60-59

Gorillan säger: "På 60:e plats över de 100 bästa 70-talslåtarna återfinns Swell Maps singel "Let's Build a Car" från 1979 - se och lyssna! Och detta är ett band som jag älskat ända sedan gymnasietiden, och jag kan därför med gott samvete rekommendera allfrån 1977 års debutsingel "Read About Seymor", till gruppens båda utmärkta studioalbum "A Trip to Marineville" och "Jane from Occupied Europe". I bandet hittas även ett av rockhistoriens mest begåvade brödrapar, dvs. Epic Soundtracks och Nikki Sudden (kan främst tipsa om den förstnämndes soloskivor, samt hans samarbete med Robert Wyatt). På 59:e plats återfinns discolegenderna Chic, och valet föll föga förvånnande på singeln "Le Freak" - lyssna! Men ibland är det självklara, även det bästa".

Swell Maps MySpace


Kommentarer
Postat av: Eddie

Åh ja, Swell Maps stökiga nördpunkpop är oförglömlig. Måste plocka fram skivan ikväll. Tack för påminnelsen.

2008-12-04 @ 08:34:47
URL: http://popmusik.blogg.se/
Postat av: max

swell maps!



kul swell maps-relaterad grej: var i västerås och firade min farbrors 50-årsdag. vi snackade lite musik, och kom fram till att han är väldigt god vän med en kille som gjort en massa filmer och inspelningar med swell maps-bröderna. så kände han tydligen någon i amon duul II, dessutom (farbrorn, alltså).

2008-12-04 @ 15:42:04
URL: http://lystringdegalna.blogg.se/
Postat av: Gorillan

Det var så lite. Glad att jag kan vara till någon nytta.



Det är kul att snacka med människor som varit med ett tag. Själv kan jag skryta med att ha pratat med Tom Verlaine. Har du själv någon schysst självupplevd anekdot?

2008-12-04 @ 22:00:18
Postat av: max

well, svensk pop-sångaren snackade jag med på skolan i nian...gills det? om du ens hört svensk pop, vilket jag tvivlar på eftersom de är en ganska dålig, lokal grej.

häromveckan jag pratade med basisten i goodnight loving! bästa grejen någonsin! ska göra en intervju med bandet när de är i sverige nästa gång.



det är väl mina (ytterst blygsamma) musiker-relaterade erfarenheter.

2008-12-05 @ 20:30:24
URL: http://lystringdegalna.blogg.se/
Postat av: Gorillan

Du har rätt - har aldrig hört talas om svensk-pop! Men å andra sidan har jag nog inte hört Goodnight Loving heller. Vad är det för band?!

2008-12-05 @ 21:02:37
Postat av: max

http://www.myspace.com/thegoodnightloving



ytterligare ett "garageband". de gör lite countrydoftande garagerock, lite springsteen över det hela. fantastiska melodier. fantastiska refränger. man blir glad. har alla deras LPs. mitten-LPn "Crooked Lake" är den du bör skaffa först. en av 00-talets allra bästa.

2008-12-05 @ 22:06:26
URL: http://lystringdegalna.blogg.se/
Postat av: Gorillan

Det låter lite som italienska Mojomatics, vars första skivor var riktigt bra. Har du hört dem?!

2008-12-05 @ 22:49:17
Postat av: max

nope. får kolla in dem.

2008-12-06 @ 00:04:17
Postat av: max

men du. de här salem. ska de vara nå vidare?

2008-12-06 @ 00:04:40
Postat av: Gorillan

Var också tveksam inför Salem till en början, eftersom jag tyckte att det var alltför likt The Knife. Men lyssna på nya EP:n "Water" - skönt klaustrofobisk musik!

2008-12-06 @ 21:26:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0