50-49

Gorillan säger: "På 50:e plats över de 100 bästa 70-talslåtarna återfinns nordirländska The Undertones och deras genombrottslåt "Teenage Kicks" - se och lyssna! Låten släpptes 1978 i samband med EP:n med samma namn. På 49:e plats hittas krautbandet Ash Ra Tempel, som kan stoltsera med både Manuel Göttsching och Klaus Schulze, vilkas soloutflykter blev minst lika framgångsrika som moderbandet; på denna lista hittas emellertid det kosmiska mästerverket "Suche und Liebe" från 1972 års "Schwingungen" (ett klassiskt album som dessutom finns med på listan över de 8 bästa krautalbumen)".

Ash Ra Tempels MySpace

Kommentarer
Postat av: max

"i wanna hold her, wanna hold her tight

get teenage kicks right through the night"



sanslös låt

2008-12-22 @ 00:54:33
URL: http://lystringdegalna.blogg.se/
Postat av: TP

Änuu ett starkt par Gorillan!

John Peel's favoritlåt överhuvudtaget.

Dessutom lite klassisk kraut. Mums!

Var kommer ditt intresse för kraut ifrån? En stundtals bespottad musikgenre som med all rätt har fått upprättelse det sista decenniet mestadels för att många grupper angivit genren ha en stark påverkan på deras egna musik.

2008-12-22 @ 23:59:23
Postat av: Gorillan

Mitt intresse för kraut började med med Cans "Monster Movie", och denna skiva upptäcka jag genom Velvet Underground. Och likt "Velvet", är det förmodligen det monotona som jag tilltalas av. Men sen verkar krautmusikerna vara skönt egensinniga.

2008-12-23 @ 23:57:50
Postat av: max

"Monster Movie" är bra, men av de "underskattade" Can-skivorna tycker jag nog "Soundtracks" är bäst.

2008-12-24 @ 10:20:29
URL: http://lystringdegalna.blogg.se/
Postat av: Gorillan

Jag är faktiskt en av dem som aldrig hört "Soundtracks" - jag skäms! (kan ha lyssnat igenom skivan).

2008-12-24 @ 16:49:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0