37-36

o

Gorillan säger: "På 37:e plats över de 100 bästa 60-talslåtarna återfinns "Cyprus Avenue" av Van Morrison från 1968 års "Astral Weeks", som tillsammans med "Madam George" från samma album utgör det bästa som Morrison spelat in. Enligt textförfattaren handlar "Cyprus Avenue" om en idylisk plats, där tankar kan flöda fritt. På 36:e plats återfinns Pink Floyds andra singel "See Emely Play" från 1967 (följde upp "Arnold Layne"). Själv hörde jag dock David Bowies "Pinups"-tolkning innan jag hörde originalet, och det är lätt att förstå varför Bowie tilltalades av bandet och centralfiguren Syd Barrett; han kunde förlika sig med sångarens utanförskap, och i debutsingeln fann han det sexuellt förbjudna - låttexten handlar om en transvetit! Angående "See Emely Play", så är denna singel en av orsakerna till att jag väljer Pink Floyds 60-tal framför gruppens 70-talet, där ljudbilden gått från lekfull till strukturerad".

Pink Floyds MySpace

Kommentarer
Postat av: martin janzon

Astral Weeks är så löjligt bra. Vad gäller PF håller jag inte riktigt med, deras tidiga period är mest jobbig tycker jag och den senare är stundtals fantastiskt episk. Ibland på ett positivt sätt, ibland inte.

2008-06-09 @ 13:24:02
URL: http://dunkadunka.blogspot.com
Postat av: Gorillan

Jag håller mig nog ändå till Syd Barrett...

2008-06-09 @ 15:39:46
Postat av: /C.

Astral Weeks, ja...nog en av de mest kompletta album som har gjorts. En av mina absoluta favoriter. Skrev om albumet själv för inte så länge sedan.



http://natzen.blogspot.com/2008/04/astral-weeks.html

2008-06-10 @ 09:00:52
URL: http://natzen.blogspot.com/
Postat av: Anders

Astral Weeks, Veedon Fleece och It's too late to stop now är tre must-haves i skivhyllan. Briljant. Håller med Martin när det gäller Pink Floyd. Är också mer förtjust i PF:s senare grejer. Och allra mest tiden under Roger Waters diktatur. Kanske för att det var där jag började lyssna. Final Cut är faktiskt min favoritskiva, bara en sån sak.

2008-06-10 @ 10:07:04
URL: http://kindofblue.blogg.se/
Postat av: Gorillan

Det är alltid kul att höra andras åsiker, men Syd Barret är allt det som Roger Waters borde vara - intressant och begåvad! Tur att hag får medhåll om Van Morrison :)

2008-06-10 @ 12:00:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0