55-54



Gorillan säger: "På 55:e plats över de 100 bästa 60-talslåtarna hittas brittiska folkbandet The Incredible String Bands "A Very Cellular Song" från gruppens tredje album "The Hangman's Beautiful Daughter", som släpptes i början av 1968; låten isig är en komplex och melodiös folklåt (pådriven av ett smittande handklapp). King Crimson på 54:e plats är ett band som ofta likställs med progressiv musik, men "I Talk to the Wind" från 1969 års debut "In the Court of the Crimson King" är inget annat än en lågmäld och drömsk folkballad. Förutom det musikaliska är även King Crimson ihågkomna för debutens effektfulla skivomslag, som föreställer en närgången bild på en vettskrämd man - se! Omslaget målades av Barry Godber, som tyvärr dog strax efter albumets release".

King Crimsons MySpace

Kommentarer
Postat av: martin janzon

Av King Crimsons långa ballader hade jag nog hellre valt Epitaph faktiskt. Nu var de visserligen riktigt länge sen jag lyssnade på dem, men jag minns den som favoritballaden.

2008-05-08 @ 10:02:36
URL: http://dunkadunka.blogspot.com
Postat av: Gorillan

"Epitaph" är onekligen mer storslagen, vilket vanligtvis brukar fungera på mig, men måste haft en mer lågmäld dag.

2008-05-08 @ 17:05:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0