66-65

Gorillan säger: "På 66:e plats över de 100 bästa 70-talslåtarna hittas Johnny Thunders & the Heartbreakers "Chinese Rocks", som skrevs av Dee Dee Ramone och Richard Hell. Men låten är i första hand skriven av Dee Dee, som hävdar att texten utgör ett angrepp gentemot Hell som såg sig själv som en bättre låtskrivare än Lou Reed (han skulle nämligen överträffa Velvet Undergrounds "Heroin"). Det sägs dessutom att låten handlar om Jerry Nolan från New York Dolls, sedermera The Heartbreakers, som hade stort behov av "Chinese Rocks", dvs. Heroin. Låten har spelats in av Ramones, men originalet står Johnny Thunders & the Heartbreakers för - se och lyssna! På 65:e plats återfinns brittiska Wire, vars tredje singel "Dot Dash" från 1978 hamnat på denna lista, och detta är en av deras mer raka postpunklåtar - lyssna!".

Wires MySpace

Kommentarer
Postat av: TP

"Chinese Rocks" är helt ok men mitt Thunders-anthem är "Born to loose". Hell var förövrigt först med säkerhetsnålar och sönderrivna kläder. Något som Malcolm Mclaren snappade upp under sin korta karriär som manager för New York Dolls och tog med sig tbax till London å där han "skapade" punkens mode.

Wire är en ohyggligt svår grupp att få grepp om. Stundtals helt lysande. Har i efterhand fått sin rättmätiga plats i musikhistorien.

2008-11-23 @ 20:06:22
Postat av: Gorillan

Är ett stort fan av Johnny Thunders, och älskar givetvis "Born to Loose" - vem gör inte det?! Och alla borde känna igen ett Thunders-riff i sömnen...



Hade otroligt svårt att välja låt med Wire, men för mig var de självklara på den här listan.

2008-11-23 @ 20:11:29
Postat av: Lisa

Jag har startat en grupp tillägnad Gorillan på Facebook. Join or die.

2008-11-24 @ 00:03:25
Postat av: Gorillan

Det var snällt av dig. Egentligen är jag inte för hot av diverse slag, men när det gäller ett nobelt ändamål som att stödja mig, så gör jag givetvis ett undantag. Tack!

2008-11-24 @ 12:38:02
Postat av: max

länge leve wire! de stod för två av sjuttiotalets absolut bästa LP:s!

2008-11-24 @ 17:26:07
Postat av: Gorillan

Jag tycker även att "154" är ett riktigt bra album, för jag antar att du syftar på "Pink Flag" och "Chairs Missing"?!

2008-11-24 @ 17:41:18
Postat av: max

precis. 154 är bra, men inte jättebra. dessutom kom den ju ut 1980. :)

2008-11-26 @ 21:29:03
URL: http://lystringdegalna.blogg.se/
Postat av: Gorillan

Både Allmusic och Wikipedia - dessa pålitliga källor - menar att "154" släpptes 1979. Vad har du läst att den släpptes 1980?! Har inte cd-fodralet hemma för tillfället, så jag kan inte kolla där.

2008-11-26 @ 22:13:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0