Midnight Cowboy

Gorillan säger: "För ett par dagar sedan slötittade jag på "Midnight Cowboy" från 1969; en utav mina favoritfilmer, vars huvudroller karakteriseras på ett strålande sätt av Dustin Hoffman och Jon Voight. De gestaltar två sinsemellan helt olika personer; både är dock offer för storstadens ensamhet och grymhet. Hoffman spelar den luttrade lurendrejaren, medan Voight är den blåögde utbölingen, som inte förstår sig på sin nya omgivning i New York - de slår sig ändå samman för att kunna skapa sig ett bättre liv! Det som emellertid aldrig slagit mig tidigare är det fantastiska soundtracket; musiken förstärker på ett utmärkt sätt filmens stämningsskiften. Det är exempelvis underbart att se Voight i inledningen av filmen, när han utforskar staden till musiken av Harry Nilssons cover av Fred Neils "Everybody's Talkin'". En annan given favorit är "He Quit Me" som skrevs av en då helt okänd Warren Zevon. Ur ett större perspektiv är det naturligtvis filmens huvudkompositör John Barry som sätter stämningarna, och detta sker bl.a. genom ledmotivet "Midnight Cowboy". Jag råder dig således att se den här underbara fimen, för att på så sätt kunna uppleva musiken i sitt rätta sammanhang".

Harry Nilssons MySpace

Kommentarer
Postat av: Jimbo

Kul med ett bra filmtips!

2007-12-26 @ 10:01:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0