Klassiker (Cocteau Twins - Treasure)



Gorillan säger: "Cocteau Twins tredje album "Treasure" från 1984 utgör själva essensen av s.k. "Dream Pop", och likheterna med efterföljande My Bloody Valentine är slående (de bildades för övrigt samma år som denna skiva gavs ut). Båda lyckas frambringa en massiv ljudbild, där varje melodi omsveps, hålls tillbaks, för att slutligen ges fullt utrymme genom makalösa sånginsatser; den främsta skillnaden mellan banden, är emellertid popskimmret som omger Cocteau Twins. Det mest talande exemplet utgör fantastiska "Lorelei", vars inledande klockspel sätter stämningarna (därefter inträder Elizabeth Frazers mässande sång). Skivans första låt "Ivo" är ytterligare ett givet val -påminner vagt om "Space Oddity" av David Bowie- men Robin Guthries gitarrspel är mer varierat. Oavsett influenser utgör "Treasure" något unikt (tillika ett skotskt mästerverk)".

Cocteau Twins MySpace

Kommentarer
Postat av: Alice

Ja! "Lorelei" är underbar, har den i min tröst-spellista. (Hoppas innerligt att jag inte är den enda som har en sån, förresten.)

2008-04-06 @ 16:41:52
URL: http://gofuckalice.blogspot.com
Postat av: Gorillan

En översikt över min favoritmusik, och min tröstkvot är garanterad för resten av livet...

2008-04-06 @ 19:58:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0