Gorillatankar

Gorillan oroar sig inför sin nyfunna kärlek inför svensk musik. Förut var han relativt skeptisk inför inhemska band, men sedan de senaste årens utlandsvistelser, har intresset ökat - Gorillan undrar varför?! Han antar att det främst beror på ett behov av att hävda sin egen kulturella identitet, när omgivningen är ovetande om dess bakgrund, och detta trots att det kanske finns bättre artister i exempelvis Manchester. Det existerar ändå ett starkt behov av att hävda sin egen musikaliska tradition. Gorillan tycks med andra ord mena att det är intressantare att spela El Perro del Mars "Somebody's Baby" för ett antal hipsters i Berlin, än att göra detsamma i Göteborg.
    Gorillans främsta rädsla, är emellertid att bli en människa med musikaliska skyddslappar, där den egna traditionen i regel betyder mer än den utländska; det värsta scenariot för honom vore antagligen att vakna upp som skribent för brittiska musikmagasinet Q, och utav atuomatic endast älska Beatles, Stones eller Oasis. Enligt Gorillans synsätt skulle det här antagligen vara som att leva sitt liv, genom att konstant trycka på stereons repeatknapp och att på detta sätt aldrig kunna ta ett steg framåt.
    Huruvida Gorillans gillande av svensk musik eller hans rädsla för att bli en s.k. Q-människa tar överhanden, kan tyvärr bara framtiden utvisa. Det är bara att hoppas att problematiken löser sig. Hursomhelst passar Gorillan på att tipsa om två favoritlåtar; den ena är "Sexual Intercourse" av The Gaye Blades, medan Markus Krunegårds helt makalösa första singel "Jag är en vampyr" utgör det andra låttipset. Undertecknad kan bekräfta att dessa låtar är väl värda att kolla upp. Till sist vill Gorillan även påminna om Demon's Claws kommande Sverigebesök/Shadazz

Kommentarer
Postat av: Jonatan

ja makalös var ett bra ord för "jag är en vampyr". Och jag har aldrig ens gillat laakso speciellt mycket. Jag är helt såld, hoppas hela albumet kommer vara lika bra!

Snart ska ja nog skriva om El Perro del mars senaste på min blogg. En väldigt bra skiva!

2008-02-25 @ 00:15:49
URL: http://koksilasten.blogg.se/
Postat av: Gorillan

Jag har inte heller varit intresserad av Laakso tidigare, men det vände med förra skivan - gillade verkligen duetten med Jöback! Låten var så jävla "opretantiöst pretantiös". Det jag gillar med Krunegårds låtar är framförallt texterna - de är nämligen helt befriade från Jocke Bergs krystade meningsformuleringar (åtminstone dagens Kent).

2008-02-25 @ 14:34:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0