Klassiker (Lee "Scratch" Perry - Super Ape)



Gorillan säger: "En av Jamaicas mest innovativa och banbrytande reggaeartister är utan tvekan Lee "Scratch" Perry, som inledde sin produktiva musikkarriär i slutet av 50-talet, men det var först under nästa årtionde som framgångarna tog fart på riktigt, vilket inträffade i samband med grundandet av skivbolaget Upsetter (i samma veva bildades även kompbandet The Upsetters, som döptes efter 1968 års hit). Under 70-talets första år radade sedan Perry upp nyskapande och experimentell reggae/dub, vilket 1976 kulminerade med det monumentala mästerverket "Super Ape" (namnet på ett av hans alter egon). Albumet innehåller bl.a. klassiker som inledande "Zion's Blood" och centrala "Dread Lion" - lyssna! Men även den geniala titellåten "Super Ape" - lyssna! 1978 släpptes "The Return of the Super Ape", men det är ett album som jag får återkomma till".

Lee "Scratch" Perrys MySpace

Kommentarer
Postat av: TP

Hade en tung rastaperiod runt -80 då jag köpte skivor efter etikett. Island, Trojan, Virgin Frontline å allt va skivbolagen hette. Bl.a. införskaffade jag denna platta utan att veta ett dyft om den eller historien bakom. D kan jag nu. Scratch e ju en av dom mest egensinniga artisterna i historien. Fullt i klass med Phil Spector å andra genigalningar. Studio One , The Ark. Vilka historier som kan berättas.

Tack för påminnelsen om detta mästerverk. Nu måste jag lyssna igen.

2008-08-14 @ 23:13:21
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Gorillan

Det händer att jag tröttnar på artister/album, men hos Perry finns det alltid nya saker att upptäcka - ett sant geni!

2008-08-14 @ 23:21:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0