71-70



Gorillan säger: "På 71:a plats över de 100 bästa 60-talslåtarna återfinns den enda svenska låten, nämligen Pugh Rogefeldts "Här kommer natten" från 1969 års kritikerrosade debutalbum "Ja, dä ä dä" (detta är ett utav få svenska rockalbum som tål att jämföras med samtida utländska klassiker). Och i likhet med John Holm i början av 70-talet, lyckades Rogefeldt att skapa något alldeles unikt utifrån sina influenser, vilket resulterat i en skiva som fortfarande är värd att plocka fram med jämna mellanrum, och tillsammans med "Små lätta moln" och "Love love love", är "Här kommer natten" ett oantasteligt, psykedeliskt storverk. På 70:e plats hittas Captain Beefheart and the Magic Bands stökiga "Zig Zag Wanderer" från 1967 (hämtad från "Safe as Milk"). Kan emellertid inte påstå att jag är ett större fan av Captain Beefheart, men nämnda låt får mig alltid på gott humör".

Captain Beefheart and the Magic Bands MySpace


Kommentarer
Postat av: sunvalley

Safe as Milk är ju ett mästerverk! Jag skulle inte kalla det 60-talets bästa skiva, men för mig är det 60-talets "skönaste" skiva. (I någon svårbestämd mening.) Det är alltid den jag sätter på när jag vill bli på bra humör.

2008-04-14 @ 01:08:04
URL: http://sunvalley.wordpress.com/
Postat av: Lisa

Längtar till 80-talet ;)

2008-04-14 @ 18:29:06
Postat av: Gorillan

Kan hålla med om att det är en riktig skön skiva, som alla borde införskaffa...

Det lär dröja innan 80-talet presenteras...

2008-04-14 @ 21:27:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0