Klassiker (Al Wilson - Searching for the Dolphins)



Gorillan säger: "Det finns massor av förlorade soulklassiker och Al Wilsons debut "Searching for the Dolphins" från 1968 är en utav dessa; albumet är främst ihåkommet för Northern soul dängan "The Snake" (beskriver en kvinnas problem med svikande män). Det vore emellertid förenklat att beskriva Wilsons debutalbum, som endast bestående utav en "one-hit wonder", för inget kan vara mer missvisande; redan inledningsspåret "The Dolphins" -originalet skrevs som bekant utav Fred Neil- sätter nivån genom bedårande stråkar och en röst som fångar varje känsloregister. En utav de påtagligaste influenserna utgör för övrigt traditionell folkmusik, vilket ger albumet en speciell inramning - lyssna på "By the Time I Get to Phoenix" eller "Brother, Where Are You"! Tillsist kan jag nämna att "Searching for the Dolphins" nyligen återutgavs av brittiska skivbolaget Kent".

Al Wilsons MySpace

Kommentarer
Postat av: Gorillan

Smakprov:
http://www.zavvi.co.uk/music-12.5+to+14.99-R_and_b-or-soul-Male+Vocal-Al-Wilson-Searching-For-The-Dolphins-Complete-Soul-City-Recordings/832479/cr33cc.r10.1/p.jsf

2008-04-16 @ 20:04:13
Postat av: Alice

Och jag kan naturligtvis inte lyssna på några smakprov, eftersom min efterblivna mac saknar någon plugin som behövs och när jag försöker installera den så fungerar det inte. Jag blir så trött.

2008-04-17 @ 00:13:40
URL: http://gofuckalice.blogspot.com/
Postat av: Gorillan

Tråkigt! "The Snake" är verkligen inte talande för hela albumet, och eftersom du gillar stråkar borde exempelvis "By the Time I Get To Phoenix" passa dig perfekt - soul blir inte vackrare!

2008-04-17 @ 07:47:43
Postat av: Alice

Nu fick jag det att funka! Stråkslingorna i det där lilla avsnittet av "By the time..." låter som om de vore skrivna för mig, ja. Och vilken röst!

Jag ser nog ingen annan utväg än att beställa den där plattan. Ska jag vidga soulvyerna bortom mina northern-samlingar får jag väl lov att börja någonstans. Fick tips om Delfonics igår också, lät intressant det med.

2008-04-17 @ 14:29:53
URL: http://gofuckalice.blogspot.com/
Postat av: Gorillan

Kul att du gillade skivan! Angående The Delfonics, så har deras debut "La La Means I Love You" snurrat flitigt på skivtallriken de senaste veckorna, men jag kan avslöja att skivan hamnade utanför debutlistan; den kommer dock att innehålla en av de coolaste funkskivorna genom tiderna - håll utkik!

2008-04-17 @ 16:35:26
Postat av: Bobby B

En klockren fullpoängare...

2008-04-18 @ 07:54:02
Postat av: Jonatan

Längsen jag kommenterade här, det beror inte på att jag inte läser utan bara på grund av att jag knappt hört något av det du skriver om. Jag är fruktansvärt dåligt uppdaterat men ska kolla upp allt vad jag har tid med, börjar med Al Wilson då...

2008-04-18 @ 16:14:27
URL: http://koksilasten.blogg.se/
Postat av: Gorillan

Det låter som en utmärkt idé :)

2008-04-19 @ 11:31:41
Postat av: sunvalley

Vacker soul. Må han vila i frid, och så vidare.

2008-04-23 @ 11:37:47
URL: http://sunvalley.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0