96-95

Gorillan säger: "På 96:e plats över de 100 bästa 70-talslåtarna återfinns den forne Byrds-medlemmen David Crosby, som lämnade bandet mitt under "The Monterey Pop Festival" 1967, vilket berodde på gruppens ovilja att ta ge ut delar av hans material. Tillskillnad från exempelvis Roger McGuinn, var nämligen Crosby mer intresserad av psykedelia och en mer ostrukturerad ljudbild; detta märks tydligt på hans egna Byrds-låtar, men framför allt på hans hyllade solodebut "If I Could Only Remeber My Name" från 1971, där vackra "Laughing" utgör det bästa exemplet - lyssna! På 95:e plats hittas Television Personalities "Part Time Punks" från EP:n "Where's Bill Grundy Now?", som blev en mindre 1978, och ges liknande status som The Buzzcocks debut-EP "Spiral Scratch" - lyssna! (båda symboliserar independent-erans startpunkt)".

Television Personalities MySpace

Kommentarer
Postat av: /C.

Jag har alltid varit väldigt svag för Laughing. Det är något med att den alltid tycks glida undan så fort man tror sig ha fått grepp om låten som gör att jag inte får nog. Trots detta måste det ha varit ett svårt val för det finns ju en hel drös spår på albumet som kvalar in på en lista! Är annars själv snart framme vid 1971...så i en inte alltför avlägsen framtid lär det bli mer av Crosby :)

2008-10-02 @ 21:25:54
URL: http://natzen.blogspot.com
Postat av: Gorillan

Kan egentligen inte påstå att valet var särskilt svårt, eftersom "Laughing" har det lilla extra.

2008-10-02 @ 21:44:05
Postat av: Björn Hansson

Riktigt skön blog du ligger inne med.



Och som av en slump (?) så har jag typ igår skrivit ett inlägg om Byrds på Monterey på min blog (och en del om Crosby, innan också). Titta gärna förbi min blog om du har lust.



/Björn

Postat av: Gorillan

Tackar! Ska genast ta en titt på din blogg :)

2008-10-03 @ 18:44:01
Postat av: Carl

Gött! Jag som just har beställt skivan. Har länge känt att den saknats i samlingen.

2008-10-05 @ 18:07:26
URL: http://bandetskuggan.wordpress.com
Postat av: Gorillan

Ett mycket bra initiativ :)

2008-10-05 @ 21:59:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0