stort sett alltid om personliga kopplingar...Jag hade nog inte valt någon av de andra två förslagen, det jag menade var bara att Zeppelin är enligt mitt tycke ett av de svåraste banden att välja ut EN låt av. Musiksmak är ju synnerligen subjektiv.Och låten du valde med Zep e en kanonlåt!

2008-09-23 @ 18:20:38
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Gorillan

Förstår va du menar. Det finns flera band/artister, där urvalet är alltför stort, vilket förmodligen kan leda till udda val i vissas ögon.



Angående soul, så får D spana in min lista över de 100 bästa soullåtarna. Och Anders får nog ta sig en ordentlig funderare - kraut är ett av de vackraste orden inom den populärmusikaliska vetenskapen! C. bevisar sin smak genom att kommentera Neil Young, vilket inte kom som en överraskning :) Vilken låt hade du valt själv?!

2008-09-23 @ 20:25:56
Postat av: /C.

Oj, vilken fråga! Det finns så många, så många... Men ska jag avkrävas ett svar så skulle det ha blivit Ambulance Blues från On the Beach 1974 - ett spår jag alltid har varit märkligt dragen till :)

2008-09-23 @ 23:33:50
URL: http://natzen.blogspot.com
Postat av: Gorillan

Mycket bra låt från en riktigt bra platta :)

2008-09-24 @ 00:02:50
Postat av: martin janzon

On the Beach är med all sannolikhet ett av Neils tre bästa album, och det är inte ens ett skämt. Rakt igenom classy.



kowalski: Marley? Nigga please... Annars måste jag säga att jag misstänker vilken låt du pratar om som din etta, vill minnas att du skrivit något om det för år o dar sen i min blogg faktiskt. Men det visar sig!

2008-09-24 @ 02:09:30
URL: http://dunkadunka.blogspot.com
Postat av: Anders

Martin: Jag blir nyfiken på ditt "Marley? Nigga please". Utveckla! Tycker du Marley stinker? Eller vad?

2008-09-25 @ 01:09:12
Postat av: Kowalski

Jagu undrar också. Survival är ju en helt fantastisk platta, en av mina topp fem favoriter någonsin.

2008-09-25 @ 17:20:59
URL: http://toptensomething.blogg.se/
Postat av: Bob Ezrin

Bra initiativ och bra lista. Några comments:



# 1 Heroes, håller helt med

Bowie, Pink Floyd, Iggy - absolut rätt låtar

Clash, Roxy, TRex - har gjort massor av bättre

Wires låt borde vara "Outdoor miner"

* Saknar följande: Supertramp "School", The Who "The Real me", 10cc "Wall St Shuffle", Queen "Bohemian Rhapsody", Eddie&Hotrods "Do anything you wanna do", Mott "All the young dudes", något med Pistols, något med ELO, något med tidiga Genesis och tidiga McCartney.



Annars bra! :-)

2009-01-01 @ 13:31:27
Postat av: martin janzon

Jag vill inte verka som någon som inte svarar på frågor och svarar därför Anders nu, en miljon år senare: Jag tycker inte Marley stinker. Men jag tycker inte heller att han tillhör toppskiktet ens inom reggaemusik. Jag vet inte, är det månde Scratch Perry som saknas? Tycker inte Marleys musik är särskilt.. organisk. Finns förstås en del bra låtar dock, men det är väl givet.

2009-02-23 @ 15:19:34
URL: http://dunkadunka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0