69-68

Gorillan säger: "På 69:e plats över de 100 bästa 60-talslåtarna hittas "The End" med The Doors. De flesta förknippar antagligen bandet med "Light My Fire", men själv tilltalas jag främst utav den förstnämna låtens introverta stämning, som på ett suggestivt sätt avslutar 1967 års självbetitlade debut (finns även med i Francis Ford Coppolas vietnamfilm Apocalypse Now). Under senare år har emellertid The Doors förlorat mycket av sin status bland förståsigpåare -mig inräknad- men "The End" får mig fortfarande att vilja nyttja olovliga substanser. På 68:e plats hittas Fred Neils "The Dolphins" från 1967, som även spelats in av Tim Buckley (vars röst för övrigt starkt påminner om nämnda folksångare). Låten i sig finns med på Neils andra album "Fred Neil", som också innehåller "Everybody's Talkin'" - blev sedermera en hit med Harry Nilsson genom filmen Midnight Cowboy!".

Fred Neils MySpace


Kommentarer
Postat av: Lisa

Gorillan säger alltid så smarta grejer...

2008-04-13 @ 22:33:36
URL: http://www.lisara.blogg.se
Postat av: Lisa

Hej älskling. Vill du gå på konsert den 16 maj? Det är en fredag. På sticky 20.00. Jag tror det kan bli kul. Markus Krunegård spelar, du och jag dricker öl och dansar.

2008-04-14 @ 13:45:49
URL: http://www.lisara.blogg.se
Postat av: Fredrik

nice blogg!

2008-04-14 @ 15:57:37
URL: http://fredrikfredrik.webblogg.se
Postat av: Gorillan

Det är klart att vi ska gå på Markus Krunegård :)

2008-04-14 @ 18:36:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0