33-32



Gorillan säger: "På plats 33:e över de 100 bästa 60-talslåtarna återfinns John Coltranes "A Love Supreme, Pt 1: Acknowledgement" från 1964 års klassiker "A Love Supreme" (konkurrerar med Miles Davis "Kind of Blue" som århundradets bästa jazzalbum). För mig är det här essensen av jazz och ett bevis för Coltranes unika begåvning som saxofonist - tyvärr avled han tre år senare! Kan även passa på att rekommendera "Giant Steps" från 1959. På 32:a plats hittas Jimi Hendrix fantastiska "Voodoo Child (Slight Return)" från 1968 års "Electric Ladyland". På denna skiva finns även Hendrix tolkning av "All Along the Watchtwer", som i mitt tycke slår Dylans egen version".

John Coltranes MySpace

Kommentarer
Postat av: m.a.ö

Jag är av den bestämda åsikten att om man inte gillar Miles Davis eller Coltrane så gillar man inte jazz. Må det vara Davis brutal funkiga 70-tal med distad trumpet eller hans modala 60-tal eller Coltranes afro-jazz.. (sug på den Vampire Weekend.. innan era föräldrar var påtänkta..typ..)



Alltså håller jag med Gorillan.. som vanligt..

Innan jag förlorar mig i floskler om Miles Davis fantastiska band han hade på 60-talet med Carter, Hancock, Shorter och Williams så kan man ju passa på att lobba för hans album "Sorcerer" som är bland det mörkaste, läskigaste och vackraste jag hört från en skivtallrik! Och snygg var han också..

2008-06-15 @ 20:21:52
URL: http://bellyofabeast.blogspot.com
Postat av: martin janzon

A Love Supreme är den bästa jazzskivan någonsin, men Kind oof Blue är inte den näst bästa tycker jag inte. Både Kirk och Mingus har gjort skivor jag uppskattar mer. Frågan är om Kind of Blue är Miles' bästa... Jaja, den är riktigt bra hursomhelst.



Voodoo Child är en av Hendrix bästa låtar iaf, men inte den allra bästa. I min bok, alltså.

2008-06-15 @ 21:01:40
URL: http://dunkadunka.blogspot.com
Postat av: Anders

Ahh, det är så bra det här. Och jag håller med dig om vakttornet - Hendrix tolkning slår absolut originalet. Det tycker ju Dylan själv.

2008-06-15 @ 22:46:54
URL: http://kindofblue.blogg.se/
Postat av: TP

Håller med dig fullständigt! Hendrix version av All along the watchtower är ljusår före Dylans å alla andras versioner oxå för den delen. Här kokar hans experimentslusta! Voodoo child är också en magisk låt som svävar fram med Jimis gitarrfigurer som vingar.

2008-06-16 @ 00:14:20
URL: http://skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Gorillan

"Sorcerer" är grym (skulle kunna rabbla upp favoriter, men det kommer mer jazz på denna lista).



Skönt att det finns människor med god smak :)



2008-06-16 @ 10:10:22
Postat av: /C.

Inte långt från Hendrix tolkning kommer Neils version på "Road Rock, Vol. 1".

2008-06-16 @ 23:37:26
URL: http://natzen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0