CBGBs

Gorillan säger: "Under 70-talet var CBGBs en av de viktigaste klubbarna för alternativ musik, och 315 Bowery i New York blev ett slags vattenhål för 70-talets punkscen; grundaren Hilly Kristal hade emellertid planerat att inrikta sig på "Country Bluegrass and Blues", vilket namnet för övrigt representerar - idag skulle dock ingen förknippa scenen med andra band än exempelvis Blondie, Talking Heads och Ramones! Tyvärr tvingades klubben att stänga i oktober 2006 på grund av ekonomiska problem (detta skedde i samband med en Patti Smith konsert). Året efter dog även Kristal i sviterna av lungcancer - en epok var således definitivt över! Innan detta inträffade, han jag dock besöka CBGBs (2005), vilket skedde i samband med att jag bodde i New York; jobbade som DJ och min förkärlek inför Television och Richard Hell & the Voidoids kunde inte hålla mig därifrån - det var med blandad förtjusning, eftersom jag hört en hel del negativt om klubben! Det var ändå helt fantastiskt att stå på samma scen som Joey Ramone eller Tom Verlaine".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0